/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
tilskud til børn enlig mor
Fra : meyerbeyer
Vist : 4026 gange
70 point
Dato : 28-07-04 13:25

Jeg skal hjem og uddanne mig. Lønen under uddannelsen er før skat 8400 og jeg er enlig mor.
Spørgsmål
hvad kan jeg få i kroner og ører ud over den lidt flade løn når man er enlig under uddannelse. Jeg ved at man kan søge på nettet inde på de forskellige sider men efterlyser en som er i tilsvarende situation som mig. Jeg har ingen formue og skal bo til leje. Så der må være en der er i samme båd
Evt en plan om hvordan jeg skal sikre hvores økonomi bedst muligt.
tilskud af forskellig art.
Hilsner fra en bekymret

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-07-04 13:58

Med udgangspunkt i dit spørgsmål http://www.kandu.dk/dk/spg/46074

kan dit spørgsmål ikke besvares på nuværende tidspunkt. Du skriver at du først vender tilbage til Danmark 2005. Det vil komme an på din indtægt og udgifter.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 28-07-04 14:03

Inde på http://www.familieadvokaten.dk/ kan du selv prøve at taste dine oplysniner ind, under enlig forsørger. Om det gælder til næste ved jeg ikke. Du kan jo sikkert også søge boligsikring.

MVH

Kommentar
Fra : ladies

Dato : 28-07-04 14:06

du vil kunne få dobbelt su samt evt uddannelselån-samt boligsikring samt børnechek samt forhøjeet og ekstra børnetilskud-du vil også kunne få udlagt børnebidraget fra faderen-er der evt ukendt fader vil du istedet kunne få et særligt tilskud-du kan evt også søge legatter-der er også kollegier som udlejer til forældre
ladies

Kommentar
Fra : meyerbeyer

Dato : 28-07-04 14:07

jo men så "leger" vi at det er nu jeg vender tilbage hvad så ?

Kommentar
Fra : meyerbeyer

Dato : 28-07-04 14:12

jeg er for gammel til su. 34 år
Jeg ville blive glad for at der bliver sat tal på altså en som selv er i samme "båd" pt

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 28-07-04 14:26

Under alle omstændigheder vil du kunne søge boligsikring når du skal bo til leje. Hvor meget du kan få afhænger af din indkomst og hvor mange børn du har.
Lidt om de krav der stilles:
http://www.danmark.dk/portal/page?_pageid=34,545646&_dad=portal&_schema=PORTAL
Og beregning, pjecer osv.:
http://boligstoette.kmd.dk/produkt/paraply/default.asp?p=netborger

Dernæst får du selvfølgelig børnecheck hvis barnet/børnene er under 18 år:
http://www.danmark.dk/portal/page?_pageid=34,545331&_dad=portal&_schema=PORTAL

Du kan også søge kommunen om at få ekstra børnetilskud (ud over børnepengene fra barnets/børnene´s far). Men husk, at det SKAL søges i din kommune.

Der er mulighed for at søge om børnetilskud til forældre under uddannelse. Betingelserne er, at uddannelsen skal enten være SU-berettiget eller berrettige til optagelse i en a-kasse (dimittend).
Sosu-uddannelserne er ikke SU-berettiget og om uddannelsen berettiger til optagelse i en a-kasse, kommer an på hvilken Sosu-uddannelse du skal tage.
Social- & sundhedsassistent-uddannelsen er berettiget til optagelse i en a-kasse, så her kan du søge.
Social- & sundhedshjælper-uddannelsen er IKKE berettiget til optagelse i en a-kasse, så her kan du IKKE søge.
http://boernetilskud-uddannelse.netborger.dk/

Til sidst kan jeg lige nævne at hvis du alligevel har problemer med at få økonomien til at slå til, har du mulighed for at søge supplerende kontanthjælp i din kommune.

Kommentar
Fra : ladies

Dato : 28-07-04 14:27

hej vil lige sige at man ikke kan søge ekstra hjælp ve kommunnen anden hvis man,er under reveldering eller man har været udsat for en social begivenhed
ladies

Kommentar
Fra : ladies

Dato : 28-07-04 14:28

og mener ikke at der er noget med alder med su

Kommentar
Fra : meyerbeyer

Dato : 28-07-04 14:40

jo oplysningerne er gode men jeg har fundet oplysningerne på nettet jeg bestiller ikke andet lige for tiden da jeg er så hook på at få mig en uddannelse.
Men jeg vil gerne have sat nogle kr. på da jeg ikke kan overskue alle de søge og blanketter der er
Hjælp! min indtægt bliver 100848,- før skat pr år og intet andet hvad kan jeg få derover evt.

Kommentar
Fra : meyerbeyer

Dato : 28-07-04 14:43

Grunden til jeg vil have kr. på at jeg gerne vil vide hvordan vi klarer os til hverdag jeg er en praktikker af format og kan ikke klare ikke at vide kr. konkret der må være en derude som er i samme båd som mig:)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-07-04 14:49

Du skriver at du er enlig mor, modtager du på nuværende tidspunkt tilskud til dit barn? og hvor fra?

Kommentar
Fra : meyerbeyer

Dato : 28-07-04 14:52

Nej jeg bor i Spanien og vender hjem med mit barn jeg får ikke noget fra Danmark da jeg har ophold i Spanien

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-07-04 14:56

Vil du ikke være berettiget til "børnebidrag" til dit barn. Faderen skal da betale.
Er du dansk statsborger?

Kommentar
Fra : meyerbeyer

Dato : 28-07-04 15:00

nej hernede bor jeg med faderen og han bliver men vi vender hjem.
Hernede kan du få børnepenge hvis du tjener mindre end HOLD FAST 37.800 om året så der fik jeg mig en slem overraskelse for det skrev de ikke inde på siderne om børnebidrag i udlandet.
Så de danske ville være gode at have hernede.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-07-04 15:00

ladies
SU er ikke noget man kan få når man starter på en uddannelse hvor man får elevløn

Du kan søge boligydelse, men det kan man heller ikke sige hvor meget du kan få, det afhænger af flere ting bl.a. boligensstørrelse.
Derudover er der børnefamilieydelse/børnetilskud som også afhænger af hvor mange børn du har og hvor gamle de er.
Hvis du ikke er dagpengeberettiget kan du ikke via fagforening få supplerende dagpenge.

Du kan muligvis søge kommunen om supplerende bistandshjælp så du opnår samme takst som bistandsklienter der er forsørgere. Det er lidt over 10000,- pr md. de kan få i bistand før skattetræk.
Men det er langtfra sikkert. Kommunerne har sparet mange supplerings- og aktiveringstilskud væk.

Så umiddelbart tror jeg ikke der er nogen der nøjagtig kan fortælle dig hvor mange penge du vil få til rådighed,
det afhænger af meget forskelligt.

Kommentar
Fra : meyerbeyer

Dato : 28-07-04 15:01

ja jeg er Dansk statsborger og frameldt folkeregisteret så jeg skal jeg og meldes til på ny

Kommentar
Fra : ladies

Dato : 28-07-04 15:05

nej dova, det har du ret i læste ikke lige at hun fik elevløn
ladies

Kommentar
Fra : meyerbeyer

Dato : 28-07-04 15:07

Ok
Men der må være en enlig mor i Danmark som får elevløn 8484,- med et barn under 18 som kan svare mig hvor meget hun får ??
Jeg skal i første omgang hjem til en lejlighed på 85 kvm. og 4000 om mrd

Hun må være derude et sted:)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-07-04 15:09

Jamen det er da altid noget at du er dansk statsborger, ellers kunne du få problemer med i det hele taget at kunne flytte hertil ifølge de nye udlændingeregler.
Hvis du f.eks. var flyttet til Australien hvor det er en betingelse at søge statsborgerskab dernede, ville du være blevet sidestillet med alle andre indvandrere, selv om du er født og opvokset i Danmark.
Nå, men det var lidt uden for emnet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-07-04 15:15

Der er forskellige takster for børnetilskud efter hvor gammelt barnet er. taksterne kan ses på
www.nysted.dk/info.asp?infold=1190087
Max boligydelse er vist ca 2500/md
Men så kan der blive fratrukket hvis boligen er for stor.
Grænsen er 65kvadratmeter for en enlig, jeg ved ikke lige hvad den er for enlig plus et barn

Kommentar
Fra : meyerbeyer

Dato : 28-07-04 15:16

ok sikke regler.
Jeg vil nu ikke hjem og pumpe systemet for penge så istedet for at gå på dagpenge er det mest fornuftige i min situation at tage den uddannelse jeg aldrig har fået, nu føler jeg nemlig at det er på tide og jeg er klar

Accepteret svar
Fra : jomfruane

Modtaget 70 point
Dato : 28-07-04 15:55

du søger en i samme situation, så stort er udvalget måske heller ikke herinde. men jeg er da trods alt enlig mor under uddannelse - godt nok på SU.

jeg skriver hvert år under på at jeg er enlig forsørger.
det giver mig ret til ekstra børnepenge.

jeg får (min søn er 6 år):

børnefamilieydelse: 2983kr/kvartalet. fra staten
tilskud til enlige:3459kr/kvartalet. fra min kommune. heraf er der et tilskud til su modtagende enlige på ca. 4100kr/årligt.
(dette bortfalder nu da jeg fra august vil modtage mere i su som enlig forsørger).

jeg får ikke boligstøtte da jeg bor i andelsbolig.

fra faderen modtager jeg 998kr/månedligt.
jeg ved at du vil kunne få dem udlagt af kommunen selvom faderen bor i et andet land og derfor ikke er underlagt de danske regler. han vil formodentlig blive afkrævet dem ved indrejse i danmark?

jeg er 32 år og jeg har søgt alverdens i legater uden held - "kun" modtaget et fra min kommune på 1500kr. det er et kæmpe arbejde at søge legater og jeg har så småt konkluderet at min situation er for sort set fra andre side og måske er jeg for gammel?

vi lever i gennemsnit for 3500kr om måneden når alt er betalt, men det er det hele værd at få den uddannelse jeg ønsker!

Kommentar
Fra : alka

Dato : 28-07-04 16:10

Kommuner deltager ikke i tilskud o.l. til de som ønsker at uddanne sig. Det er en privat sag, om man vil uddanne sig, og leve af en elevløn - det er kommunen uvedkommende. De som kommunen betaler for, er (hvisse) konstanhjælpsmodtagere. Udgangspunktet er, at man som kontanthjælpsmodtager hjælpes til kortest mulig vej til selvforsørgelse. Dvs. Hvis du kunne bestride "dette job" uden yderlige uddannelse/kursus, så får du intet betalt, men hvis de for at får "dette job" skal gennem et 10.000 kr. kursus, og så er du selvforsørgende, så kan der være en mulighed for, at kommunen betaler, men det beror alene på en vurdering. Hvis en sagsbehandler vurderer, at du kun vil have jobbet i fx 2. mdr. så der det er "dårlig investering". Kan du bestride "dette job", men det desværre er optaget, så er det ikke manglende kvalifikationer du har, så er det manglende arbejde.
Som udgangspunkt er der kun SU, elevløn og fonde til, at skabe sin eksistens for under uddannelse.
Jeg har selv flere uddannelser bag mig og har også selv måtte "betale" i form af nedsat "levefod" under uddannelserne. Til gengæld, så lever jeg "federe" i dag, end mange af dem uden uddannelse.
Det er lige som med en bilforsikring, jo før man kommer igang jo hurtigere "tjener man penge".

Godkendelse af svar
Fra : meyerbeyer

Dato : 29-07-04 00:54

Tak for svaret jomfruane.