/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Århus sosu
Fra : meyerbeyer
Vist : 2559 gange
50 point
Dato : 27-07-04 21:39

Kan man få voksenlærlingeløn i Århus hvis man er over 25 (jeg er 33) og har haft arbejde indenfor de sidste 3 mrd. (jeg arbejder i udlandet og vender hjem til Danmark i 2005 og vil gerne have den uddannelse som jeg aldrig har fået mig ??????
hvad gør jeg ????

Kommentar
Fra : asim1

Dato : 27-07-04 21:42

prøv at gå på AF det er skam ikke alle udd der bevilges voksenlærlingeløn til så prøv at spørg på AF først

Kommentar
Fra : meyerbeyer

Dato : 27-07-04 21:46

ja men jeg bor ikke i Danmark og regner/ håber på at der er en der kan fortælle mig fra egen erfaring

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 27-07-04 22:18

Hver region i Danmark har sit eget arbejdsmarkedsråd hvor der sidder medlemmer fra arbejdstager- og arbejdsgiverside. Dette råd beslutter på deres møder hvilke uddannelser der kan gives støtte til - enten som voksenlærling eller andet - og de gør det udfra en vurdering af indenfor hvilke områder der er flaskehalsproblemer, eller som man forventer vil blive det.

Det vil derfor være umuligt at sige noget om der evt. kan gives støtte til uddannelse indenfor Sosu-området i Århus i 2005, men generelt er der mangel på arbejdskraft indenfor dette område i alle større byer i Danmark. Der vil derfor være gode muligheder for dig, men det er helt konkret noget der vil blive taget stilling til når du skal starte uddannelsen.

Hvis du har mulighed for det, kan du prøve at kontakte nogle arbejdsgivere i området (kommunen´s personalesekretariat eller lederne på de enkelte plejehjem) for at høre om de vil ansætte dig som voksenlærling.

Du kan også prøve at kontakte Forbundet af Offentligt Ansatte i Århus (FOA) som organiserer personale indenfor Sosu-området:
http://www.foa-aarhus.dk/forsiden/forbundet.asp

Prøv også at kontakte Arbejdsformidling i Århus:
http://www.aarhus.af.dk/

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-07-04 00:06

For at få voksenlærlingeløn skal du være bosat i Danmark, være arbejdsledig, dagpengeberettiget eller på kontanthjælp.
Her er, hvad der blev skrevet om voksenerhervsuddannelser for Århus 2004
http://www.aarhus.af.dk/reg_aarhus_ny/Intranote/Indlaeg_237_949_Voksenerhvervsuddannelser.htm

Kommentar
Fra : asim1

Dato : 02-08-04 16:48

Hvis du vil i betragtning til de få pladser,som voksen elev inden for sundhedsområdet skal du kontakte Århus kommune der siddere en uddannelskordinator som kan vejlede dig, du kan også kontakte socialogsundhedsskolen i Århus amt.
For at komme i betragtning som voksenelev skal du bare opfylde de almindelige krav som stilles til den enklte uddannelse, og være fyldt 25 år .