/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Sæt en server op!!!
Fra : Yumatci
Vist : 593 gange
74 point
Dato : 27-07-04 19:19

Hej kan det lade sig gøre at sætte en ftp server op så mig og mine venner kan dele ting og sådan at resten af hele verden også kan komme ind på den og kan det lade sig gøre at sætte password på så det kun er dem der kender password kan komme ind på den??? Hvis det kan lade sig gøre og det er jeg næsten 100 % sikker på det kan hvordan gør man så hvilket server program skal jeg bruge helst freeware og nogle gode guider til så jeg kan lære det!!!

Hilsen Yumatci

Accepteret svar
Fra : Andreas1982

Modtaget 84 point
Dato : 27-07-04 19:26

SME server

http://www.e-smith.org/content/downloads/

Det kræver dog en dedikeret maskine.
J

Hvis du har en statisk IP kan du vel bare bruge den og så dele nogle mapper....
Det vil være den nemme måde....

Har du dynamisk IP skulle http://www.dyndns.org/comtransition/ kunne hjælpe dig, men det har jeg ikke selv prøvet.

Venlig hilsen
Andreas

Kommentar
Fra : return

Dato : 27-07-04 19:29

er det sådan noget her du snakker om http://www.esbenboye.dk/html/sites/server.htm

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 27-07-04 19:34

Til Andreas
Ja men når jeg deler og mine venner skriver \\min ip i kør kan de ikke komme ind hvordan gør jeg???

Til Return
ja det er det jeg snakker om!!!

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 27-07-04 19:36

Du har vel ikke en firewall kørende imens??

De skal skrive ftp://din-IP

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 27-07-04 19:37

return: Skal man så oplyse den dynamiske IP, hver gang eller hvad??

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 27-07-04 19:50

Glemte lige noget...

WASTE kan også gøre det.
Det er fuldstændigt sikkert, da man skal udveksle nøgler brugerne imellem.
Dvs. at der ikke er nogen der kan komme ind medmindre du har givet dem din personlige nøgle.

Du kan se en setup her: http://www.mirwin.net/waste/waste.html

Selve programmet kan ligge på endiskette til senere brug.

Andreas

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 27-07-04 20:08

Nogle der kan fortælle hvor jeg kan downloade Service (IIS) og WS_FTP server for jeg bruger windows xp og der lægger det ikke på cden!!!

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 27-07-04 20:14
Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 27-07-04 20:15

Undskyld.

Ligger det ikke under accesories eller add-ons eller sådan noget?

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 27-07-04 20:22

kan sku ikke finde IIS på cden!!!

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 27-07-04 20:25

den version af WS_FTP er ikke den samme som de beskrive i guiden http://www.esbenboye.dk/html/sites/server.htm er der nogle der kan finde en anden guide eller er der nogle der har msn så de kan guide mig igennem???

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-07-04 20:26

Du kan benytte en gratis server SME som Andreas 1982 siger.
den kan køre på en gammel comp og er rimelig let at sætte op.

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 27-07-04 20:33

emesen: Desværre har de fleste mennesker ikke en ekstra maskine til at stå....

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 27-07-04 20:34

andreas_skjaemt (((a)))privat.teleFON.danmark

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 27-07-04 20:34

kan jeg ikke køre windows ved siden af SME der står at den kræver hele harrdisken

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 27-07-04 20:34

kan jeg ikke køre windows ved siden af SME der står at den kræver hele harrdisken

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 27-07-04 20:36

hej andreas det er ikke msn er det???

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 27-07-04 20:36

hej andreas det er ikke msn er det???

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 27-07-04 20:41

Det er MSN.

SME kræver en computer for sig selv, men så er det også en 1. klasses server med alle de muligheder man skal have i en server.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-07-04 20:47

Sme kører på sin egen comp men styres af en windows comp i nærheden (netværk)
166 mhz 196 ram 2.5 gb HD er tilstrækkeligt
Det er netkortet og internetopkoblingen som er flakehals (hastighed)

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 27-07-04 20:54

Jeg har en extra computer men den har ikke netkort og heller ingen harddisk og har kun 166 mhz tror du det er nok mhz hvis det er??? men ellers hvad for et program skal jeg så bruge til det her på denne computer uden det kræver hele computeren??? jeg har downloadet WS_FTP kan det bruges og kan du hjælpe mig med at sætte det op???

Ps. jeg kan ikke tilføje dig som kontakt person på msn prøv at tilføje mig coolboy_265@hotmail.com

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 27-07-04 20:55

ok Emesen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-07-04 21:26

Her kan du se hvordan en sme server virker med ftp ftp://80.197.191.119/
IBM 166 mhz 196 ram 2,5 Gb 512/128 netforbindelse 10/100 netkort
Gammel skærm som kun bruges ved indstallation og som ellers slukket.
SME (Linux) serveren genstarter selv ved strømafbrydelse.
Eyvind.

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 27-07-04 21:49

Ok sådan en computer kan jeg måske også få bikset sammen men skal skærmen være sluttet til hele tiden for der er ikke ret meget plads der hvor computeren skal stå???

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 27-07-04 21:50

men hvis computeren kun har 2.5 Gb harddisk har serveren så også kun 2,5 Gb eller mindre for serveren fylder vil også lidt eller hvad???

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-07-04 23:14

Det med uden skærm ved jeg ikke hvordan man løser.
Serveren fylder ca. 1gb resten er server-lagerplads.
Men vi fylder ikke så meget i serveren.
Der er kun en lille hjemmeside http://www.hirsenet.dk
og mailserver - såmænd ikke andet.
Den styrer også et lille netværk med 10 comp ved hjælp af nogle switch

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 28-07-04 00:50

okay nu kikker jeg på denne guide http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleid=1491&page=2
men jeg kan ikke finde IIS som vist på guiden det er ikke i mit windows og heller ikke på windows cden så kan jeg downloade det???

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 29-07-04 20:39

ok nu har jeg skaffet en 166 mhz computer med 4.0 GB harddisk hvad er det så jeg skal downloade inde på http://www.e-smith.org/content/downloads/ jeg vil helst downloade det som http og ikke som ftp!!! men hvad er det jeg skal downloade???

Kommentar
Fra : cad

Dato : 29-07-04 21:43

Har du xp-pro?

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 29-07-04 23:55

ja jeg har xp pro

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 30-07-04 19:18

Du kan installere iis fra add/remove windows programs. så ligger dine filer i ftproot mappen.

Kommentar
Fra : cad

Dato : 30-07-04 20:51

right so , dannyboyd :)

Godkendelse af svar
Fra : Yumatci

Dato : 03-08-04 10:02

Tak for svaret Andreas1982.