/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Tyndt beton lag på trappe
Fra : bhermann
Vist : 7237 gange
50 point
Dato : 27-07-04 18:03

Jeg har en betontrappe, som efterhånden er noget trist at se på. Der er lavet reparationer på den i flere omgange, så der er overgange og beton i flere kulører Reparationerne har holdt fint, de er bare ikke så kønne.

Jeg har overvejet at lægge klinker på den, men vil egentlig helst undgå det, da det er en meget udsat trappe, og de vil sikkert gå løs med tiden, lige meget hvor store umage jeg gør mig. Jeg har tænkt lidt på, om man kunne give den et ultra tyndt lag beton på samtlige flader - få mm. Kan det gøres, eller vil det falde af igen på ingen tid? Hvis min ide holder vand, hvilken blanding ville I så bruge?

Kommentar
Fra : asim1

Dato : 27-07-04 18:41

hej måske dette her er noget http://www.byggekram-fugl.dk/sw554.asp

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 27-07-04 18:53

Jeg vil fraråde at lægge klinker på en udvendig trappe. De kan blive meget glatte i frostvejr

Opfølgning på asim1´s svar. Materialer til at "svumme" med

http://www.sika.dk/download/files/384/SIKACIM.pdf
http://www.pro-tex.dk/productgroups.php?backurl=http://www.pro-tex.dk%2Fproductspage1.php&id=40

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-07-04 19:40

Den skal gøres hel ren og alt "løst" beton bankes af, så gives betonbinder, og god opblandet 1:3-4 betonlag minium 1,5 cm.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bgram

Dato : 28-07-04 17:38

Efter rengøring af trappen, kan du med fordel smøre trappen ind i fliseklæb inden 1:3 betonlaget lægges på. Ved at anvende fliseklæb, er du sikker på, at betonen hæfter på hele fladen på den gamle trappe.

Accepteret svar
Fra : Jorgen_ros

Modtaget 50 point
Dato : 29-07-04 11:28

Nu skriver du jo ikke noget om hvorfor der tidligere er lavet reparationer i overfladen. Skyldes det mekanisk skade (stød, spark og lign),frostskader eller er det bevægelser i konstruktionen?
Dine evner, som murer kender jeg ikke noget til, men det kræver lidt håndelag at udføre det pænt, men jeg forudsætter at du har prøvet det før.
Hvis vi går ud fra, at din trappe ellers er sund og skaderne skyldes stød og slag, vil jeg anbefale dig den "store" omgang. Hug al cementpudsen af på både grund og stigning helt ned til den støbte konstruktion. Det er vigtigt at støv bliver fjernet og at du gennemfugter underlaget. Det skal være fugtigt, men ikke vådt!
Du har fået nogle råd om betonklæber og de er da også OK, men måske lidt dyre. Jeg har god efaring med at bruge en fliseklæber, som LIP Multiklæb og til overflade behandlingen vil jeg anbefale dig at bruge en færdigblandet cement-tørmørtel, hvor du kun skal tilsætte vand. F. eks. er en C 100/400 med 2 mm kornstørrelse fra Optiroc (som nu har skiftet navn til MAXIT) egnet til aggressivt miljø (man må forvente tøsalt på en trappe).
Når du går i gang er det vigtigt, at du hele tiden arbejder vådt i vådt.
Rør en smule fliseklæb op til en lind grød (ikke stiv og ikke flydende) og arbejd det godt ind i underlaget med en "græskost" og påfør derefter cementmørtelen og komprimer det (arbejd al luft ud af blandingen) puds så overfladen af med et trækbrædt. Hvis du vælger at trække overfladen af med et stålbrædt eller en ske skal du også gøre det på de lodrette flader (ellers får du farveforskelle igen)
Det er vigtigt at du pakker din trappe ind i plastik efterhånden, som cementmørtelen har sat sig så meget at plasten ikke "hænger" i og holder den afdækket, så længe du nu har mulighed for men mindst 14 dage for at sikre en rimelig afhærdning (der må ikke kunne komme luft ind under plasten i hærdeperioden)

Når det er vigtigt, at du er omhyggelig med at forhindre udtørring af overfladen, skyldes det at cement skal bruge blandevandet til hærdningsprocessen (cement skal ikke tørre, men hærde). Vær også opmærksom på at alle cementbundne materialer får farvenuancen under hærdeprocessen - så jo mere ens hærdeforløbet bliver vil den færdige farve blive tilsvarende.
Alle gode ideer om at holde cementmørtelen våd ved vanding skal du se bort fra (det virker ikke og du får en sprød overflade)

Godkendelse af svar
Fra : bhermann

Dato : 04-08-04 11:24

Tak for svaret Jorgen_ros.