/ Forside/ Teknologi / Administrative / Concorde / Spørgsmål
10  terkildsen 110
Delvis åben post udligning debitor
Fra : Leo.pedersen
Vist : 1886 gange
100 point
Dato : 27-07-04 10:57

Hej
Jeg har en del kunder som iflg. aftale deler betalingen af fakturaen i 2 dele, de fleste betaler 60% hurtigt, og de resterende 40% nogle dage senere.

Når jeg bogføre min kassekladde i finans, så bruger jeg D for debitor, debitorens nummer og derefter F5 for at komme ind og udligne.

Når første delbetaling kommer, så markere jeg posteringen og klikke F5, så er den udlignet, men før jeg forlader åbenpostudligningen, så ændre jeg beløbet i søjlen "Udlign.fakt" til det korrekte betalte beløb. (jeg har også prøvet at lade være med at klikke F5, og blot tastet det betalte beløb i feltet, det giver samme resultat).

Mit problem opstår når jeg nogle dage senere får resten af betalingen, (og jeg ikke har bogført de tidligere poster), så kan jeg ikke anvende åben post udligning igen. Jeg gør så det at jeg ikke taster F5, men i selve kassekladden skriver hvilket fakturanummer betalingen vedrører.

Dette betyder at når kassekladden er bogført, så skal jeg manuelt ind og udligne restbeløbet på fakturaen med betaling nummer 2.

Ved godt at jeg blot kunne bogføre kassekladden hver gang jeg løber ind i problemet, men vil helst kun bogføre en gang pr. måned, bl.a. af afstemningshensyn (det er lettere at rette i posterne, når de endnu ikke er opdateret).

Er der nogle som har løsningen, så min åben post udligning virker i først "hug"?

En anden mulighed kunne være, at når jeg fakturerer så er det selvfølgelig kun en faktura, men jeg ved allerede på det tidspunkt hvilke fakturaer som deles, og med hvilke beløb de deles. Er det her muligt at "opsplitte" tilgodehavendet på debitoren (skal stadig kun være en faktura).

Venlig hilsen

Leo Lund
www.erhvervsbogforing.dk

Kommentar
Fra : t_seberg

Dato : 27-07-04 18:07

Kom lige med lidt supplerende oplysninger:
Hvilket program kører du C4 / C5 / XAL ?
Hvilken version ?
Har du koden til basisudvikling ?

I C5 er der i standard applikationen en spærring på at een post kun må ligge til udligning i kladden een gang.
Der findes ikke betalingsplaner i C5 - det kunne faktisk være meget anvendelig i mange hensende.

Vend tilbage med ovenstående information, så kan jeg måske trylle lidt

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 28-07-04 00:29

Hej

Jeg har Microsoft Navision C5 version 3.0 (Build #32)
Det er udgaven til "flere regnskaber", idet jeg har en bogføringsvirksomhed.

Jeg ved ikke hvad du mener med "koden til basisudvikling". Det nærmeste jeg har været på at "kode" noget i C5 er i rapportgeneratoren, hvor jeg har lagt en ekstra faktura ind, således at nogle kunder kommer på en type faktura og andre på en anden.

Hvis der i C5 standart kun kan være en udligning på en post i den aktive kladde, så er historien vel ikke længere. Jeg vil tror at Navision kan lokkes til at lave en specieltilretning, men så meget guld har jeg ikke i overskud.

Hvis du kan "trylle", så lyder det spændende, hvad tænker du på?

Accepteret svar
Fra : t_seberg

Modtaget 100 point
Dato : 29-07-04 17:44

Vi køre eget firma, hvor vi bl.a. arbejde med C5, XAL og Axapta, og sælger programmer.
Vi laver såvel teknisk-, konsulent- og udviklings-arbejde.
Koder finder du under generelt / tilpasning / adgnangskontrol /koder side 2 anden øverste punkt basis udvikling - har du den er det en del nemmere at rette.
Hvis du ikke har basisudvikling kan den købes for nogle få tusinde kr.
Bivirkningnen ved rettelsen er at du vil kunne over udligne en post, men det lyder til du hat check på beløbene.
Ret kan lave rettelse til dig hvis du har basis udvikling (eller evt køber den ved os)
kontakt mig evt. på torsten@seberg.dk

Godkendelse af svar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 13-09-04 09:14

Tak for svaret t_seberg.

Må hellere få lukket spørgsmålet.
Det viste sig at blive for dyrt, i forhold til de fordele ændringen ville give.