/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Har jeg ødelagt min kogeplade?
Fra : robann
Vist : 899 gange
40 point
Dato : 27-07-04 10:09

Jeg har forsøgt at installere en nyindkøbt keramisk Voss kogeplade (DEK2460). Pladen er til 230V og jeg har forsøgt at tilslutte den til et 400V stik. Reultatet blev to høje klik og en lille røgsky. Har jeg smadret den fuldstændig eller kan den laves?

Umiddelbart lyder det jo ikke så smart, men hos fohandleren sagde de, at man selv måtte installere den og at det var nemt. Jeg regnede således ikke med at der skete noget. Hverken sikringer eller relæ reagerede.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 27-07-04 10:22

Det lyder slet ikke godt det der.
Et 400 v stik er jo til kraft hvor der er 2 ell 3 faser hvor der til 230 v kun bruges 1 fase, og nul og jord.
Hvis du har koblet ledningerne til 2 faser har du givet kogepladen 400 (380) volt, og det er nok tvivlsomt om den har holdt til det.
Jeg er ikke klar over, om der kan ske at sidde en sikring i selve kogepladen så du måske er heldig at det kun er den der er brændt, men jeg tror det desværre ikke. Garantien dækker ikke hvis du har brændt den af ved forkert tilkobling, og om den kan repareres , det kan den nok ved udskiftning af de dele der er brændt af.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 27-07-04 10:23

Jeg mener at denne model skal installeres med 16A .. så noget kunne tyde på at du har "futtet" elektronikken af !
Fik du en monteringsvejledning af forhandleren ??
Hvis ja (for du må ikke selv tilslutte) kan forhandleren gøres ansvarlig for skaden .. men det kræver at du kan "bevise".

/PG

Kommentar
Fra : robann

Dato : 27-07-04 10:33

Der var en vejledning med kogepladen, men nogen decideret vejledning fik jeg ikke fra forhandleren. Men det er noget er virkelig noget lort! Det kan vo godt blive enige om....... Tak for svaret!

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 27-07-04 10:35

Står der i vejledningen "Hvordan du tilslutter" ? eller er det "kun" en betjeningsvedledning ?
/PG

Kommentar
Fra : robann

Dato : 27-07-04 10:56

Der står hvordan man tilslutter. Og jeg har gjort det efter bedste evne. Desværre med et kedeligt resultat jf. ovenstående.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-07-04 11:00

Forhandleren må ikke vejlede en ufaglært i installationsarbejde.

Kommentar
Fra : robann

Dato : 27-07-04 11:05

Det mener jeg jo heller ikke. Når jeg får at vide, at jeg selv må gøre det, bør konsekvenserne være til at overskue for mig som forbruger. Altså vil jeg som udgangspunkt ikke betale en formue fordi skidtet er brændt af. Omvendt er det jo mig selv der har nosset gevaldigt i det. Jeg må se hvad der sker, når jeg har talt ordentligt med forhandleren. Foreløbigt sender de en i morgen, som skal installere den medfølgende ovn (mistede ligesom modet efter det med kogepladen) og forsøge at installere kogepladen.

Godkendelse af svar
Fra : robann

Dato : 27-07-04 11:27

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-07-04 16:31

nullen var ikke monteret på den rigtige klemme, styringsboxen er brændt af og kan skiftes kan ikke huske prisen

Kommentar
Fra : robann

Dato : 30-07-04 11:46

Kommer til at koste ca. 2.000....... Jeg er simpelthen så stor en idiot!