/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Udrykkerleje/lyd ved udkobling
Fra : Abildhauge1
Vist : 4141 gange
20 point
Dato : 25-07-04 21:47

Når jeg trykker koblingen ned kommer der en skurrende lyd som bliver jeg syntes hurtigt bliver værre og værre.
Der er ingen mislyd når koblingen ikke er trykket ned hverken i frigear eller i gear.

Lyder det som et udrykkerleje?

Hvad koster det at få skiftet ved en mekaniker(10 tommelfingre og keine forstand på biler) og bør man skifte hele koblingen i samme omgang?

Det er en Opel Corsa fra 85 som i øvrigt kører glimrende :D

Kommentar
Fra : reiffenstein

Dato : 25-07-04 22:17

God aften.

Det lyder sådan ja. Du bør udskifte hele koblingen. Det ville være surt kun at udskifte lejet og den så begynder
at glide indenfor kort tid, så kan du komme til at betale arbejdsløn engang til. Hvis tryklejet er slidt så meget
at det er begyndt at støje må man antage at trykplade og koblingspladens belægning også er slidt en del.

Hilsen Reiffenstein

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-07-04 23:58

Et udrykkerleje knurrer når pedalen IKKE er trykket ned, og lyden forsvinder når du træder på koblingen.
Det lyder som om det er selve koblingspladerne der er noget galt med

Kommentar
Fra : somtele

Dato : 26-07-04 00:08

Hej Abiklhauge1

Jeg har haft en Opel Kadett D fra 81, som har haft samme lyd som din har, det tog mig 2 timer at skifte trykleje + trykplade + slidele (belægning), jeg er ikke mekaniker, men har lidt forstand på det. Så det bør ikke tage længer tid på en værksted. Det betinger at den er bygget op på samme måde som kadetten, prisen på koblingning er ikke så stor, så jeg vil også forslå at udskifte det hele med det samme.

Hilsen
Somtele

Accepteret svar
Fra : somtele

Modtaget 20 point
Dato : 26-07-04 00:17

Hej Abiklhauge1

Det lyder nu som det er tryklejet der er galt med fordi der ikke er nogen belastning på lejet når kobling ikke er trykket ned.
For når du trykker pedalen ned vil du flytte belastning over på tryklejet.

Hilsen
Somtele

Godkendelse af svar
Fra : Abildhauge1

Dato : 26-07-04 07:50

Tak for svarende