/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
asbest i siporex
Fra : emiliemp
Vist : 1818 gange
20 point
Dato : 25-07-04 20:02

Jeg bor i et hus fra 1956/62. Det er bygget i siporex. Jeg har hørt at man dengang blandede asbest i siporex. Er der nogen der ved om det er rigtigt? Det er lidt rart at vide hvis man skal bore/skære huller
Henning

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-07-04 20:22
Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 20 point
Dato : 25-07-04 22:14

Prøvede lige for sjov at lave en søgning på siporex ved arbejdstilsynet og eneste risiko ved materialet var tilsyneladende sammenstyrtningsrisiko ved stilladser mm..
Siporex blev i en årrække lavet på licens fra svensk firma hos Dansk Eternit, men risikoen må være minimal hvis der er nogen når materialet ikke er omtalt hos arbejdstilsynet.
Oplistning omkring asbest omfatter, isolering, lofter, tagplader,vægplader (eternit), bremse/koblingsbelægning og tætningsmaterialer til ovne ol..
Hvis du skal bore i asbestholdigt materiale skal du bare sørge for at støvet ikke hvirvles rundt hvilket gøres lettest ved at påføre en smule vand på det sted der bearbejdes.
Jeg har arbejdet med asbestholdige bremse og koblingsbelægninger og da vi blev klar over faren fandt vi ud af, at den simpleste måde at undgå støvet var ved at passivisere støvet med en blid forstøvning af vand.
Man skal altid undgå indånding af mineralsk støv, asbest eller ej.

Godkendelse af svar
Fra : emiliemp

Dato : 26-07-04 00:23

Tak for svaret BjarneD.
Du har åbenbart gjort en del benarbejde. Det er jo altid rart at blive beroliget når hele ens hus er bygget af siporex

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-07-04 00:28

Man kan jo godt blive lidt nysgerrig når sådan et spørgsmål dukker op