/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Bestemmelse af nul
Fra : invisible
Vist : 1109 gange
150 point
Dato : 23-07-04 23:06

Hvordan bestemmer man hvilken ledning der er nul ?

Hvis vi tager udgangspunkt i at der er 2 ledninger som begge er røde (det kunne være alle andre farver), hvor af den ene er fase og den anden er nul, men hvilken en er nul ??

Den eneste måle udstyr som er tilrådighed er et multimeter og en stærkstrømstester.

Der er ikke jord i installationen.
Der er heller ikke andre faser, det er kun én fase i huset, og kun én gruppe.
Der er så langt til gruppe tavlen, fra det sted hvor nul skal bestemmes, af man ikke kan kigge på tavlen og sammenligne(samme farve fra tavlen til både nul og fase.)(Der er sikkert også byttet rundt på ledningerne i det forskellige samle dåser)

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 160 point
Dato : 23-07-04 23:19

Sæt multimetres ene målesnøre til en ledning, og den anden til en radiator,vandrør eller lignende, så finder du den ledning der giver udslag på multimetret, og det er fasen, den anden bliver så nul

En af dem skal selvfølgelig slå ud påå instrumentet før du kan være sikker

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-07-04 23:19

Hvis stærkstrømstesteren er sådan en skruetrækkerlignende tingest der lyser ved fase så skal du bare finde fasen og hvis du er sikker på at der ikke er strøm på den sidste kan du holde en finger fra den og hen på enden af testeren der så skal lyse kraftigere end ved fase.

Godkendelse af svar
Fra : invisible

Dato : 23-07-04 23:34

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 23-07-04 23:37

Du kan også gøre noget andet, hvis du ikke har en polsøger.
Jeg går ud fra at du har et HFI-relæ.

Sæt først den ene ledning til jord, hvis relæet slår fra er det fasen.

Ellers er en polsøger noget man altid ligge inde med.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 23-07-04 23:37

tak.

mvh
jakjoe