/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Eskemose0
Fra : svendgiversen
Vist : 2026 gange
200 point
Dato : 23-07-04 20:20

Vi har besøg af den sidste "Eskemose" gift Conrad.
Hun siger slægten nu uddør?

Hvorfra kommer familien Eskemose??
Hvem var den første Eskemose???
Svend

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 23-07-04 20:28

Ifølge meget gamle definitoner uddør en slægt når den sidste mand af slægten dør uden at efterlade sig mandlige arvinger til at "bære" navnet videre.

Der kan altså sagtens være kvindelige slægtninge med tusindvis af efterkommere, men de bærer ikke navnet.
Der er dog set "besynderlige" tilfælde hvor navnet er "båret" videre af adopterede, eller efterkommere af adopterede drengebørn.

Lidt inkonsekvent, men det bærer i sig selv et spørgsmål: Nemlig hvordan den sidste efterkommer kan være gift med en Conrad ?

Nå, jeg tror nu de dagligetalemåder ikke tager højde for så specifikke juridiske begreber, og selv Kongehuset har jo fået tilpasset Tronfølgerloven i 1953, så måske det bare er mig der kedelig og gammeldags.
mvh
Ejvind/Varla

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-07-04 20:30

www.gamlevenner.dk/default.asp?mode=se_annonce&id=5377

Der er en Torben Eskemose, ved ikke om det er et familiemedlem

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-07-04 20:34

Linket virker åbenbart ikke,
men gå ind på :
gamle venner.dk

og klik på rubrikken "familie" der er en TorbenEskemose der søger noget familie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-07-04 21:07

Virker heller ikke
"
Vi kan ikke finde "gamle venner.dk
"
og til Varla:
min vens kone, født Eskemose lever skam endnu.

Hun kender ikke Torben, der altså heller ikke er uddød,
Svend

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-07-04 21:16

Det forstår jeg ikke, det virker her: google-søgning: gamle venner.dk og så skal du bare klikke ind på den første side med adresser

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-07-04 21:23

Eskemose er navnet på en gård , landsby i nærheden af Fåborg på Fyn nævnt i 1542 på denne siden.
Om familien har navn efter byen gården vides ikke.
Senta
http://www.hum.ku.dk/navnef/adkomst/b/b000/b230.htm

Eskemose agre se Svendborg kbst.

Eskemose Høj ? Flemløse s Båg h ; 1542-014

Eskemose Sig ? Flemløse s Båg h ; 1542-014

Eskemoses Made ? Flemløse s Båg h ; 1542-014

Eskerid se Äskered.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-07-04 21:24

Jeg er nu også kommet i gennem,
den pågældende Torben leder efter en halvbror?

Men hvilken Torben Eskemose?
Kommer han også fra det gamle Eskemose familie sæde??
Som kan spores tilbage til???
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-07-04 21:31

Som kan spores tilbage til???

Måske hvis du kommer med flere data.
Senta
Fra Denne side i ca 1874 findes der en Gård ved Fåborg med navnet Eskemose, på Dis Danmark er der en med familie relation til Eskemose.
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?f=1&i=34003&t=34003

http://hjem.get2net.dk/Beyer-Henrik/per00022.htm
1880 bor der en 5 år gammel pige som må antages at være plejedatter, Anna (Kirstine) Poulsen , idet Carl og Kirstine på dette tidspunkt er 57 og 55 år. Hun omtales også i kirkebogen for fødte pigebørn fra 1874. Dette er et pigebarn født udenfor ægteskabet hvor Jens Peter Poulsen tjenendende på Eskemose er udlagt

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-07-04 21:31

Hvis I søger på De Gule sider med Eskemose som søgeord findes der 24 personer der hedder det.
Måske der den vej kan findes nærmere om tidligere led af slægten

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-07-04 22:06

Farfar Rasmus Eskemose er nøglepersonen fra min vens familie,
måske i slægt med Torben?
Sikkert med rødder tilbage til gården ved Fåborg??
Hvordan kan Rasmus, Torben og andre Eskemose spores tilbage hertil????
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-07-04 22:16

Data på hvornår , hvor vil hjælpe lidt på dit ??
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-07-04 22:24

Dette er hvad der er om Eskemose på FS. og DDA.
Senta
Husband
LUDVIG FERDINAND STOCKMANPedigree
Marriage: 24 JAN 1823 Garnisons Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
JOHANNE KIRSTINE ESKEMOSEPedigree
Marriage: 24 JAN 1823 Garnisons Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

Kilde: FT-1801København
Navn: Balthazar EskemoseKøn: M
Alder: 2Civilstand: Ugift
Sogn: Klædebo KvarterHerred: København (Staden)
Amt: KøbenhavnStednavn: Klædebo Kvarter
Husstands-/familienr: 1093Matr.nr/adresse: Matr. 223
Indtastningsnr: A5033Løbenr.: 5228

Kilde: FT-1801
Navn: Christian EskemoseKøn: M
Alder: 33Civilstand: Gift
Erhverv: Rebsl.Mester
Sogn: Klædebo KvarterHerred: København (Staden)
Amt: KøbenhavnStednavn: Klædebo Kvarter
Husstands-/familienr: 1093Matr.nr/adresse: Matr. 223
Indtastningsnr: A5033Løbenr.: 5226

1 poster fundet. Der vil blive vist max. 100 poster
Kilde: FT-1921Amt : odense
Navn: Hans P R EskemoseKøn: M
Civilstand: Ugift
Erhverv: LandmandFødested: Ubberup
Sogn: BrylleHerred: Odense
Amt: OdenseStednavn: Brylle vestre Laug
Husstands-/familienr: 15
Indtastningsnr: C6354Løbenr.: 75

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-07-04 22:32

Sendt en mail til
Eskemose Andersen, Jørgen 6644jorgen.eskemose@karch.dk
det kan være han kan hjælpe dig videre
Senta

http://www.karch.dk/forskning/forskere/vis_liste_forskere.asp?
Efternavn=A
Resultat af søgning på forskere med efternavn "A"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-07-04 22:34

>Data på hvornår?

Far Eskemose er født i 1923,
Farfar Rasmus er så nok født omkring 1900?

Han var i mange år ansat på hovedpostkontoret i københavn.
(ikke som postmester, men noget med post uniformer mv)

Torben og de andre kender vi jo ikke, endnu??
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-07-04 22:38

Ja så er der kun folkeregisteret og arkivet hvis der ikke er flere oplysninger,evt. denne fra Odense.
Senta
1 poster fundet. Der vil blive vist max. 100 poster
Kilde: FT-1921Amt : odense
Navn: Hans P R EskemoseKøn: M
Civilstand: Ugift
Erhverv: LandmandFødested: Ubberup
Sogn: BrylleHerred: Odense
Amt: OdenseStednavn: Brylle vestre Laug
Husstands-/familienr: 15
Indtastningsnr: C6354Løbenr.: 75

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-07-04 23:19

Eskemose gård fra Birkerød.
Senta
http://www.birkeroed.webby.dk/historie/historie.html#top

Som rydninger idet store skovlandskab voksede omkring 1100-tallet en række små landsbyer og gårde frem. Endelsen -rød i stednavnene kommer af ordet rydning. I det område, som i dag er Birkerød kommune, opstod 8 landsbyer: Birkerød, Kajerød, Bistrup, Ravnsnæs, Isterød, Høsterkøb, Sandbjerg og Ubberød samt gårdene Ebberød, Skovrød med en mølle, Eskemose og Hestkøb. Disse landsbyer og gårde med deres opdyrkede marker lå gennem 800 år som selvstændige områder. Først fra 1940'erne begynder villa- kvartererne og sommerhusområderne at udviske grænserne mellem de gamle landsbyer.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-07-04 09:05

Fru Conrad, født Eskemose Jensen, er overbevist om at det er gården ved Birkerød der er den rigtige.

Der er tilsyneladende en anden gård og slægt på Fyn, der slet ikke er ved at uddø,
men det er altså de nordsjællandske Eskemoser vi efterspørger.
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 24-07-04 12:57

Der findes ikke andet om Eskemose på DDA udover Eskemose fra 1801, det er ikke meget.
På Fs. kun denne
LUDVIG FERDINAND STOCKMANPedigree
Marriage: 24 JAN 1823 Garnisons Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
JOHANNE KIRSTINE ESKEMOSEPedigree
Marriage: 24 JAN 1823 Garnisons Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

hvad med navnet Conrad ??er der flere oplysninger der ??
Har du tjekket Dis- Danmark om der er oplysninger der kan bruges derfra??????
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 24-07-04 13:00
Kommentar
Fra : senta

Dato : 24-07-04 13:19

senta

Kilde: FT-1834
Navn: Johanne EskemosKøn: K
Alder: 31Civilstand: Gift
Erhverv: hans Kone
Sogn: Sankt Annæ Øster KvarterHerred: København (Staden)
Amt: København
Husstands-/familienr: 5Matr.nr/adresse: Store Kongensgade 243,1.Sahl
Indtastningsnr: C6406Løbenr.: 7981

En opgørelse fra 1929 viser, at der i Birkerød, Eskemosegård og Ravnsnæs på det tidspunkt var registreret ialt 7 voksne katolikker og 5 børn. Tallet voksede gradvist, men de katolikker, der var i Birkerød i årene efter 2. verdenskrig, måtte enten søge til Åsebakken eller ti
http://www.sognet.dk/newpage3.htm
1939 så slagter Germandsen mulighederne i stedet. Han lejede hytten af Niels porse, ejeren af Eskemosegård og indrettede det til et traktørsted. Jægerhytten har siden 1950 tilhørt Birkerød kommune. Der er blevet udvidet med et ekstra lokale og køkken og moderniseret, hvor det var nødvendigt.
http://www.jagerhytten.dk/historie2.htm

Kilde: FT-1787
Navn: Jonas EskemosKøn: M
Alder: 42Civilstand: Gift
Erhverv: Forvalter ved Assiattiske Comp.
Sogn: Christianshavn KvarterHerred: København (Staden)
Amt: København
Husstands-/familienr: 2Matr.nr/adresse: Kongensgade 67
Indtastningsnr: B5766Løbenr.: 1114

Kilde: FT-1787
Navn: Ulriche EskemosKøn: K
Alder: 49Civilstand: Enke
Erhverv: Pentionist af Qvest Huuset
Sogn: Sankt Annæ Vester KvarterHerred: København (Staden)
Amt: København
Husstands-/familienr: 94Matr.nr/adresse: Store Kongensgade 31
Indtastningsnr: C1746Løbenr.: 546

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-07-04 23:34

Tak for de mange fundne Eskemoser?
(som vi må granske nærmere).

Mine venner Eskemose/Conrad rejser hjem i morgen, og vil først da kunne verificere.
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-07-04 20:40

Nu må vi ikke glemme fru Conrads Eskemose familie.

Efter at have læst det om Jægerhytten (tidligere en skovhytte ved gården Eskemose),
vil jeg anbefale min ven Finn Conrad at invitere sin kone til en bedre middag der.

De mange fynboer, også med navnet Eskemose, vanskeliggør søgningen
efter de "rigtige" nordsjællandske Eskemoser.

Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 28-07-04 22:10

Eskemoserne fra Sjælland er der ikke mange af på DDA. og FS. men de har sikkert et mellem navn feks. Jensdatter eller Jensen og det kan være med til at der kan findes aner tilbage til 1800 tallet, forhåbentlig.
Senta

Kommentar
Fra : lykkebo4

Dato : 26-08-04 16:52

til vedkommende. Det kan også være fra en gård her i Tersløse området som hedder Eskemose (gård)--Og som så muligvis har taget navnet fra andre steder fra.
lykkebo4

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-08-04 18:19

Nu er jeg ikke Østdansker og ved ikke hvor Terløse ligger men det lyder Sjællandsk?

Fru Conrad var ret sikker på hun ikke er Fynbo,
men om hun stammer fra et sted i nærheden af en anden Sjællandsk by end Birkerød,
det ved jeg ikke om hun er klar over??

Tænk at det sjældne Eskemose findes mindst 3 steder i Danmark,
(vore Conrad venner, som vi havde besøg af i sommerferien, er jo nu tilbage i hverdagen;
de er ikke slægtsforskere og det kan vare lidt med en evt. bekræftelse).
Hilsen Svend

Accepteret svar
Fra : lykkebo4

Modtaget 200 point
Dato : 26-08-04 18:46

til svendgiversen
Tersløse er en by som ligger på vestsjælland, og der er 15 km.til sorø og 25 km. til slagelse og selve kommunen hedder Dianalund - Og så er der et epilepsihospital som kaldes kolonien filedelfia. Men det er noget andet- og så har vi også Tersløsegaard om forfatteren Ludvig Holberg. bare for en lille oplysning.
venlig hilsen Lykkebo4

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-08-04 20:04

Godt Lykkebo,
jeg gættede jo også på Sjælland,
(noget med -rød, ikke for rødt men rydning i skoven, og -løse, for dem der ikke kan sove, i Sengeløse m.fl).

Tag det ikke ilde op; vi Jyder har jo også mange underlige endelser på stednavne,
(rup, drup og strup er vel de hyppigste, fra hvilken periode?)

Her i Sønderjylland, hvor jeg er emigreret til for en menneskealder siden, har i lidt andre endelser,
(-lev, kendes også længere nordpå, og -bøl; hvorfra mon dette stammer, sikkert ikke fingerbøl??)

En dag må vi rejse spørgsmål om disse lokale stednavnes oprindelse, i hvilketforum???
hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : lykkebo4

Dato : 28-08-04 13:19

til svendgiversen
ja, stednavne er mange artede-- her i mit område er der et par små sogne Nidløse(før i tiden) Verup-- Åmosen -som er et areal som nogle steder er fredet. ) Kongsted- Taaderup- Taagerup. Kan blive ved. Men vi har også noget i nærheden Nordrup Hallenslev, Sønderup. /laarup som hører under stenliile-.
hilsen fra Karin /lykkebo4/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-08-04 14:12

>En dag må vi rejse spørgsmål om disse lokale stednavnes oprindelse, i hvilketforum???

Nogle vil vide at det har jeg allerede gjort,
se under Kandu' s lokal historie.
Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-11-05 17:25

Tak for svaret lykkebo4.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 11-11-05 17:46

Jeg husker desværre ikke hvad han hedder, men der en mand på Haderslev Museum der kan fortælle en utroligt masse om hvordan by- og stednavne er opstået. Altså hvorfor stederne hedder som de hedder, og faktisk også kan fortælle meget om hvorfor de ligger hvor de nu en gang ligger (har ligget). Det samme gælder kirkernes indbyrdes placeringer som ofte har forbindelse med naturforholdene på opførselstidspunktet.

Bl.a. er de fleste kirker placeret således at gåafstanden sjældent er mere end ca. 1 time, men hvor store skove eller andre naturforhold har ligget hindrende i vejen, så kan det aflæses af placeringerne. Skovene kan eksempelvis være forsvundet i mellemtiden, men kirkerne er der fortsat. Søer kan være udtørrede, havområdet kan være inddæmmede. Utroligt meget kan for den kyndige aflæses af kirkeplaceringerne.

Der findes også en arkitekt i Haderslev som kan fortælle utroligt meget om vandløb og hvordan bopladser er placeret i forhold til vandløb. Dette helt fra allertidligste tid, og når man så sammenholder hvad de to fortæller, så er det ret interessant.

mvh
Ejvind (Varla)