/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Konfiguring af LAN internet
Fra : TheOsirisDK
Vist : 404 gange
20 point
Dato : 23-07-04 13:20

okeyyy jeg ved ikke helt om i kan da jeg ikke selv helt er sikker på hvad der er galt
mig og min pops har en 512 kb ADSL forbindelse, en swicth og hver sin Windows XP computer.
jeg har tit undret mig over jeg aligevel aldrig kunne downloade med mere end 50 kb/s. Så en dag besluttede jeg mig for at finde ud af hvad der var galt. hvis jeg trykker ctrl + alt + del, og kigger under "netværk" og under "forbindelsehastighed" siger den jeg kun har 100mps. Hvorfor?
Jeg mener jeg har læst et sted at XP nogen gange ik kan finde ud disse "højhastighedsnet" og man skal konfigurere den. Hvordan gør jeg det? jeg HAR fulgt manualen der fulgte med vores internet og har sat den op rigtig. hvad mangler jeg?
Jeg går ud fra at vores swicth deler internetet lige over og derved kun 50 kb til hver af os...
BTW jeg tror det er Get2Net vi bruger, hvis det skulle gøre nogen forskel
Pl hjælp, jeg kan ikke leve med at skulle logge af nettet for min pops kan downloade... lol...
(8-D)-Z<

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 30 point
Dato : 23-07-04 13:26

100mps betyder 100 megabite per second, altså væsentligt over hvad du downloader med! Egenligt kun en indication af hvad dit netkort ideelt kan downloade med, og har som sådant ikke noget med din internetforbindelse at gøre!
En switch deler ikke "internettet lige over" Problemet ligger nok mere i at din pops "suger" det meste af forbindelsen!

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 23-07-04 13:30

Du blander tingene lidt sammen tror jeg. Din netværkforbindelse siger 100 Megabit - det er givet hvad switch og netkort kan yde. Det er også rigeligt til et lille privat netværk.
Do downloader med 50 KILObit, det er starks noget helt andet. Men det er ikke netværksforbindelsens skyld. Enten er det fordi din ADSL ikke yder det den lover, eller også er det fordi du downloader fra en meget langsom server på internettet.
Der er flere steder du kan teste hastigheden på din linie, bl.a. hos TDC http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=tdco_ss_int_bb_hast

Kommentar
Fra : mrhan

Dato : 23-07-04 13:33

Hejsa ...

50 kb/s (kilobyte/sekund) svarer rimeligt til hvad man maximalt kan dl på en 512 kbit (kilobit/sekund) linje..... Du skal ikke forvente at hente med meget mere....

VH
mrhan

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-07-04 13:35

Ja Så ikke lige det "kun" var en 512 forbindelse! Egentlig er det jo dig der "suger" det meste af forbindelsen!

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 23-07-04 13:36

Du skal lægge mærke til om du downloader med 50 Kb (kilobit) eller 50 KB (kilobyte). 50 KB svarer til 400 Kb, og så hænger tingene jo pludselig sammen.

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 23-07-04 13:38

okey... it is all starting to make sense... jeg har regnet lidt på det... Min 512 kbit som er en ½ mbit forbindelse skal jeg have 200x af før
jeg når op på 100 mbit så mit netværk kan klare 200 af den forbindelse
jeg har nu var det rigtigt?

Kommentar
Fra : Dkkasper

Dato : 23-07-04 13:40

Nu fatter jeg ingen ting!!!

Er der forskel på om man skriver kb eller KB??? Og i givet fald hvad?

For jeg kan ikke få 50 til at være lig 400 hvis der ikke er forskel på ovennævnte...

/Kasper

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-07-04 13:40

Ja det lyder nogenlunde rigtigt

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-07-04 13:42

bit og byte!! Der går 8 byte på en bit så vidt jeg husker! Der af forvirringen!

Godkendelse af svar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 23-07-04 13:47

Tak for svaret tedd.

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 23-07-04 13:49

danm det er underligt det her kandu... jeg kan kun acceptere eet svar? anyho tak allesammen... tror bare jeg må vænne mig til tanken om et relativtlangsomt internet... lol...

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 23-07-04 13:51

Dkkasper: Hvis Windows angiver hastigheden med Kb er det i kilobit, hvis den skriver KB (opnås med en hurtig linie og/eller server) er det kilobyte. 1 kilobyte = 8 kilobit.

Kommentar
Fra : mrhan

Dato : 23-07-04 13:53

Hejsa...

Godt du blev klogere..

tedd...... Du er forvirret..... 8 BIT = 1 BYTE.... bare en lille rettelse...

VH
mrhan

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-07-04 13:59

Ja du har ret mrhan Jeg mente det faktisk omvendt

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-07-04 14:00

http://www.beesky.com/newsite/bit_byte.htm

Den her kan være nyttigt

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 23-07-04 14:04

1 byte er lig med 8 bit + 1 parity bit for tjek altså 9 bit pedant??

vh ol

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-07-04 16:57

Man kan squ godt sidde og blive BIt'ter når man er lidt træt i hovedet.

1 bit består af et 0 eller 1, og 1 byte består af 8 bit der er en kombination af 0 og 1 taller, som igen er det digitale udtryk for den karakter der sendes.

Bogstavet A der har ASCII værdi 65, skrives i et bitmønster 01000001, hvor hver enkelt bit repressentere en stigende værdi, der tælles fra højre:
Som du nok kan se hvis du tæller værdierne sammen på de bit over hvert 1 tal, så får du sammenlagt 65 = 1 byte