/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Fotovogn kontra et tysk indregistreret k~
Fra : hunterfox
Vist : 2035 gange
100 point
Dato : 23-07-04 11:47

Jeg er i en overhalingsfase muligvis blevet nuppet af en fotovogn på motorcykel.
Nu er det sådan at jeg grundet mit arbejde bor i Tyskland og dermed også har den tysk indregistreret.
Hvad gør politiet.. gider du sende den til tyskland og fortælle jeg sansynligvis ikke har kørerkort mere eller????

Desuden kørte jeg med spejlvisir, kan de bevidse det var mig i så fald?

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 23-07-04 11:50

Der er som sådan ingen forskel på hvor du bor henne i relation til en fartbøde, de skal nok få fat i pengene alligevel, og med hensyn til dit spejlvisir... Er det egentlig ikke ulovligt i DK?

Det er dig der som indehaver modtager bøden, og hvis du påstår det ikke er dig der har kørt på det pågældende tidspunkt, så har du pligt til at oplyse overfor politiet hvem der har kørt den.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 23-07-04 11:51

Mig bekendt gider politiet ikke sende bøder til udlandske indreg. kørtøjer.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 23-07-04 11:55

Jeg mener faktisk der er indgået samarbejde mellem dansk og tysk politi, for såvidt at bøden bliver opkrævet gennem de tyske myndigheder

Kommentar
Fra : hunterfox

Dato : 23-07-04 11:55

Hvis jeg ikke betaler eller dukker op, så kommer det danske politi vel ikke til Tyskland, eller de indrager vel ikke tysk politi til det heller.

Jeg ved at bliver man selv taget i udlandet er det ikke altid der dukker noget op på det. Eks. i Tyskland til Danmark.
Hvorfor skulle Dansk politi så være bedre...?

Så er det vel bare at vente 5 år til de sletter alt fra deres arkiver...

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 23-07-04 11:57

ELLER du kan betale for den fejl du har begået ved at køre for stærkt og så køre rundt med god samvittighed

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 23-07-04 11:58

Nu skriver du selv, at de vil fortælle dig at du ikke har kørekort mere. Så må hastigheden at have været høj, også mere en til en almindelig overhaling.
Jeg mener at de ser på forseelsens grovhed, når de vurderer om sagen skal forfølges.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 23-07-04 11:58

Politiet sender med største glæde bøder andre lande. Jeg ved med sikkerhed at DK arbejder sammen med (Polen, Norge, Sverige, Tjekiet) Så mon ikke de arbejder sammen med Tyskland ? Tyskland sender ialletilfælde bøder til DK.

Du kan jo også være heldig, ca 40% af de billeder som fotovognen "skyder" bliver ikke til noget.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-07-04 12:03

Jo, det gør de, sender det til Tyskland altså.
Din eneste "redning" er hvis billedet er så dårligt, at det ikke kan bruges.
En anden ting du skal være obs på, er reglerne for at du som dansk statsborger kører rundt på et udenlandsk indregistreret køretøj. Der er nogen regler for hvornår man må det i Danmark.
Og moralprædikenen: Intet kørekort. Ved du ikke at din ansvarsforsikring ikke dækker hvis du laver skader.

Kommentar
Fra : hunterfox

Dato : 23-07-04 12:04

Pyh,.. oki nu er det jo sådan at vi her i landet BETALER rigeligt, og dermed ikke har så meget mere at gøre med.
Vil kalde fotovognene for pengemaskiner der er til for at gøre livet godt for statskassen, det kan vi alle vist godt blive enige om.

Anyway, Thulin hvor har du en statistik fra?

Nu ligger det sådan at overhalinger skal foretages så hurtigt som muligt, for ikke at ligge til fare i den modsatte kørebane så jeg giver altid gas i overhalings-situationer.

Det er politiet totalt ligeglade med.. MEN skal man have set en blitz for at vide om der er taget et billede-

Kommentar
Fra : the_carpenter

Dato : 23-07-04 12:09

Nu er det sådan at der ikke sidder en nummerplade foran på en motorcykel, kan det "tænkes at de ikke kan se nummerpladen på billedet !!, iøvrigt har jeg hørt at Fotovogne ikke "tager" motorcykler, de skal tages af en vej kontrol, da der er for meget usikkerhed med nummerpladen mm.

Kommentar
Fra : hunterfox

Dato : 23-07-04 12:12

The_carpenter : Politiet praler med at det kan de godt på deres hjemme side... tage motorcykler, kernen er at jeg så ikke nogen blitz.
Men fik adskillige nyre hug af min kæreste der havde set den, ..
Tilgængæld har jeg hørt at motorcykler er sværere at fange på radar -.. end biler.

Hvor lang tid går der nårmalt til man får en lille hilsen.- `?

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 23-07-04 12:12

Om fotovognene er pengemaskiner er en "menings-diskussion". Synes altid dem, der siger de er pengemaskiner, er dem som er blevet snuppet af dem, og på en eller måde mener det er for dårligt at man ikke kan have fred til at køre for stærkt. Der er ingen tvivl om, at det er surt at få en fartbøde, men man ligger som man har redt, og må betale bøden.

Hvor står det, at overhaling skal ske så hurtigt som muligt? Jeg kan læse mig til at det skal ske uden gene for den øvrige færdsel, men kan ikke se at hastighedsbegrænsningen sættes ud af kraft ved overhalinger.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 23-07-04 12:13

hunterfox

Fotovognene og hastighedskontrol i øvrigt har vel primært til hensigt at få trafikanter til at tænke sig om og overholde de angivne hastighedsbegrænsninger.

Overhalinger skal foretages så hurtigt som muligt INDENFOR HASTIGHEDSGRÆNSEN, og så er det jo ikke alle overhalinger der involverer banen i modgående retning.

På motorcykel tages billedet vel bagfra for at få nummerpladen med, og så er det jo lidt svært at se en blitz

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 23-07-04 12:17

Fotovogne tager skam også udmærkede billeder af motorcykler. De tager billedet ud gennem forruden når MCen passerer bilen.

Og hunterfox, også under overhalinger skal hastighedsgrænsen overholdes.
Du må sgu bare leve med at du var uheldig, for selvfølgelig er du ikke den eneste der kører for stærkt.

Og nej, når vognen tager et billede af bagenden på din MC, ser du ingen blitz.

Men hvis du ikke kan leve i uvished det næste halve år eller længere, fordi nerverne ikke kan klare det, kan du ligeså godt nu konsultere lægen og få noget beroligende, for så lang tid kan der gå.

Jeg fik engang en bøde i lastbil i Tyskland, og der gik 7 måneder før jeg modtog den.

Kommentar
Fra : hunterfox

Dato : 23-07-04 12:20

Dengang jeg tog kørerkort fik jeg af vide af min kørerlærer at det til tider er nødvendigt at overskride normal hastighed for at overhale.
Men lad nu det ligge, så til holdnings spørgsmålet, det er den mentalitet der gør vi i størrere og størrere grad accepterer at blive overvåget.
Jeg synes ikke om det, jeg har kørt i 11 år og har aldrig fået en bøde iøvrigt.. , aldrig en skade... aldrig et uheld.
Alligevel har jeg altid haft den holding at politiet er nogle landevejsrøvere.

Prøver at se om der er nogen der har noget at henvise til med hensyn til mine ovenstående spørgsmål, .. altså noget med dokumentation.

Kommentar
Fra : hunterfox

Dato : 23-07-04 12:49

Har lige snakket med dem på ATK kontoret,.. (Automatisk Trafik Kontrol) De siger man også som motorcykelist skal se en blitz for at være "fanget".
Så går der ca. 1 uge før de har et resultat,.-- så var der den orintering til resten her når i engang kommer op og svede over det-

Så ingen blitz,.. så er det bare om at krydse fingre.

Tak til alle for jers indlæg, kan desværre ikke dele point ud til alle, da ingen havde noget reelt svar med henvisninger.

Godkendelse af svar
Fra : hunterfox

Dato : 23-07-04 12:53

Tak for svaret dova.