/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Dræbersnegle
Fra : hj51r
Vist : 2783 gange
200 point
Dato : 21-07-04 22:40

Jeg er blevet invaderet af dræbersnegle,de er overalt i haven,hvordan udrydder jeg dem nemmest og billigst uden gift.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-07-04 22:43
Kommentar
Fra : Bandit600

Dato : 21-07-04 22:45

Min storesøster har haft held med at sætte øl ud til sneglene. De kravler op i øllet og drukner. Det var iær de små agarsnegle hun var plaget af men de større snegle kan dræbes ligeledes. Salt-"brandbælter" er nok også en mulighed hvis ikke det regner for meget. Hvad med sand rundt om bedene ? Ellers er der nok desværre ikke andre gyldne råd end at bruge spaden.

Vh. Lone

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 21-07-04 22:50
Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 21-07-04 22:50

Jeg har hørt at pindsvine æder dræbersnegle og at man rent faktisk kan købe et pindsvine-par til samme formål. Jeg ved desværre bare ikke, hvor man køber disse pindsvin, men det skulle efter sigende være en meget effektiv måde at udrydde dræbersneglene på.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 21-07-04 22:53

Få fat i nogle pindsvin. De æder en masse af dem dagligt. Hvis du henvender dig til en pindsvineplejer, kan det være, de har nogle, der "skal flytte fra hospitalet". Nedenstående er hentet fra Dr nyhederne.
Hilsen Jette

Pindsvin effektive mod dræbersnegle
07. juli 2004 06:00 Syd

Dræbersneglen nyder for tiden godt af det våde vejr. Efter at mange snegle er gået til i de tørre uger i maj, er der nu rigtig gode forhold for den slimede dræber.
Ifølge Lars Monrad Hansen fra dansk jordbrugsforskning, har de snegle der er tilbage nu god mulighed for at rette bestanden op.

Hvilket måske ikke ligefrem glæder alle haveejere. Men hvis man vil gøre noget ved sneglen uden at bruge gift, vinder en alternativ mulighed nu frem.

Mange henvender sig nemlig til de såkaldte pindsvineplejere, der modtager forkomne pindsvin. Pindsvin nyder at spise dræbersnegle og kan derfor hjælpe haveejere i kampen. Man skal bare have nok plads, og så må man ikke bruge gift i sin have.

Pindsvineplejer Ruth Thomsen fra Als har oplevet, hvor effektive pindsvin kan være mod dræbersnegle.

- Vi havde en familie, der var meget plaget af dræbersnegle. De fik fem pindsvin ud i deres skov, og året efter var der næsten ingen dræbersnegle tilbage, fortæller hun.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 21-07-04 22:54

Hvis du ikke har pindsvin i haven, så kan der måske skaffes nogen her.

http://www.pindsvineplejerne.dk/plejintro.html

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 21-07-04 22:58

Du kan også læse lidt her:
http://members.tripod.com/nyttehave/emner/snegle/hansens.htm
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-07-04 23:00

Fra mit tidl. link, det er den højre der kan bruges kan du læse følgende

Citat
om dræbersnegle
Dræbersneglens rigtige navn er spansk skovsnegl (lat. Arion Lusitanicus). Sneglenes øgenavn kommer nok af, at de er altædende, og kan volde store skader på planter - dog ikke træer.Sneglen er brunrød og 5 -15 cm lang. Sneglen er lidt mindre end den røde skovsnegl, som den ofte forveksles med.

Sneglene kan i løbet af sommeren og efteråret lægge op til 400 æg. De nye snegle overvintrer i f.eks. kompostbunker eller hulrum i jorden. Sneglene kommer frem igen omkring april/maj.

Milde vintre og regnfulde somre giver sneglene ekstra gode livsbetingelser. Lange tørre, varme perioder eller kolde vintre med frost holder bestanden nede, da en stor andel af æg og unger dør.

Spredningen af sneglen foregår især med jord og plantemateriale, f.eks. ved transport af haveplanter og -affald, hvor æg og unger kan være i jorden.

Grønne tips til at holde bestanden nede

Indsamling og aflivning i kogende vand er den mest simple måde at holde bestanden nede på i haven.

Brug handsker ved indsamling, da sneglenes tykke slim er vanskelig at få af hænderne og indeholder colibakterier. Sneglene kan også indsamles ved at lægge rabarberblade, plast eller papirsække på jorden. Sneglene vil så gemme sig i fugten og mørket her i dagtimerne og kan samles og dræbes med kogende vand.

Sneglene kan også dræbes ved at blive hakket over med en spade. Salt og saltet vand bør ikke anvendes, da det formodentlig er pinefuldt for sneglen.

Sneglenes kan også aflives, ved at fylde en skål med f.eks. øl eller mælk, og grave den lidt ned i jorden, så 1-1½ cm rager op over jordoverfladen. Lugten vil tiltrække sneglene, som vil drukne i skålen.

Mere at vide
Plantedirektoratet under Ministeriet for fødevarer, landbrug og fiskeri har nedsat en ekspertgruppe, som har udarbejdet folderen: Iberisk skovsnegl (Grøn viden nr. 124, april 1999). Folderen, der koster 20,- kr., kan købes hos Danmarks Jordbrugsforskning tlf. 89 99 16 15.

Interesserede kan også rekvirere en uddybende beskrivelse af dræbersneglen i Frontlinien, der er Miljøministeriets informationscenter, tlf. 70 12 02 11, frontlinien@frontlinien.dk. Frontlinien har åbent mandag til fredag kl. 9-16.

Tilbage til oversigten

Kommentar
Fra : Henrik7500

Dato : 21-07-04 23:08

Gå en tur i haven med en pakke salt drys det langs hækken eller hvad nu der er rundt om din grund drys også lidt på de snegle du kommer forbi gor det 2 gange om ugen i ca 1 måned så kommer di ikke igen før til næste år det salt du har drysset rundtom sidder i jorden og det vi de ikke kravle over jeg har selv gjordt det og det virker

VH. Henrik

Kommentar
Fra : 25

Dato : 21-07-04 23:54

ja, pindsvin spiser dræbersnegle, men hvor får man dem fra?

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 22-07-04 00:27

Hos pindsvineplejerne. Ellers må man jo "komme til" at låne et når man møder det. Det er bare så sjældent, man vader rundt med et badehåndklæde til at tage det med, når man er ude at gå med hunden.
Hilsen Jette

Accepteret svar
Fra : Splitcane

Modtaget 200 point
Dato : 22-07-04 00:50

Jeg har i flere år brugt tredobbelt salmiakspiritus blandet med vand i forholdet 1:4 og sprøjtet på de steder hvor sneglene opholder sig. Denne metode udemærker sig ved, at det ikke skader planter (ihvertfald ikke i denne koncentration) tværtimod, da tredobbelt salmiakspiritus er det samme som ammoniak (eller sagt på en anden måde; kvælstofvand). Ammoniak bruges af alle landmænd til at tilføre kvælstof til jorden. Derfor kan metoden også anvendes præventivt.

Det som sker ved at sprøjte tredobbelt salmiak på denne måde er at sneglene afslimes (effektivt!) og herefter går de til grunde.

Jeg har barkflis som bunddække i alle bede, her ynder snegle (af alle arter) at opholde sig om dagen, hvor solen udgør en udtørringsrisiko. Når jeg sprøjter grundigt i et snegle-invaderet bed med nævnte opløsning, forsvinder de og deres æg. Herefter går der flere måneder før jeg igen opdager snegle i beddet.

BRUG IKKE SALT! Salt ødelægger jorden!
Hvis der udstrøs salt (køkkensalt eller vej-/tøsalt) vil jorden blive gold. Ingen planter kan vokse i saltholdigt jord (bortset fra Marhalm og mangrove træer). Skal metoden benyttes bør det være på veje og stier, hvor det i forvejen ikke er tiltænkt at der skal voksen noget.

Vær særlig opmærksom på kompostdynger, her har snegle fortrinlige leve- og overvintrings muligheder. Jeg plejer at udstrø materialet fra komposten i et tyndt lag og oversprøjte det med ovennævnte blanding. Som sagt går også æggene til grunde - og forældre sneglene.

Har du fået snegleslim på mursten eller fliser, kan du også opløse slimen med opøsningen og evt. børste efter med en stiv kost. Husk at skylle af med rigeligt vand ellers kan du risikere en kraftig algevækst i fugerne.

Denne metode med salmiakopløsning, har tidligere været anvendt til aflivning og aflimning af ål. Men er nu forbudt at benytte - altså til aflivning af ål (i stedet anbefales enten at skære hovedet af eller putte de levende ål i fryseren).

Og undgå så min bommert: Først at anvende sprøjten til Round Up og derefter til dette fromål!

Pindsvinemetoden er ny for mig. Skal de holdes i snor? Eller kan de fåes tamme, så de bliver i haven?

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 22-07-04 01:01

Jep, og de skal også have et navn. Hvis du kalder dem for Olfert, Oskar eller Alfredo kommer de aldrig når du kalder.
Og husk, snoren skal være en tyk lænke, eller sprænger de den.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 22-07-04 13:02

Moskusænder er også yderst effektive . . . og så smager de godt til jul . Nåh ja der er lige lidt efterladenskaber efter moskusænder, så måske pindsvin alligevel er lidt bedre.

vh ole

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 23-07-04 08:37

Noget som er rigtig effektivt hvis de invaderer græsplænen er at slå græsset med en motorplæneklipper (jeg har ikke prøvet med en håndskubber) når de er fremme (som regel i daggryet eller skumringen). På en enkelt aften fik vi nok gjort "kål" på >50 af de bæster. De virker selvfølgeligt lidt "tåbeligt" at slå græsset på disse tider af døgnet flere dage i træk, men det er EFFEKTIVT!!!

Mvh
Palle Jensen

Godkendelse af svar
Fra : hj51r

Dato : 23-07-04 21:03

Tak for svaret Splitcane.