/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hvilket styresystem til server?
Fra : Kris
Vist : 471 gange
50 point
Dato : 21-07-04 11:44

Jeg har en ældre lille IBM pc server 310 stående (166mhz, 64mb ram) som jeg gerne vil køre en webserver på. Hvilket styresystem vil i forslå dertil? Helst et den kan trække
Mvh.
Kris

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 60 point
Dato : 21-07-04 11:45

Windows 98

Kommentar
Fra : basil28

Dato : 21-07-04 11:51

den kan også godt køre en SME server som du kan finde info om på http://www.contribs.org eller på www.e-smith.org det er en redhat linux distro som er modificeret for at gøre webhosting NEMT. og den kører uden problemer.

Kommentar
Fra : rocky_balboa

Dato : 21-07-04 11:51

win ME

Kommentar
Fra : Kris

Dato : 21-07-04 11:58

Tror nu jeg kører windows da jeg har mest erfaring derindenfor. Er der en intergreret webserver i windows 98?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-07-04 11:59

Linux ( i en 'lille' version) kræver færre resourcer end div. Windows systemer

Et styresystem som Minix kan køres på maskiner med 4.77 Mhz clockfrekvens, 256 Kb. (..bemærk KILO BYTE) RAM og under 2 Mb harddisk plads.

Minix kan du finde til download flere steder på nettet. Det bliver dog nok et helvede at sætte op mht. hardware drivere osv. men du får en fin fin lille filserver ud af det.

..som sagt kan du dog nok finde et tilsvarende 'sparsomt' Linux derude et sted.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-07-04 12:00

Ps. Minix er en lille Unix kerne ...præcis som Linux.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kris

Dato : 21-07-04 12:03

Tror nu stadig jeg holder mig til windows Har får prøvet at sætte en anden ældre IBM 325 maskine op med Linux og som du siger var det et helvede med drivere

Kommentar
Fra : basil28

Dato : 21-07-04 12:03

hvis du skal bruge windows, så find foxserv som er en apache webserver med tilhørende perl og php moduler.... du kan finde den på www.foxserv.net og den kan køre på alle windows systemer... så får du en webserver

Godkendelse af svar
Fra : Kris

Dato : 21-07-04 12:15

Tak for svaret Teil. Så bliver det windows 98 med Apache. Tak for jeres tid.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-07-04 12:20

Du er velkommen Kris

Held og lykke...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kris

Dato : 21-07-04 12:21

Takker

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-04 13:10

IBM 166 mhz 196 mb ram 2,5 gb HD med SME (Linux) server og den kører med hjemmeside, mailserver og netværk.
Den bruger www.gratisdns.dk som domain name server og er rimelig nem at sætte op.
Eyvind.

Kommentar
Fra : Kris

Dato : 21-07-04 14:04

Eyvind, hvor har du fundet driverne til den?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-04 16:25

Kris
Vi har brugt SME V5 / 5.6 / 6.0
IBM Profesional Computer 330 ...........SME (LINUX) drøner bare selv ind og kører.
IBM Profesional Computer 300PL.........SME (LINUX) drøner bare selv ind og kører.
Eyvind.

Kommentar
Fra : Kris

Dato : 21-07-04 18:11

Perfekt, tak for hjælpen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-06-05 23:00

Jeg glemte lige enfordel mere, med SME server.
Vi har prøvet adskillige gange. at hive strømstikket ud mens den kørte.
Satte det til og den rettede sig selv op - mens denrettede sig op hev vi endnu en gang stikkeud ventede lidt og satte det i igen.
Efter et par min. havden rettet sig helt op på plads.
En bruger som surfede samtidig opdagede det slet ikke.