/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Installation af fartbegrænser
Fra : Jonn87
Vist : 2166 gange
66 point
Dato : 20-07-04 01:04

Jeg har for nyligt købt en fartbegrænser til min Piaggio NRG og ved ikke helt hvordan jeg tilslutter den.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=278430424&n=282583691&pn=299081358

der står følgende:
Rød ledning skal på statoren.
Sort ledning skal på stellet.

hvor skal den røde ledning tilsluttes? hvad er en stator? og der er jo et hav af ledninger rundt omkring på scooteren!
Skal den sorte ledning bare bokstaveligt talt tilsluttes til stellet på min scooter?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 76 point
Dato : 20-07-04 01:24

Skal den sorte ledning bare bokstaveligt talt tilsluttes til stellet på min scooter?
Ja ligesom minusledningen fra batteriet og en masse andre ting.
Hvis du lokaliserer din CDI enhed, så er det så enkelt, den har 2 ledninger tilsluttet, hvor den ene nok er sort, og går til stel, der kan du også lodde din sorte på, eller lægge sammen med.
Din røde skal så tilsluttes den anden ledning med lodning eller på anden måde.
MEN sørg for at din fartbegrænser sidder så den ikke bliver mast eller at ledningerne ikke rykkes af når motordelen hopper op og ned under sædet/stellet.
THansensvejledn:
Monteringsvejledning
Den RØDE ledning fra fartbegrænseren forbindes til signalledningen på CDI'en, ved hjælp af en strømtyv.
Den SORTE ledning forbindes til stel.
Eksempler på signalledning (impulsledning):

Aprilia/Yamaha/MBK: Hvid/rød eller hvid/gul
Ducati/Malaguti: Rød
Honda/Peugeot: Gul/blå
Vespa/Puch/Gilera: Rød
VH Palle Hansen
PS: Jeg kan ikke lide at bruge strømtyve, men vil hellere skære plasten af fladstikkene og lodde ledn. derpå.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 20-07-04 08:50

HØRT PBH! Strømtyve løser et problem på et øjeblik, men er (MEGET) ofte roden til (andre) elektriske problemer på sigt!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : jk6

Dato : 20-07-04 09:39

hvis du skruer dækslet af nede ved tændrøret så kan du se tændspolen lige inde under dækslet på knallertens venstre side. De ledninger du skal have fat i går som sagt ud fra tændspolen og over på motorens højre side...

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 20-07-04 12:35

jk6>>
Hvorfor skal jeg nu kigge efter tændspolen? var det ikke CDI enheden jeg skulle kigge efter?

Hvor sidder CDI Enheden på en Piaggio NRG? og hvordan ser den ud?
ser den sådan ud: http://129.142.31.8/DAT/pic/l/58505864200.JPG

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-07-04 13:16

Ja det er den: http://www.thansen.dk/product.asp?c=278606985&n=282585545&pn=775918321
Og det er de samme ledninger nede fra tændspolen, men der er jo ingen grund til at splitte tændingen ad for at komme der ind, når de samme ledninger kommer op til CDIèn.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jngn135

Dato : 20-07-04 13:39

jeg har monteret sådan en begrænser på min derbi senda men hvis jeg justere den ned til de ca 5000 som den lovligt køre med så hoster og sprutter den og skyder op i luftfilteret hvis den får fuld gas. vil gerne høre om hvordan din kommer til at reagere på det!!

Kommentar
Fra : jk6

Dato : 20-07-04 14:59

ja, jeg kom til at bytte om på ordene :D
byt "tændspolen" ud med "CDI" i min forrige sætning så passer det :)

Min NRG har også sådan én på og jo, den kører mildt sagt af pis med fartbegrænser slået til, men det er vel også meningen :)

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 20-07-04 15:17

Hvorfor sætter man en fartbegrænser på, da jeg var ung gjalt det da om at få sat farten op . . . helst så man ku' køre fra politiet
ol

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-07-04 15:18

Ja det er jo netop meningen at den skal gå som pis og holde sig under 30, det er jo fordi den klipper/fjerner nogle af tændingerne(Gnisterne på tændrøret). Men om det afholder politiet fra at få den kørt på synshallen, hvis de har kørt bag ved med 70km/t eller de ser en tunudstødning med knækpotte, det er nok tvivlsom.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-07-04 15:21

olarsen: Det er måske fordi unge mennesker er mere fornuftige nu om dage, de vil altså ikke over 30, heller ikke ned ad bakke, for det er jo ulovligt. He he
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 20-07-04 15:31

Er det i øvrigt ikke ulovligt at sætte en fartbegrænser på, det er jo et konstruktivt indgreb?? Man søger altså at skjule et konstruktivt indgreb med et konstruktivt indgreb, det er jo lige til en dobbeltbøde!

vh ol

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-07-04 15:51

Ligesom man godt må montere en fartpilot i en bil, eller en fartbegrænser i sin Skoda, må man vel også gøre det på en knallert.
BMW mm har gjort det og alle størrer lastbiler og busser skal have det, så konstruktivt indgreb er det nok ikke på en knallert, så er det også at sætte extra refleks bagpå. He he
http://www.scooter-planet.dk/Tips_politiet.htm
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 20-07-04 18:30

Jamen så kan jeg ikke finde på flere 'indvendinger' . . . desværre
ol

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-07-04 19:19

Jamen det var da en skam?
Det minder mig om at man heller ikke kan give en passager bag på en knallert en bøde, for ikke at bruge hjælm.
Hvorfor: Fordi det ikke er tilladt at sidde bag på.
Ja det er rigtigt, det kan man altså ikke.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 20-07-04 19:24

Hmmmm . . . Danmark er et sjovt land at leve i !