/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Lidt mere til Arlet
Fra : calista
Vist : 341 gange
20 point
Dato : 19-07-04 19:13

Jeg var inde på din gode hjemmeside, og den lille mus/ trold/ elemagefarvetfant i bunden af velkomstsiden var så venlig (læs: væmlig!!) at oplyse mig om min ip- adresse og min ISP *GISP*
Er der nogen mulighed for at spærre for dette? Altså således at andre ikke kan se samme??

Det da ret u- fedt, at få sin ip- addy og ISP bonket lige op på skærmen:/

Cali

Accepteret svar
Fra : arlet

Modtaget 30 point
Dato : 19-07-04 19:22

Nej, det er næsten umuligt at spærre, så andre ikke kan se ens ip.

Jeg har den kun for sjov og for at vise hvor sørbar man er på nettet..

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 19-07-04 19:22

sørbar -> sårbar

Kommentar
Fra : boegvad

Dato : 19-07-04 20:48

Ja det er faktisk muligt - svært, men muligt. Dog er svaret ikke noget der bare kommer i nærheden af et 20pt spørgsmål.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-07-04 22:17

Vil du have nogen point af mig for at komme med svaret, boegvad og hvad skal det så koste?
Jeg leverer spørgsmålet hvis du leverer svaret.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-07-04 22:31

Calista du vil måske kunne have glæde af at læse denne side, der bl. a. fortæller hvorfor du ikke skal skjule din IP adresse.
http://www.danmark.dk/portal/page?_pageid=34,379936&_dad=portal&_schema=PORTAL

Kommentar
Fra : boegvad

Dato : 19-07-04 23:29

Det var skam ikke så meget det - det jeg mener er bare at svaret ikke er så simpelt som "Blå!" eller "Hund!" som 20pt kunne tyde på at der blev forventet.

Når du surfer på Internettet vil du altid afgive dit ip, om du vil det eller ej, da dit ip er det sted hvor du forbinder til Internettet. Hvis du ikke vil have at man skal kunne se hvor du er logget på fra er tricket følgende at 'bounce' din forbindelse igennem andre servere sådan at når du forbinder til en internetside vil denne 'se' den sidste server som du bouncede til's ip.

Cirka sådan her (hurtigt fixet på google så jeg ved ikke hvad billedet egentligt forklarer, men viser det jeg vil sige meget godt) http://www.pcmesh.com/images/proxy.gif

Metoden bliver desuden også anvendt af hackere så de er sværere at spore, men de bouncer oftest imellem hundredvis af servere plus har adgang til at slette records på mindst én server så sporet ikke kan "passiv traces".

Men pointen er altså at anvende en ekstern server til at surfe på www med. Der er selvfølgelig nogle ulemper ved det som f.eks. at det nu er det serverens hastighed der bestemmer din surfhastighed, så længe den altså er lavere end din båndbredde, men det vil oftest være tilfældet. Desuden kan der være nogle sikkerhedsproblemer da serverens ejer vil have udviddet adgang til hvad du foretager dig på nettet.

En hurtig test med en proxy-server:
Direkte forbindelse: www.whatismyip.com
Forbindelse igennem server: http://www.anonymization.net/http://www.whatismyip.com

Det var altså bare et eksempel på en gratis bouncing-service, men der findes samtidig tonsvis af programmer som du kan installere på din computer og som fører alt internettrafik igennem en ekstern server.
Et par eksempler:
http://www.shareup.com/Surf_Anonymous-download-19328.html
http://www.sharewareriver.com/product.php?id=10735
http://www.anonymizer.com/index.cgi

Det er selvfølgelig også muligt at connecte igennem ufrivillige servere, men det er ikke anvendeligt til daglig brug og websurfing. Men hvis du har tænkt dig at hacke en internetbank eller noget så er det nok den bedste løsning og så må du lige skrive igen

Men som sagt så findes der en del metoder, og du kan jo surfe lidt rundt og finde ud af hvad passer dig bedst. Nogle er gratis og andre koster penge - selvom det er der jo også en løsning på *HOST* overnet.com *HOST* - dog synes jeg ikke at det bør være noget som man smider de store penge efter når man kan få den samme service gratis online.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-07-04 23:40

Nåh. det er sådan noget som dette: http://www.tehbox.com/hideip/ og lidt videre fra siden:
http://www.tehbox.com/proxy/?typefilter=3&anonymous
altså du kunne da bare skrive, at man skal bruge anonym proxy server (eller en brugsstjålet server)
Men sagen er, at det e rikke at skjule, men at bruge "lånte klæder" og at man skal bruge IP adressen til at kommunikere med de servere man besøger lige som en total udelukkelse af modtagelse og afsendelse af cookies vil betyde, at man går glip af rigtigt meget. Skulle man være rigtigt paranoid og lukke rfor activeX kan man f. eks. ikke opdatere online og en masse andre ting.
Arlet har ret det er vanskeligt at skjule og der er ingen grund til det. Man kan købe programmer der slører, men hvorfor bruge penge på noget der er ligegyldigt. Det er i realiteten kun dem der ikke kan opføre sig ordentligt der har brug for at skjule sig så de kan omgå de servere hvor de er banned.

Altså det jeg mener boegvad er, at det er bortforklaringer og udenomssnak for du kan ikke skjule din IP uden at påføre dig selv ulemper på din færden på Internettet og hvilken almindelig bruger som Calista har brug for det.

Godkendelse af svar
Fra : calista

Dato : 20-07-04 17:36

Tak for svaret arlet.

Tænk, at min lille spørgsmål blev til alt det!!
Og hvorfor har jeg pludselig en følelse af at være opfattet som værende dum som en dør?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-07-04 17:48

Calista du har min oprigtige undskyldning hvis dit spørgsmål er blevet misbrugt. Hvorfor skulle du føle dig dum som en dør fordi nogle nørder udvekskler lidt ligegyldig teori. Den der spørger åbner en dør for mere viden og det er slet ikke dumt.
Jeg blev bare så forbandet over, at der igen var en (det er ikke personligt Boegvad) der ville måle point op imod en besvarelse.
Arlet havde givet dig et korrekt, omend kortfattet svar og det kunne du jo så bede om at få uddybet hvis du syntes hvilket du jo ikke gjorde.
Jeg kan også rage for højt op og så må man jo pille mig ned igen hvilket du faktisk gør meget fint med din slutkommentar.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 20-07-04 17:54

Det var Boegvad's kommentar, der rent faktisk pissede mig af. Det hele går op i points og pointbytteri.. Ret "træls".

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-07-04 18:00

Det var du så ikke alene om

Kommentar
Fra : boegvad

Dato : 21-07-04 14:41

Det er jo så noget pjat!

For det første så var jeg jo ligeglad med pointene, men når man giver så få point så forventer man jo ofte et 'let' svar!

For det andet så er det accepterede svar forkert, da det faktisk er muligt.

og for det tredje så prøvede jeg jo bare at være venlig og forklare hvordan det hænger sammen, men den fejltagelse begå jeg ikke igen så længe I er i nærheden.

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 21-07-04 18:46

boegvad -> For det første kunne det være at vedkomne ikke havde flere point... I øvrigt hvor mange point tager du med ned til købmanden når du skal købe ind??? Skid hul i de point....

For det andet så er det accepterede svar rigtigt, da som jeg skriver er muligt, men ikke nemt, derfor næsten umuligt....

For det tredje kan vi godt leve med din mopsethed.. Vi er sg da ligeglade med din hjælp, hvis det kun er for point du er her...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-07-04 18:53

Amen!

Kommentar
Fra : calista

Dato : 22-07-04 11:29

OH MY GOD!!!!

Jeg spurgte om det var muligt, at spærre, fik svaret, at det er næsten umuligt.. Længere er den ikke. Jeg spurgte jo for pokker, ikke om hvordan man gør det!

Jeg kunne såmen godt have smidt flere points i spørgsmålet, men jeg prøver sgu også at tænke på "prisen" for at få det åbnet af andre. Et lavt sat spørgsmål, er ikke så dyrt, at åbne som et højt sat spørgsmål.

Over and out

Cali