/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
copy og ophavsret, igen.....
Fra : maya123
Vist : 507 gange
200 point
Dato : 19-07-04 16:57

Kære gode kandu-brugere.
Ja, vi har haft emnet oppe flere gange, alt det med hvad man IKKE må osv.

Nu vil jeg høre om I vil være med til at udforme 10-15, (eller hvor meget det nu bliver), korte sætninger på HVAD MAN GERNE MÅ........
Jeg skal bruge dem på min hjemmeside og jeg har ikke noget med musik at gøre, så der behøver ikke at være noget om netop det emne.

Jeg har: Skrevne ord, nogle jeg selv har forfattet, min brors digte, fotografier, slægtsforskning, malerier osv.

Jeg spørger jer, fordi jeg syntes det er lidt svært at finde hoved og hale i de paragraffer, der står på de forskellige sider omkring ophavsret. Det er mest udformningen af "det man GERNE MÅ".

Jeg kunne tænke mig noget i stil med:

Hvad MÅ du GERNE tage fra andres hjemmesider.
1. Hvis de skriver det direkte på hjemmesiden, at du må tage kopi eller printe.
2. Hvis du spørger om lov.
3. osv osv....
Den kommer med flest brugbare får pointene, skal lige skrive at det ikke er sikkert, at jeg bruger nøjagtig jeres ordlyd.....derfor BRUGBARE.

Mange venlige hilsner fra maya123

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-07-04 16:59

Her kan du læse om ophavsret.
http://www.infokiosk.dk/sw9430.asp

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 19-07-04 17:05

Ja det ved jeg godt Teil, tak for dit svar.....
Der er masser af sider med ophavsret..........

Men det er ikke det jeg er ude efter......
Jeg er ude efter hvad jeg skrevet i indlægget.
MVH maya

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-07-04 17:08

Det er ganske ligetil.
Eks. - Det er tilladt at kopiere og bruge bla bla osv.

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 19-07-04 17:10
Kommentar
Fra : maya123

Dato : 19-07-04 17:18

Det er NETOP IKKE tilladt at kopiere fra min hjemmeside, men jeg fik en mail, TYPISK fra en anonym, der skrev at man kunne da bare tage alligevel.....selvom jeg havde "højreklik", ved at gå op i rediger osv.

Det kan da godt være at nogle er frække nok til at gøre dette, men det er vel så et brud på ophavsretten, ik...
Derfor vil jeg hellere have formuleret nogle PUNKTER, om hvad man gerne må.

Sig mig, er det mig der ikke skriver dette oplæg, så det er til at forstå???

Er der ingen der forstår hvad jeg mener?
*GGGGG*
ja ja maya alene på glat-is

MVH maya123

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-07-04 17:31

Du må ikke på nettet oplyse folks cpr.nr. Privattelefonnr. Privatadresse. Fotos af personer, og andre oplysninger af private forhold. Det kræver skriftlig tilladelse uanset om du tager det fra en offentlig tilgængelig hjemmeside, de gule sider eller andre steder du kunne finde det.
Derudover må du ikke tage noget fra en hjemmeside og gengive det uden at angive hvem/hvor du har det fra.
Hvis der på en hjemmeside f.eks. står noget om at den er beskyttet efter ophavsretsloven, må du ikke kopiere noget som helst hverken tekst eller billeder.
Men hvis folk f.eks. skriver at du gerne må bruge deres banner som link på din egen side, for at henvise til deres side er det selvfølgelig ok.

Accepteret svar
Fra : Better_Performance

Modtaget 210 point
Dato : 19-07-04 17:42

1. Du må gerne kigge på alt hvad der ligger på denne side

2. Du må gerne lade dig inspirere af det du ser her

3. Du må gerne citere når du bare husker at fortælle hvor du har det fra

4. Du er velkommen til at kontakte mig og spørge om du må bruge nogle af mine digte i andre sammenhænge

5. Det vil glæde mig hvis du fortæller om denne side til andre

Er det noget i den stil?

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 19-07-04 18:05

Yes Better_Performance
NETOP..........
Og det lyder da venligere og pænere, end alt det man ikke må.......ik
Tak fordi du forstod hvad jeg mente.......

Det kan godt være det er nok, det du kom med, men hvis du skulle komme i tanke om et par stykker mere, så skriv endelig.....Jeg er træt i dag og tom for udformninger og ideer.....og jeg vil gerne have det på i morgen tidlig...

MVH maya

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-07-04 18:11

..eller :

Kode
ALT indhold på denne hjemmeside er Copyright © beskyttet.
<br>
Det er tilladt at gengive ALT fra denne hjemmeside, der ikke strider mod <a href="http://www.ytringsfrihed.dk/love/ophavsretsloven.shtml" >Bekendtgørelse af lov om ophavsret !</a>

Så er der ikke noget at misforstå

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : maya123

Dato : 19-07-04 19:14

Tak for svaret Better_Performance og forståelsen...
Jeg bruger dine og to-tre som jeg dog fik formuleret

Og tak til MOLO for indslag.....

Selv om vi har tygget dette spørgsmål igen og igen, kan det måske alligevel ikke gentages for tit..
God aften til jer fra maya

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 19-07-04 19:16

OG sandelig TAK til dova og Teil også............