/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Krybestrøm?
Fra : Fattig
Vist : 2426 gange
100 point
Dato : 19-07-04 16:25

Når jeg holder på mit computerkabinet og samtidig rører ved mit varmeapparat får jeg stød. Endnu kraftigere bliver stødet hvis jeg rører ved et tilsluttet kamera og rører ved varmeapparatet. Jeg har fået skiftet strømforsyningen men problemet er der stadigvæk. Hvad foregår der? og hvad kan jeg gøre?

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 19-07-04 16:28

det er jo ikke sikkert fejlen ligger i computeren - hvad med at tjekke varmeapparatet

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-07-04 16:31

Det er manglende jordforbindelse.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-07-04 16:32

Prøv at vende det ene stik, kan være det løser problemet.

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 19-07-04 16:33

Du er da en rigtig KARL SMART, men hvad mener du egentligt?

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 19-07-04 16:35

Det kan da være at strømmen kommer fra varmeapparatet - og ikke computeren.

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 19-07-04 16:35

Hej Teil. Hvor er der manglende jordforbindelse?

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 19-07-04 16:39

Det er rigtigt hvad Teil skriver mht. til at vende stikket og jordforbindelse.
Det du kan mærke skyldes kapacitativ overgang fra spændingsdelen til kabinettet. Ved at vende stikket kan du være heldig at overgangen forsvinder fordi faselederen dermed byttes....
mvh bvh

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-07-04 16:48

Dit varmeapparat, er det en 230Volts blæser du mener eller hvad? Eller er det "vandradiatoren".
Men problemet er at de forskellige apparater kommer fra hvert sit stik, som ikke sidder på samme gruppe.
Grupperne får deres strøm fra forskellige faser, og disse faser har det der kaldes faseforskydning i mere eller mindre grad, afhængig af hvilken belastning de udsættes for, feks. vil en ren ohm belastning ikke give faseforskydning, men et lysrørsamartur giver en del.
Som tegl skriver kan problemet løses med en jordforbindelse, dog ikke ved at vende stikket.
Så hvis du har jord i din stikkontakt, skal du klippe det Tyske hanstik af og sætte Dansk hanstik på med jord.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 19-07-04 16:55

Til Palle,
Du kan godt opleve at få "stød" af apparater, der sidder på samme fase....
mvh bvh..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-07-04 17:01

Ja det kan man godt, hvis det ene apparat har en faseforskydning.
Men ikke hvis begge apparater er jordet, og en vandradiator er jo allerede jordet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-07-04 17:03

Og vi håber da vandradiatoren har jordforbindelse,
hvis ikke kan det blive en kostbar affære.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 19-07-04 17:04

Jeg tror hans apparater er jordet...
mvh..

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 19-07-04 17:06

undskyld,
jeg mener at jeg IKKE tror hans apparater er jordet!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-07-04 17:06

Hvis ikke, kan manden blive jordet.

Kommentar
Fra : Kaa.eL.Haa

Dato : 19-07-04 17:11

Jeg har nogenlunde det samme problmem, bare med "støj" i mine højttalere, som er tilsluttet en forstærker. Jeg har jordet computeren, men det hjalp ikke, og jeg er STEN sikker på at det er fra computeren, da støjen forsvinder, når jeg tager lydkablet fra.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-07-04 17:15

En god jordforbindelse til alle apparater.
Nulleder - faseleder skal vende ens, hele vejen.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 19-07-04 17:37

"Krybestøm" opstår når isoleringen ikke er i orden. Det mest typiske eksempel er, at "folk" vrider jordforbindelsen af stikproppen, eller bruger et gammelt klasse "O" stik istedet for klasse "I" stik.
Har du ændret i forhold til det leverede ???
/PG

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-07-04 17:40

Hvad med om det simpelthen bare er "statisk" elektricitet. Det kan godt støde temmelig meget.
Det kommer som regel hvis luften i rummet er for tør og hvis der er kunststoftæppe på gulvet.
Er det kun dig der får stød, eller er det også andre der rører ved tingene?
Prøv at vride en klud op med skyllemiddel og tør radiator og PC-kabinet over med det.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 19-07-04 17:49

Du skal først prøve at forbinde en ledning mellem dit computerkabinet til vandradiatoren....
Så kan du ikke få stød af at røre computer og radiator samtidigt, men godt, jævnfør Palle, hvis du rører et ikke jordet apparat samtidig med et jordet...
Så må du i gang med at jorde det også.
I Danmark er det ikke lovpligtigt at apparater skal være jordet, vi benytter såkaldt "dobbeltisolering" og ingen jordforbindelse.
Hvis vi får eks. kabinetter fra udlandet, hvor der ikke er dobbeltisolering, men jordledning - og kapper jordforbindelsen, kan den kapacitative afledning være ret stor...
mvh bvh

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 19-07-04 18:10

Mit varmeapparat er en vandradiator, altså ikke med strømtilslutning. Hvad er det for et stik bvh mener skal vendes? Strømforsyningen til min computer har kun 2 ben.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-07-04 18:17

Ja strømforsyningen til din computer har kun 2 ben, men på siden af hanstikket sidder der blank metal, dette metal er jorden, og rammer jordforbindelsen i Tysklands stikkontakter, men det hjælper jo ikke dig.
Derfor klip det af og monter et dansk jordstik, men kun hvis du har et 3-benet vægstik, ellers hjælper det jo ikke noget. Og hvis du bruger forlængerled (med 3huller), så skal de jo også have 3 ben som forsyning.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 19-07-04 18:20

Du skal prøve at vende netstikket i stikkontakten.
Hvis det ikke hjælper, skal du forbinde en ledning mellem computerkabinettet og vandradiatoren.
Husk, at der hvor du forbinder ledningerne skal der være afisoleret. Du kunne i første omgang sno en afisoleret ledning omkring en af kabinetskruerne og skrue skruen i. Den anden ende af ledningen forbinder du til et sted på radiatoren hvor der er elektrisk forbindelse, f.eks. udluftningsskruen.
Hvis det hjælper, skal du nok lave en mere permanent løsning..
mvh bvh..
PS Sluk for computeren og træk stikket ud før du gør det..Hvis HFI relæet slår ud (ingen strøm i huset) er der overgang i din computer..

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-07-04 18:41

Jeg står af. Flueben fjernet.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 19-07-04 18:54

Held og lykke med grillen (Den er formodentlig ikke elektrisk
mvh bvh..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-07-04 19:16

Er der HFI ell. HPFI -relæ i huset.
Har du et måleapparat til at måle spænding.
Er dit comp grej monteret i en trestikdåse.
Har du selv mont ledninger i trestikdåse /stikben.
Hvilke farver er der brugt i tobenstikket fra samledåsen (trestikdåsen) til stikkontakten
Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-07-04 22:26

Jeg håber ikke du er kommet til skade med din overgangscomputer.
Men jeg lukker her.
Eyvind.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 25-07-04 23:22

PCens strømforsyning har et filter, som forhindrer, at den elektriske støj indefra drøner ud på lysnettet og forstyrrer andres radio- og TV-modtagelse. I det filter er der et par kondensatorerfra hver sin af nettets to ledere til PCens chassis og kabinet. I lande med obligatorisk jordforbindelse i stikkontakterne vil kabinettet være jordforbundet gennem den tredie ledning (den gul/grønne) i netkablet. Ved høje frekvenser (radiofrekvenser) vil disseher kondensatorer være en næsten kortslutning. Ved vores lave netfrekvens på 50 Hz (Hertz = perioder/sekund) vil de kun kunne lede en ganske lille og ufarlig strøm, som du kan mærke, hvis du bare har ganske overfladisk berøring. Det drejer sig om cirka 0,4 milliAmpere (effektivværdi), og det er reguleret ved international lov. Jo bedre du tager ved, desto mindre kan du mærke ved den strømstyrke. Her i landet skal alle ny elinstallationer forsynes med et HFI- eller HPFI-relæ, som beskytter dig ved afledning til jordforbundne genstande. Det er ikke farligt, men hvis det generer dig, kan du jo forbinde en ledning spændt under én af skruerne i kabinettet til det varmeapparat, som du åbenbart sidder og læner dig op ad. Så er din PC jordforbundet, og du mærker ikke en let snurren. Men du har absolut ikke fået elektrisk STØD! Det er en ganske anderledes og absolut skræmmende oplevelse.
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : Fattig

Dato : 26-07-04 14:47

Tak for et fint svar pbp_et. Jeg vil følge dit gode råd.