/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
udstødningsbolt knækket!
Fra : Jonn87
Vist : 2099 gange
60 point
Dato : 19-07-04 12:11

da jeg idag skulle skifte min udstødning gik det ikke så godt!
da jeg havde fået udstødningen op mod cylinderen og skulle spænde møtrikene så skete der det at min ene udstødningsbolt knækkede Se her:
http://rll.dk/jonn/udstoedningsbolt.gif

og nu står jeg så med det problem at den udstødningsbolt skal ud af min cylinder så jeg kan få sat en hel i igen!
hvis du er i tvivl hvad jeg mener med udstødningsbolt så kig her:
http://129.142.31.8/DAT/pic/l/74502097000.JPG

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 70 point
Dato : 19-07-04 12:34

Det er en støtte(bolt) og problemet må være, at du ikke kan få fat i stumpen med en rørtang. Du må hen til en der har en CO2 svejser og få svejset en møtrik på den knækkede stump så du kan skrue den op.
I forbindelse med svejsningen vil stumpen udvide sig og trække sig sammen igen efter afkøling og vil derfor ofte løsne evt. rust der kan være årsag til at det sidder fast.
Man lægger en møtrik der er en anelse for stor hen over brudstedet og svejser ned gennem hullet i møtrikken.
Husk at lade det køle af før du skruer. Hvis det sidder meget fast skal man sikkert prøve nogle gange før det lykkes.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 19-07-04 12:34

Det er ikke det værste der kunne ske, så bare rolig. Hvis der stadig sidder en stump af bolten tilbage (som på din tegning) er det ikke det store problem at skrue den ud med en lille rørtang eller papagøjetang og skrue en ny i. Hvis den er knækket helt inde ved cylinderen kan du bore et lille hul iden og skrue den ud med en "ornepik". Hvis alt er prøvet kan du tilsidst bore den helt ud og skære et nr. større i gevind eller montere et såkaldt "heli-coil" som du kan købe hos din lokale knallertforhandler/mekanikerværksted.

Held og Lykke!!!

Mvh
Palle jensen

Kommentar
Fra : danatool

Dato : 19-07-04 12:34

hvis der er plads til det gør man det at man sætter 2 møtrikker på og spænder dem mod hinanden
så blive det ligesom en bolt og så er det bare at skrue ud

Godkendelse af svar
Fra : Jonn87

Dato : 19-07-04 14:41

det lykkes mig at få den ud på denne måde..
tak for svaret