/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
linux jomfru
Fra : anders_bak
Vist : 744 gange
50 point
Dato : 18-07-04 20:53

Jeg skal formatere min harddisk, og overvejer at instalere linux. Jeg har aldrig prøvet at arbejde på en linux maskine, og ved derfor ikke hvilke officepakker der kan bruges.
Hvilken linux/office version kan anbefales, og hvor kan de downloades????????

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 18-07-04 21:05

Kan ikke anbefale noger, da jeg ikke kender til Linux.
Men her er der downloads.

http://www.linuxdownloads.org/

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Draageos

Dato : 18-07-04 21:08

Jeg kan selv anbefale Suse 9.1
Der medfølger en glimrende office pakke som du i øvrigt kan få til alle linux - Openoffice 1.1

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-04 21:09

Jeg har prøvet flere Linux versioner - men er også gået i stå - det kræver lidt læsning.
Mandrake (har jeg endnu ikke prøvet) skulle være nem at gå til.http://www.linuxpusher.dk/index.php?module=pncommerce&func=itemview&ItemID=143
Dette er en købe udgave, men så får du også lidt vejledning.
http://www.linuxpusher.dk/index.php?module=pncommerce&func=categoryview&CategoryID=38&nosearch=1
Eyvind - snart Linuxbruger.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-04 21:18

Hvis du downloader en ISO fil (Linux):
Og bruger Nero 6 til at brænde med så:
Hent den og læg den i en mappe
start Nero
vælg kopi og backup >brænd image til disk>find din ISO fil >åbn>
brænd>hak i finalize
Nu har du en bootbar CD-rom med Linux
Eller du kan lave en bootdiskette med din CD-rom i en windows comp

Kommentar
Fra : dk

Dato : 18-07-04 21:19

Hejsa

læs dig igennem her
http://www.linuxbog.dk/distro/bog/index.html.php

http://www.linuxbog.dk/unix/bog/index.html

og fatter du bare lidt af det og har mod på at køre linux. så vælg den dis. som passer til dig.
i flere af linux ver. er der indbygget både tekskt behanling og regneark mv.

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 18-07-04 22:25

Jeg ville nok vælge mandrake da den meget nem at installere samt at den denne distro har mange enhedsdrivere med sig
samt en grafisk brugerflade til konfiguration af computeren
openoffice findes også til windows så kan afprøve denne pakke inden du bestemmer dig for at installere linux på din maskine. Openoffice kan hentes på http://www.openoffice.org
Til Linux findes et hav af programpakker som kan downloades og som kun koster dig downloadtiden så det skulle nok ikke være så svært at vælge om det skulle være windows eller linux

Kommentar
Fra : Draageos

Dato : 18-07-04 22:26

Suse 9.1 Personal er efter min mening den bedste desktop distro og er yderst brugervenlig.. Du kan hente iso'en gratis fra Klid's hjemmeside
Jeg har selv prøvet Suse, Debian, Mandrake, Red Hat og Lindows (heh) og Suse var klart den bedste

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 18-07-04 22:44

hvorfor installerer deler du ikke bare din harddisk op i flere og så installerer windows på en af dem og linux på en anden - så kan du altid bruge windows hvis linux går i kage

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 21-07-04 00:02

Jeg har nu instaleret suse 9.1, men har nogle problemer. Jeg har brug for at instalere en række programmer f.eks Auto CAD. jeg forventer sådan set ikke at disse programmer umidelbart kan køre under linux, men ville dog forsøge at instalere for at se hvad der skete. så jeg smed cd'en i, og ventede på autostart, men der skete intet. derefter prøvede jeg at køre setup.exe filerne, men jeg kunne ikke "åbne" dem. Hvordan kan jeg instalere programmer under linux ?, og findes der lidt "snyd" der evt. kan få win programmer til at køre under linux?.
Derudover skulle jeg arbejde med nogen af mine gamle excel dokumenter. Der er tale om temmelig store filer (over 10 MB). med den medfølgende openoffice 1.1 tog det imidlertid ca. 15 min at åbne en enkelt af disse filer, og alt hvad der hed grafer og tendenslinier var ikke længere korrekt. Nogen forslag til en evt. anden officepakke?

Accepteret svar
Fra : Draageos

Modtaget 50 point
Dato : 21-07-04 12:09

Anders... .exe filer er udelukkende noget der benyttes i Windows. Hvis du har ønsker om at køre windows programmer på din linux, er WINE (Wine Is Not an Emulator) nok den eneste løsning (og Winex hvis det er spil).

Under hvilke omstændigheder forsøgte du du at åbne excel dokumenterne - lå de på en cd, på din linux partition eller på en windows partition?
Hvis du er interesseret i en officepakke ville staroffice måske være noget for dig.

Godkendelse af svar
Fra : anders_bak

Dato : 22-07-04 12:15

Tak for svaret Draageos.

Kommentar
Fra : Draageos

Dato : 22-07-04 16:02

det var så lidt