/ Forside/ Teknologi / Udvikling / PHP / Spørgsmål
10  Interkril.. 1146
hvad kan jeg bruge php til?
Fra : rudik
Vist : 479 gange
5 point
Dato : 17-07-04 09:47

Hvad kan jeg bruge php til?
hvad er fordelene ved det?
hvad for nogen ting kan jeg bygge op med det?

jeg har næsten ingen point, så spare lidt, jeg kommer sandsynlig vis, nok , til at stille MANGE spørgsmål i dag

//rudik

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-07-04 10:25

PHP er et server side interface = SSI. Det bruges som alternativ til SHTML (Server Hyper Text Mark-up Language), ASP (Active Server Pages), Perl og anden CGI (Common Gateway Interface) scripting.

Det er kode der afvikles på serveren (= din host), i stedet for; som (D-)HTML, XML, Javascript, VBscript, osv.. hos klienten (=din maskine).

Det bruges til dynamisk at skabe html filer.

Du kan, når du udvikler/tester SSI scripts, afvikle det lokalt på din maskine, men så kræves det du installerer en internet server som f.eks. PWS (Personal Web Server) der følger med Windows. Ofte skal du også bruge en database som f.eks. Access, MySQL eller lign. og derfor må du oprette en DSN forbindelse til din applikation. Det gør du i ODBC-datakilder(32) i kontrolpanelet.

1.) http://www.gimpster.com/wiki/PhpTutorial
2.) http://dk.php.net

Du kan bruge PHP til en mængde vidt forskellige ting :

1.) Gæstebøger.
2.) Besøgstællere.
3.) Stistik over besøgende på din side.
4.) Cookie administration.
5.) Målrettet reklame (..på baggrund af ovenstående)
6.) Chat systemer.
7.) Mødekalendere.
osv...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 17-07-04 11:32

PHP er som en tjener på en resturant.
Eks. hvis du bestilte natmad. så ville tjeneren kunne reagere, og give dig en besked(handling) retur.
1. her er lukket! (det morgen)
2. ok, hvad skal du have af tilbehør.
3. du løb fra regningen. så betal først.
4. dette er et vaskeri
og og og ....

Altså tjeneren, får en bestilling (dig der gå ind på en hjemmeside)
Tjeneren tager stilling til en handling, og levere varen.(html-siden)

Natmaden

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 17-07-04 12:07

At lave kaffe med html.
1.kom bønner på.
2.kom vand på.
3.hæld op.
4.klar.

At lave kaffe med PHP.
dataindsamling start
1. hvor mange kopper kaffe skal der laves.
2. skal den være tynd/stærk.
3. skal der sukker/mælk i.
dataindsamling slut

hent opskriften (kunne være fra mysql)

Bryg kaffen
1.fyld vand på (så det passer til opskriften)
2.hvis der ikke er vand, så stop, giv alarm - og prøv igen fra 1

3.sæt filter i
4.hvis der ikke er filter, så stop, giv alarm - og prøv igen fra 3

5.kom bønner på (efter opskriften)
6.hvis der ikke er bønner, så stop, giv alarm - og prøv igen fra 5

7.start kaffebrygning, og vent til kaffen er klar.

8.hæld kaffen på en kop.
9.giv signal (hallo du der din kaffe er klar)

Hmm kan det forståes ?
Jeg ville ikke turde lave kaffe efter denne model.
men det kunne ende med at virke.
en forbedring kunne være.
8a. er koppen overfyldt, så tør op efter dig

hvis du forestillede dig at du kikkede i koden til "kaffebryggersiden" ville du se
i html
-
kom bønner på.
kom vand på.
hæld op.
klar.
Et statiskt handlingsforløb (sådan er det bare, basta)
-

i PHP
-
Kaffen er klar
-
eller
-
stoppet grundet vandmangel, vandværket er kontaktet.
-
PHP er dynamiskt (det tog nogle beslutninger, inden at det handlede)

Men så simpelt er det nu ikke i praksis.
Kaffebryggeprogrammet kunne ved en fejl, måske køre på vaskemaskinen.

Mennesker er fyld med programeringsfejl

Natmaden

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-07-04 13:58

Ih... natmaden -> Du gør mig helt kaffe-tørstig

Meget fin beskrivelse af de handlinger PHP (..og anden SSI) kan håndtere.

Det er altså det programmel der køres INDEN du ser resultatet som en HTML side.
Det er helt transparent og man kan IKKE hente PHP koden ved højreklik og ; Vis kilde.. som man kan med den resulterende HTML, javascript og VBscript kode.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 17-07-04 14:27

Men det tager jo ikke hensyn til om du har kop med
og der mangler også sødetabletter

Natmaden

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 5 point
Dato : 17-07-04 15:10

Et php eksembel. http://net2620.dk/se-ip

Kode
<?PHP
// se-ip.php by Natmaden
// Viser IP og host

//-- include "ipreg.php"; Lægger info i mysql men er afbrudt her

$ip = $_SERVER['REMOTE_ADDR'];
$hostmask = gethostbyaddr($ip);
//$onlineurl = "http://".$_SERVER[HTTP_HOST].$_SERVER[REQUEST_URI];
echo "<center><b>HEJ MED DIG !</b><br>Din ip-adresse er.<br><b>$ip</b><br>";
echo "Du er kommet hertil gennem.<br><b>$hostmask</b><br>";
echo "UNIQUE ID:<BR><B>".$UNIQUE_ID."</B><br>";
echo "REMOTE PORT:<BR><B>".$REMOTE_PORT."</B><br>";
echo "Siden du ser på har denne adresse.<br><b>$onlineurl</b><br>";
echo "Her er et servergenereret.<br><a href=$onlineurl>Link til denne side.</a><br>";
echo "<br><a href=\"http://net2620.dk\">NET2620.DK</a>";
?>

Men det der ikke meget kaffe i koden kunne laves på mange måder ,men dette er mit valg,
og php kører altså ikke bare lige på ens pc. det kræver en del opsætning.
det lader jeg andre om, og bruger php på et webhotel. men det forhindre mig ikke i at lave php (hemmeligt) kontakte min pc.
Så hvis min apache-server kører (det gør den ikke nu ).
ville der automatisk være adgang gennem siden http://dingdong.net2620.dk
toppen af siden er på hotellet, og resten er hos mig, (hvis der er tændet, men det er der ikke nu )

Kode
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<title>Ding-Dong on net</title>
</head>
<?
// vis siden fra hotelet med topramme
$dingdong[] =
"<frameset cols=\"*\" rows=\"18,*\" framespacing=\"0\" frameborder=\"0\">\n".
" <frame src=\"http://net2620.dk/_ekstra/top-host_1.php\" name=\"tophostFrame\" scrolling=\"NO\" noresize>\n".
" <frame src=\"dd-fejl.php\" name=\"mainFrame\">\n".
"</frameset>\n";

// vis siden hjemmefra på hotelet med topramme
$dingdong[] =
"<frameset cols=\"*\" rows=\"18,*\" framespacing=\"0\" frameborder=\"0\">\n".
" <frame src=\"http://net2620.dk/_ekstra/top-host_1.php\" name=\"tophostFrame\" scrolling=\"NO\" noresize>\n".
" <frame src=\"http://80.196.150.154/dingdong/godag.html\" name=\"mainFrame\">\n".
"</frameset>\n";

//
function er_du_der($url)
{
$url_p = parse_url ($url);
$host = $url_p['host'];
@$fp = fsockopen ($host, 80, $errno, $errstr, 20);
if (!$fp)
{
return '0';
}
else
{
return '1';
}
fclose ($fp);
}

// starter her
$filnavn = "http://80.196.150.154";
echo $dingdong[er_du_der($filnavn)];
?>

<noframes>
<body>noframes</body>
</noframes>
</html>

Vil lige sige at ip adresserne i filen ikke bruges af mig mere, da jeg så ville have fjernet den.
jeg ønsker jo ikke unødigt hackerri.

Hovedsagen er at mit betalte webhotel med 200mb, er udvidet med 160gb (gratis) hjemmefra.

Natmaden

rudik så får du altså ikke mere for den 5 øre

Godkendelse af svar
Fra : rudik

Dato : 17-07-04 19:10

Tak for svaret natmaden.

bare iorden

//rudik

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 17-07-04 22:21

God week-end
Natmaden