/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Køb af sommerhus uden tilstandsrapport
Fra : BerndJ
Vist : 4503 gange
100 point
Dato : 16-07-04 23:14

Jeg er ved at købe et sommerhus til 600.000 kr. Sælger ønsker ikke tilstandsrapport og ej heller ejerskifteforsikring. Sælger mener, iflg. ejendomsmægler, at huset er tiptop iorden, og han vil derfor spare udgifterne til tilstandsrapporten og ejerskifteforsikring. Hvis "noget går galt" (fejl eller mangler) vil sælger, iflg. ejendomsmægleren kunne gøres ansvarlig således at sælger dækker respektive udgifter til reparationer m.m..

Er det en fornuftig udgangsposition for en handel??

Kan jeg gardere mig ved at påføre synlige fejl og mangler (småreparationer) i skødet og tilføje i skødet, at fejl og mangler som IKKE er anført i skødet og som opdages EFTER overtagelsen, skal betales af sælger??

Ejendomsmægleren siger endvidere at ejerskifteforsikring har en selvrisiko på 10.000 kr per skade (!!) som køber skal betale. Er det rigtig???

På forhånd tak for hjælpen!!

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 16-07-04 23:21

Som udgangspunkt er jeg ikke klar over om det er lovpligtigt med tilstandsrapport på sommerhuse.
Men jeg vil råde dig til at få en bygningssagkyndig med ud og kigge grundigt på huset.
Og uden tilstandsrapport skal sælger skrive under på at der ikke forefindes skjulte fejl og mangler. Og sælger vil ganske rigtigt være ansvarlig, medmindre han sælger med ansvarsfraskrivelse.
Så ud fra det tror jeg ikke der er noget forgjort i en handel uden tilstandsrapport.

Med hensyn til en ejerskifteforsikring er det sådan, at de mange gange ikke er det papir værd som de er skrevet på hvis det kommer til at forsikringsselskabet skal af med penge.

Godkendelse af svar
Fra : BerndJ

Dato : 16-07-04 23:25

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-07-04 23:41

BerndJ

En tilstandsrapport er ikke lovpligtig, men en god ide fra sælgers side, da sælger ellers kan risikere at hænge på mangelansvar i op til 20 år. http://www.familieadvokaten.dk/Breve-700/b700-435.html

Her kan du læse om tilstandsrapport http://www.boligassistancen.dk/Tilstandsrapporten.htm