/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
tapetserer på rå beton ?kan man det?
Fra : babee
Vist : 5400 gange
100 point
Dato : 16-07-04 14:07

hejsa jeg vil gerne vide om man kan tapetserer på rå beton eller om man skal gøre noget andet ?
hilsen babee på forhånd tak

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 16-07-04 14:30

Hvis der er for mange små huller eller ujævnheder i betonen skal du først have det Spartlet jævnt.
Og derefter skal du tænke på, at betonen kan ske at suge for meget lim, så en god ide vil være at bruge en grunder der kan "lukke" lidt . Evt noget der hedder forankringsgrunder, det er noget tyndt "pjask" man bruger på murværk der suger for meget lim eller maling.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-07-04 14:59

I gamle dage klistrede man aviser op som grund.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-07-04 15:06

Ja, men det er en dårlig ide med aviser, for tryksværten kan trække igennem og misfarve tapetet.
Jeg ville anbefale at tapetsere med glasvæv, men det forudsætter at det skal males.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 16-07-04 15:11

hej hvad mener du med rå beton
er væggen ny pudset eller er det beton med diverse ujævnheder og små huller i
ole

Kommentar
Fra : babee

Dato : 16-07-04 15:42

der er ingen ujævnheder kun huller efter ravpluks og det er savsmuldstapet som skal males vi bruger

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-07-04 15:58

Du skal bruger en primer først.
Så smøres/males væggen med tapetklister.
Og nu er den klar til at tapetsere.
Da det er savsmuldstapet, gør det ikke så meget at betonvæggen er ujævn, for til tapetsering bør overfladen være jævn og "glat"
Jeg går ud fra, at betonvæggen er tør.
Eyvind.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 16-07-04 16:11

hej har vægen været tapeseret før?
ole

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-07-04 16:55

Teorien med at tryksværten går ud i tapeten holder ikke.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 16-07-04 18:40

>babee - følg Eyvinds råd.....mine egen (dårlige) erfaringer er, at hvis man IKKE primer (enten med primer, eller f.eks. glasvævsklister) for at lukke porerne så går der nøjagtig en time eller 3 (indtil tapetklisteret er tørt) og så har du nogle fine sammenrullede tapetbaner liggende på gulvet

>Teil - noget om tryksværtesnakken kan der godt være - men mon ikke det er hvis der er tale om meget tynde og lyse tapeter - så er det nok muligheden for at se dagens artikler gennem tapetet der er risiko for

mvh Berpox

Kommentar
Fra : babee

Dato : 16-07-04 19:25

vi har lavet en blanding af tapetklisteret som skulle mætte væggen og det skulle være nok ifølge brugaanvisningen på kilsteret.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-07-04 19:33

Jo tryksværtesnakken kan være rigtig.
Man brugte nok tykkere tapet før i tiden.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-07-04 19:53

Det burde også være nok med tapetklister til at mætte væggen bare du giver nok .Indtil væggen ikke suger mere. For ellers falder det nye tapet bare af, ikke mindst når du smører maling på ,for så bliver tapetet vådt og kan nemt løsne sig og begynde at bule.

Godkendelse af svar
Fra : babee

Dato : 16-07-04 21:58

Tak for svaret dova. og tak til alle jer andre