/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
håndgreb på kommode
Fra : bente64
Vist : 651 gange
100 point
Dato : 15-07-04 20:34

Jeg er i gang med at istandsætte en kommode. Jeg skal have pillet
håndgrebene af og troede det var en let sag med at løsne en lille skrue på
indersiden af skuffefronten. Men grebet er ikke til at få af. Jeg tror det
er limet på. Håndgrebet er af træ, ca. 3*3 cm. Hvad gør jeg? Har prøvet med
en flad spartel og kniv men det sidder bare for fast. Håber at nogen af Jer
sidder med en løsning der ikke kræver for mange kræfter eller avanceret
værktøj. Det gør ikke noget at håndgrebene går i stykker, da der skal nye på, men skuffefronten skal der ikke for dybe ridser i.

MVH Bente

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-07-04 21:13

Håndgrebet har måske en usynlig skrue, så kan du ikke dreje, ellers er der jo noget der hedder enhammer, hvis den har en tap på bagsiden, som er limet ind.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bente64

Dato : 15-07-04 21:26

Nej der sidder ikke nogen tap på bagsiden, heller ingen skjult skrue. Jeg tror at hele håndgrebet på 3*3cm er limet fast på skuffefronten. Den lille skrue jeg fjernede på bagsiden har måske bare været en ekstra sikkerhed
MVH Bente

Kommentar
Fra : bente64

Dato : 15-07-04 21:27

Nej der sidder ikke nogen tap på bagsiden, heller ingen skjult skrue. Jeg tror at hele håndgrebet på 3*3cm er limet fast på skuffefronten. Den lille skrue jeg fjernede på bagsiden har måske bare været en ekstra sikkerhed
MVH Bente

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 15-07-04 22:10

Forsigtig brug af et stemmejern skulle måske klare det. Hvis du vender den helt flade side af stemmejernet udad, er der ikke så stor risiko for, at du kommer til at hakke det for dybt ind i træet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-07-04 23:28

Prøv med en klud der har været i kogende vand, og se om det kan opløses.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-07-04 00:50

Ingen tvivl om den også har fået en klat lim, men hele problemet kommer kun hvis fronten af kommode er af laminat eller finer, hvis det er massiv træ, skal den bare slåes af.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : bente64

Dato : 16-07-04 13:53

Tak for svaret dova.

3 lette slag med et stemme jern, så var den klaret! Mere fast sad det altså ikke. Men tak for hjælpen, den ide havde jeg ikke selv fundet på.

MVH Bente