/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ekspansionsbeholder til stoker
Fra : kawa12
Vist : 1650 gange
50 point
Dato : 15-07-04 11:41

Er der nogen der ved om det er tilladt (eller tilrådeligt) at bruge en lukket ekspansionsbeholder til et stokerfyr
eller skal det være en åben som f.eks. ved brændfyr?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-07-04 11:48

En ekspansionsbeholder er aldrig helt lukket. Hvis det ikke er en åben som ved et brændefyr, skal der være en overtryksventil et eller andet sted.
Jeg har selv brugt ekspansion med overtryksventil til kombineret olie/brændefyr.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-07-04 11:54

Det skal være en åben beholder.
En lukket kræver dispensation i hvert enkelt tilfælde.
Arbejdstilsynets forskrifter for fyrede varmtvandsanlæg,
Publikation nr. 42/1980 3. udgave.

Kommentar
Fra : Botgaard

Dato : 15-07-04 11:55

loven siger, at fyrer man med fastbrændsel, så skal man bruge en åben ekspansionsbeholder. Min bror er vvs-mand og jeg har det fra ham. Det er lidt træls, at der er en fordampningsproces men det er det der følger med at fyre med træ eller piller. Det gør jo så desværre at man skal fylde vand på jævnligt. Jeg gør det ca. 1 gang om måneden. Men træet er gratis, så pyt.

Peter

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-07-04 11:59

En ekspansionsbeholder i forbindelse med mekanisk fyrede biobrændselkedler
skal mindst være på 4% af den totale vandmængde i anlægget.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-07-04 12:03

I Brandteknisk vejledning 32 kan du læse
alt om Biobrændselsfyrede centralvarmekedler.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-07-04 12:10
Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 60 point
Dato : 15-07-04 12:49

Hej kawa12.
For at gøre det kort, og samle det en smule, så kan jeg sige dig, at Botgaard har ret, et anlæg som fyres med fast brændsel SKAL have åben ekspansionsbeholder, det gælder såvel kedler til træ/kul/koks som stokerfyr.
Åben ekspansion er dog ikke nødvendigvis en helt åben beholder med stor fordampning til følge som Botgaard er inde på. Det er en ganske alm. ekspansionsbeholder, hvor der fra en studs foroven er monteret et overløb enten til afløb eller ud på taget, ligesom der almindeligvis er monteret et U-bøjet rør enten oven i beholderen eller i forbindelse med overløbet, dette gør at den er "åben" også selvom overløbsrøret skulle blive tilstoppet med kalk og rust.
En sådan beholder skal jo sidde som højeste punkt på anlægget for at der er vand i alle radiatorer, selvsagt når den er åben.
Men det er altså en beholder, og kun åben gennem disse rør, så derfor er fordampningen egentlig minimal.
held og lykke med din nye kedel
mvh Benny

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-07-04 12:58

Og jeg skriver det samme som botgaard, også det er ret.

Godkendelse af svar
Fra : kawa12

Dato : 15-07-04 13:32

Tak for svaret bennymanden.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 15-07-04 15:20

Flot svar benny.
Hilsen Keldd (Blik og Rør)