/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Konvektions-køleskab
Fra : JayHawk
Vist : 3828 gange
20 point
Dato : 15-07-04 06:05

Kan nogen forklare mig, hvordan et konvektions-køleskab fungerer?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-07-04 08:29

Der findes konvektionsovne.
Du mener nok absorbsionskøleskab
Det er opvarmning som får kølemidlet til afgive energi
opvarmes normalt med 230v/12v ell. gas
Eyvind.

Kommentar
Fra : JayHawk

Dato : 15-07-04 08:55

hej Eyvind.
Det kan godt være, du har ret - men køleskabet jeg taler om, er et jeg havde for (jeg vil helst ikke sige hvor mange) år siden. Skabet havde ikke nogen roterende (støjende) dele - det gav højst et lille bøvs fra sig en gang imellem. Det brugte en forfærdelig masse strøm.

Kommentar
Fra : JayHawk

Dato : 15-07-04 09:01

PS til mit forrige (tak for svaret Eyvind)

vil du forklare mig princippet i et absorbsionskøleskab?? og er det osse uden roterende dele??
Er det sådan et camping-et, der osse kan køre på gas?

Kommentar
Fra : JayHawk

Dato : 15-07-04 09:22

Det jeg undres over er at man kan lave et køleskab uden roterende dele.
Det med at køle handler vel om at en gas cirkulerer i systemet, når den passerer det indvendige af skabet (hvorfra der skal fjernes varme) er under lavt tryk. Herefter kan man koncentrere varmen (som er hentet inde i skabet) ved at komprimere den cirkulerende gas (gassens temperatur stiger) og så afgive den koncentrede varme. Når man så igen nedsætter trykket kan gassen igen optage varme...
Det må da kræve en form for 'tvangs'-cirkulation af gassen.(?)

mvh
jesper

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-07-04 09:27

Et absorbsionkøleskab "kører" også på gas.
Udover til brug i camping, bruges det også til medicin.
Kølemidlet er ammoniak
Når ammoniak og andre kølemidler presses sammen afgiver det energi
når midlet passerer et kapilarrør og ud i et større rum (kølefladen) falder trykket og kan optage energi (køler)
Det er enten en kompressor eller en varmekilde som hæver trykket på kølemidlet.
Hvis et absorbsionskøleskab går i "stå" vil det sansynligvis virke efter at have stået på hovedet en times tid virke igen.
Det er sådan ca. at det virker.
Eyvind.

Kommentar
Fra : JayHawk

Dato : 15-07-04 09:40

Hej Eyvind

Nu nærmer vi os, jeg kan nemlig huske det der med at stille skabet på hovedet når det ikke virkede.
MEN stadig: hvordan kan varme alene få gassen til at cirkulere?

mvh
jesper

Kommentar
Fra : JayHawk

Dato : 15-07-04 09:57

Altså: jeg ved det der med 'højtryk=afgive varme' og 'lavtryk=optage varme'

Men i et 'almindeligt' køleskab bruger man en kompressor til at tilføre gassen et tryk, der giver gassen mulighed for at afgive varme. Det der undrer mig, er at man osse kan bruge varme til at tilføre gassen et tryk, der giver den mulighed for at afgive varme..

Det virker ulogisk, at man kan bruge varme til at fjerne varme. (et køleskab giver ikke kulde, det fjerner varme).

jesper

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-07-04 10:45

Det er ulogisk - men det er heller ikke der hvor midlet bliver opvarmet at varmen afgives men længere henne i systemet - nemlig i kondensatoren.
Et køleskab fjerner heller ikke varme. Men varmeenergi vil søge mod et koldere sted og det er også princippet i kondensatoren hvor omgivelserne er koldere.
Køleteknik er en underlig ting, og nemmest at forstå når det ses på en prøvestand.
Eyvind.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 20 point
Dato : 15-07-04 12:55

Ja jeg har også haft et lille absorbsionskøleskab (Jeg skulle ikke betale strømmen da jeg boede på kolligie)
På denne side er beskrevet hvordan det virker.
http://home.howstuffworks.com/framed.htm?parent=refrigerator.htm&url=http://www.nh3tech.org/absorption.html

Og her er et alm. køleskab:
http://home.howstuffworks.com/refrigerator2.htm
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : JayHawk

Dato : 15-07-04 14:13

hej pallebhansen, og tak for linket.
det jeg ledte efter var netop her, en skematisk gennemgang - fedt
www.nh3tech.org/absorption.html

fra min side: case closed!

tak til ALLE for hjælpen!!!
ha' det godt
Jesper

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-07-04 14:28

Ja godt man ikke skal betale for strømmen, det gode ved et sådant skab er at på et lille værelse laver det ikke støj, kun kan man høre vædsken strømme, og så lidt extra varme. He he
Jesper: Hvis case closed, så skal du jo lukke spørgsmålet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : JayHawk

Dato : 15-07-04 14:38

Hej igen, jeg er ny her på siden, hvordan lukker jeg mit spørgsmål???
ved i det Palle?? eller Eyvin??

jesper

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-07-04 15:09

Ja, man klikker på accepter ud for det svar man syntes bedst om. Accepter findes ude til højre ud for hvert svar.
Man kan kun give en svarer, sin accept, og dermed de point man har sat på højkant (Og som allerede er trukket på ens "konto") Man får nye point hver dag man logger ind, som man så kan bruge til andre spørgsmål.
Når man accepterer et svar (Og det bør man efter en vis tid, selv om man ikke syntes om svaret), så bliver man stillet det spørgsmål: Hvor mange stjerner vedkommende skal have.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : JayHawk

Dato : 15-07-04 15:34

Tak for svaret pallebhansen.
Du gav mig links til lige nøjagtigt det jeg søgte.

ha' det godt

jesper