/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Gulvvarme kabelafstand
Fra : winetaster
Vist : 1485 gange
40 point
Dato : 14-07-04 13:30

Hvordan beregnes afstanden mellem kablerne ved lægning af gulvvarme ?
Jeg går ud fra, at kablerne skal ligge tættere nær ydervægge ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-07-04 13:35

Så vidt jeg ved er det færdige "måtter" som rulles ud, så afstanden mellem
kablerne er givet.
Det er ikke en billig løsning med elvarme.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 14-07-04 13:41

winetaster

er det vand eller el baseret gulvvarme du skal have ???

per

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 14-07-04 13:51

Gulvvarmekablet købes efter størrelsen på rummet ... 100 - 150 W pr. m2..

Kablet lægges så ud så jævnt som muligt, i praksis betyder det så at normalt er mellem 7 og 12 cm mellem kablerne. afstanden fra væggen til kablet bør ikke være mindre end ca 5 cm, men da det ligger nede i betondækket er det i praksis ikke vigtigt om afstanden er 5 eller 10 centimeter. (Fakstisk er det ikke så kritisk)

Men du skal være opmærksom på:

- Ikke at lægge gulvvarme kabel på steder hvor der skal bores huller i gulvet bagefter .. Under toilet o.lign.
- Under faste skabe med sokkel bør der heller ikke lægges kabel, spild af varme.
- Naturligvis bør der lægges varmekabel i brusekabinen, men ikke for tæt på vandlåsen fra gulvafløbet (du risikerer at vandet i vandlåsen fordamper mens du er på ferie eller lignende)
- Pas på at kablet kommer til at ligge så der er beton hele vejen rundt om, Kabler må ikke røre kablet selv, eller flamingoen nedenunder, eller røret til gulvføleren.
- Føleren fra termostaten skal ligge i et rør i gulvet, dette puttes i, proppes til i enden, og føleren bør puttes ned i røret inden gulvet støbes.
- Gulvvarmekablet skal tilsluttes af en autoriseret el-installatør.

Specielt for DEVI kabler:
Inde i pakken ligger et garantibevis som en Autoriseret el installatør skal stemple og påføre forskellige oplysninger. For at han kan gøre dette skal han besigtige og måle på kablet både før og efter tilstøbning.

Er garantibeviset ikke udfyldt, og stemplet, dækker garantien IKKE

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-07-04 15:56

Information om priser.
Pr. KWh koster det med træpiller 0,29 Kr.
- olie 0,59 Kr.
- El 1,43 Kr.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 14-07-04 16:15

Teil

du da ond, tænk nu hvis de mennesker ikka kan få et træpillefyr og spare alle de penge men istedet fyrer hele månedslønnen af i el. !!!!!

mvh
per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 14-07-04 16:17

strøm er på spil, han skal have el gulvvarme

per

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-07-04 16:21

Nej men i forhold til olieprisen er det stadigvæk dobbelt så dyrt med elvarme.
Man kan jo også skaffe en brændeovn og fyre med pengesedler. Det må være hygge
at se kapitalet gå op i røg, sådan direkte og ikke via PBS.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-07-04 16:25

Priserne hentede jeg her.
http://www.hpbriketter.dk/

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 14-07-04 16:27

Teil

jeg er helt klar over prisdifferencen, det er helt hen ivejret, men bare vent de skal nok komme med en afgift så det bliver ligeså dyrt, selv om det er grønt.

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 14-07-04 16:31

Teil

jeg kan fortælle dig at alle de store benzinselskaber opkøber alle de små træpillefabrikker i blandt andet Polen for at sidde 100% på markedet, så der er fremtid i lortet.

per

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-07-04 16:34

bibsamie
Indtil da fyrer jeg med træpiller. Så må vi se om det bliver Spanien næste.

winetaster
Håber du har fået noget at spekulere over. Kender en som ikke har råd
til at bruge sin elvarme i gulvet. Det blev til en brændeovn for at redde
økonomien.
M.v.h.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-07-04 17:59

http://www.devi.dk evt kontakt dem de har dem

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-07-04 18:01

jo tættere det ligger på fliserne jo tættere sammen skal det ligge dog hvis min. 5cm i mellem og den må aldrig krydse.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 14-07-04 18:02

Teil

så skal du bare til at bruge strøm på aircondition, og strømmen er ikke billig i Spanien (lyseslukker jeg ved det godt) men sån er jeg bare.

per

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-07-04 21:18

bibsamie
Lyset gik ikke ud. Jeg trives i det varme klima.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 14-07-04 21:41

Jeg vil foreslå dig at kontakte DEVI som producere varmekabler, som rotw skriver

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 15-07-04 18:34

Ja DEVI er noget af det bedste der findes på markedet. Faktisk har DEVI WEB-HOME ( varmesystemer fjernstyret via Internet og SMS) lige vundet en pris. Faktisk har jeg selv i al beskedenhed været indvolveret i projektet, idet jeg har lavet den demo i FLASH omkring brugen af systemet på deres hjemmeside....men det er en anden snak.
Vi har selv lige monteret et DEVI gulvvarmeanlæg i det sommerhus vi lige har fået færdigt her 1. juli. Og det virker UBEKLAGELIGT.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Bamse82

Dato : 22-07-04 01:48

husk lige at hvis gulvvarmen skal ligge under trægulv eller på træplader eller lign må den max. være på 100 W/m²..

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-07-04 17:31

så vidt jeg husker må gulvarmen på trægulv ikke overstige 26 grader dettte kan indstilles i de nye elektroniske termostater

Kommentar
Fra : hermannielsen

Dato : 27-07-04 21:57

Man skal lægge kablerne med den dobbel afstand som afstanden fra kabler til overkant af gulvet for at få en jævn varmefordeling
mvh Herman Nielsen

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 30-10-04 08:44

så afslut venligst dette spørgsmål
da du sikkert har lagt det ny eller fundet en anden løsning tak