/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Computer højtalere i scooter - ac/dc..
Fra : CiaoStyrer
Vist : 1088 gange
200 point
Dato : 14-07-04 11:12

Nu har jeg købt disse højtalere, men er pludselig blevet i tvivl om de er til vekselstrøm eller jævnstrøm.. der står på adaptoren at det er en ac adapter.. Er det veksel strøm eller jævnstrøm..? og hvis det er vekselstrøm, er mine penge så spildt eller kan man så få en adaptor der kan lave jævnstrøm om til veksels strøm..?

Please hjælp..

Kommentar
Fra : 7337

Dato : 14-07-04 11:18

AC er vekselspænding

DC er jævnstrøm.

Du kan ikke bruge en almindelig omformer for 230V i koble den på Scooterens elnet. Lidt afhængig af, hvad højttalerne skal bruge af spænding, bør du lave en lille spændingsregulator og hælde godt med lytter på. Så kan du tilpasse scooterens spænding til hvad nu højttalerne skal bruge.

Put tingene i en taske og henvend dig i en elektronikforretning - de kan hjælpe dig, og tegne et lille diagram til dig.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 14-07-04 11:19

AC adapter benyttes til at omforme eks. 220 V vekselstrøm til xx V jævnstrøm. Så selve adapteren kan du ikke bruge til ret meget.

Spørgsmålet er mere hvad dine højtalere kræver af Volt jævnstrøm?

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 14-07-04 11:22

Der står følgene på højtalerne

Ac adaptor
Input: 230v ~ 50hz 200mA
Output: 12v ~ 2.9A

Batteriet på en scooter er 12v jævnstrøm..

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 14-07-04 11:23

Jeg havde tænkt mig at klippe adaptoren af og slutte ledningerne der går over til højtalerne af...

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 14-07-04 11:25

Øhh.. jeg prøver lige igen..

Jeg havde tænkt mig at klippe adaptoren af og slutte ledningerne der går over til højtalerne til batteriet.. men har et problem da de jo skal have vekselstrøm og ikke jævnstrøm som batteriet levere..

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-07-04 11:32

Det har du misforstået, adapteren omformer både spænding og laver vekselstrøm til jævnstrøm som på dit batteri.
Jeg håber ikke du færdes i nærheden af mig hvis du skal spille for fuld udblæsning på din helvedesmaskine.

Accepteret svar
Fra : Dansende_T

Modtaget 210 point
Dato : 14-07-04 11:33

Hvis du slutter jævnstrøm til en elektronik enhed der skal tilsluttes vekselstrøm vil der normalt ikke ske andet end at højttalerne kommer til at virke ... Polariteten er endda helt ligegyldig fordi den ensretterbro der nødvendigvis må sidde inde i højttalerne automatisk vender polariteten rigtig

Propper man derimod vekselstrøm på en elektronik enhed beregnet til jævnstrøm vil elektronikken formodentlig brænde af på et lille øjeblik

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 14-07-04 11:39

Er i helt sikker på at jeg ikke mister mit sæt hvis jeg sætter det til jævnstrøm.. der står enda der man sætter strømmen til på subwofferen:

12v ac in ~

Siden det skriver det så tydeligt på selve suberen må det da være vigtigt at den får vekselstrøm.. Kan man få en adaptor der laver 12v jævnstrøm om til 12v vekselstrøm, bare for at være helt sikker...??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-07-04 11:45

Du har jo ret det er vekselstrøm ~, men som dansende T skriver så ligger problemet når du gør det modsat.
De fleste apparater får omformet til jævnstrøm i adapteren og du kan nok få en lille omformer i elektronikbutikken hvis du er nervøs.

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 14-07-04 11:49

Helt 100 % sikker kan man jo aldrig være, men næsten så tæt på som man kan være.. :-/

Jeg er tigengæld ikke et sekund i tvivl om at det ikke er specielt god lyd der kommer ud af det. Min bitre erfaring er at hvis man bruger udstyr der ikke er beregnet til biler/motorcykler/knallerter vil den elektriske støj fra tænding og generator slippe lige igennem elektronikken og give hyl eller tikkeri i dine højtalere. CD afspillere kan endda provokeres til at slippe støjsignaler fra styrekoderne på CD skiven ud igennem højtalerne.

Når de er så omhyggelige med at skrive på sub'en at den er beregnet til 12v ac in ~ så er det simpelthen fordi de skal, og fordi det er det den er beregnet til... at smide 12V Dc direkte i Sub'en er ikke tilsigtet fra fabrikken, men burde virke fordi ensretteren i enheden vil opfatte jævnstrøm som vekselsstrøm der ikke veksler ... (sort snak .. det ved jeg)

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 14-07-04 11:49

Helt 100 % sikker kan man jo aldrig være, men næsten så tæt på som man kan være.. :-/

Jeg er tigengæld ikke et sekund i tvivl om at det ikke er specielt god lyd der kommer ud af det. Min bitre erfaring er at hvis man bruger udstyr der ikke er beregnet til biler/motorcykler/knallerter vil den elektriske støj fra tænding og generator slippe lige igennem elektronikken og give hyl eller tikkeri i dine højtalere. CD afspillere kan endda provokeres til at slippe støjsignaler fra styrekoderne på CD skiven ud igennem højtalerne.

Når de er så omhyggelige med at skrive på sub'en at den er beregnet til 12v ac in ~ så er det simpelthen fordi de skal, og fordi det er det den er beregnet til... at smide 12V Dc direkte i Sub'en er ikke tilsigtet fra fabrikken, men burde virke fordi ensretteren i enheden vil opfatte jævnstrøm som vekselsstrøm der ikke veksler ... (sort snak .. det ved jeg)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-07-04 12:00

Radio udstyr til biler er almindeligvis skærmet af metal for, at støj fra tænding og generator ikke skal kunne høres og højtalerne skal beskyttes mod fugt da de jo er lavet til indendørsbrug. Og så er der lige det der med tyveri - det vil være nemt at fjerne alt dit grej med mindre du installerer det i boks og så kan man vel ikke høre noget..

Godkendelse af svar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 14-07-04 12:11

Tak for svaret Dansende_T... Det er også lige så meget for at spille når jeg ikke køre.. f.eks hvis jeg holder bålfest i haven.. eller hvis jeg står og snakker med nogle venner et eller andet sted.. der er alarm på min scooter så det med tyveriet burde ikke blive noget problem.. men det var da praktisk nok jeg kan spille når jeg kører.. Ved du hvad det er der skal afskærmes, og med hvilket metal...?

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 14-07-04 12:24

Den mekaniske afskærmning i PC højtalere plejer at være god nok ... de skal jo modstå elektronisk snavs fra den skærm der normalt står lige ved siden af... Og magnetismen må ikke slippe ud fra højttalerne for så bliver skærmen lilla (jeg ved ikke hvorfor det lige er lilla pletter... men jeg skal jo heller ikke forstå alt)

Det er mest elektronisk støjdæmpning du har brug for ... køb et radiofilter i en autoudstyrs forretning.. de er ikke ret dyre

Held og lykke med projektet

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 14-07-04 12:24

Hm,øh nå,jeg troede Ac/Dc var et rockband.
Hilsen Keldd.