/ Forside/ Karriere / Offentlige / Klageinstanser / Spørgsmål
10  rotw 300
Hvor meget er det rimeligt at betale i h~
Fra : Rahbech
Vist : 772 gange
100 point
Dato : 12-07-04 23:37

Hej! Jeg er flyttet i lejet lejlighed for et halvt år siden og har i den tid sammenlignet min husleje med alle mine venners... Jeg betaler 2900 kr om måneden + renovationsafgift, vand, elvarme... Er det rimeligt? Lejligheden er 71 kvm og er indrettet med køkken, bad, soveværelse, stue og en gang...

Rahbech

Kommentar
Fra : Henrik7500

Dato : 12-07-04 23:39

Det kommer lidt and på hvor det er

Kommentar
Fra : smut

Dato : 12-07-04 23:40

hvis det er i centrum af kbh er det MEGET billigt hvis det er på langeland er det MEGET dyrt

Kommentar
Fra : Rahbech

Dato : 12-07-04 23:42

Nåh ja... Det er i en lille by lige midt imellem Grenå og Randers, dvs. 30 km fra nærmeste storby... Jeg bor på 1. sal og har ikke egen indgang, betyder det også noget? Synes bare, det er lidt vanvittigt at jeg også skal betale for renovation, det gør mine andre bekendte ikke...

Kommentar
Fra : Henrik7500

Dato : 12-07-04 23:43

Så vil jeg mene der er dyrt MEGET

Kommentar
Fra : Rahbech

Dato : 12-07-04 23:44

Ja, jeg ville også mene, at prisen skulle hedde 2500 incl vand og renovation - el skal jeg nok betale udover... Problemet er bare, at hvis jeg skal bo nogensteder i byen, så er det den samme mand, der "sidder på" alle lejlighederne og dermed kan indkræve, hvad han lyster...

Accepteret svar
Fra : Lexi

Modtaget 110 point
Dato : 12-07-04 23:44

Umiddelbart synes jeg da at det lyder meget rimeligt, men det kommer selvfølgelig an på så meget. Der kan også være forskel på by og land.
Hvis du har sammenlignet huslejen med dine venners og stadig synes at du betaler for meget, kan du da klage over huslejen, men der er altså meget der spiller ind ved fastsættelse af husleje.
Størrelse, stand, beliggenhed, lån i bygninger osv.

Her er et link til en liste over beboerklagenævn: http://www.kl.dk/98865/

Kommentar
Fra : Rahbech

Dato : 12-07-04 23:46

Ja, mente nok, jeg var blevet taget ved næsen

Hvad gør man så i dette tilfælde? Det er sgu svært at kræve prisen formindsket og så stadig forblive "gode venner" med udlejer... tænker på reparationer o.l....

Kommentar
Fra : tiemaster

Dato : 12-07-04 23:50

der er os lejernes LO man kan snakke med,de ved alt om sådan noget...

Kommentar
Fra : Rahbech

Dato : 12-07-04 23:51

Lexi - tak for dit tip, vil lige kigge det...

2900/md er også rimeligt, hvis lejligheden var i bedre stand - ikke at den er ved at falde fra hinanden, men intet er fra efter midt-halvfjerdserne - og det gælder både køkken og bad! Alle vægge er af træ, så her er virkelig dømt sommerhusstemning Synes bare, når jeg sammenligner med andre, der bor midt i Randers, at min husleje er vanvittig dyr... mange af dem betaler nemlig kun ml. 2200-2600 kr/md for en lejlighed på ca. 70 kvm - og det er 2 min fra midtbyen...

Kommentar
Fra : Rahbech

Dato : 12-07-04 23:52

LO = Lejernes Organisation? Er så dum til sådan noget, men er dét det, det betyder?

Godkendelse af svar
Fra : Rahbech

Dato : 12-07-04 23:56

Lexi - er ret ny herinde på kandu.dk, så fatter ikke rigtig detteher med points, men nu har du ihvertfald fået dem allesammen! Ville godt have delt dem lidt, men det kan jeg ikke finde ud af! :-/

Tak til jer andre også!

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 12-07-04 23:57

Ok - så er der noget at komme efter. Du må have fat i udlejer og foreholde ham disse ting og hvis han ikke vil ændre på det (og det vil han nok ikke), så klag. Som tiemaster skriver, så er Lejernes Landsorganisation også fin.
Ellers et par links mere:
http://www.familieadvokaten.dk/Formularer/274.html
http://www.llo.dk/sw316.asp

Spørg tag en snak med Advokatvagten (som er gratis) om hvad du skal:
http://www.familieadvokaten.dk/Emner/162.html#Alfabetisk%20oversigt%20over%20landets%20advokatvagter

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 12-07-04 23:58

Og tusind tak for det Rahbech - håber du finder ud af det og får en billigere husleje.