/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
hvad betyder det her?
Fra : Mrn
Vist : 819 gange
120 point
Dato : 12-07-04 20:05

Hej, jeg har installeret et computerspil og jeg kan også sagtens åbne spillet og køre det... men lige pludselig sætter den sig fast og jeg bliver nødt til at trykke Ctrl+Alt+Del, hvor den så er kommet frem med denne besked : CrenderItemLayer:: AddRenderItemClump: Array is full.
Jeg har været inde på producentens HP og finde nogle svar, og har også installeret en Patch fra dem, og prøvet at Installere nye drivere til både skærm og kort... så bliver det bare værre! Hvad kan jeg gøre.
Spillet er Airport Tycoon.

Mvh. M

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 20:24

Noget tyder på, at dine skærmkort indstillinger forhindrer visningen.
Hvilket skærmkort har du?

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 12-07-04 20:27

Bjarne D> Nvidia Geforce FX 5200 (128 MB)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 20:33

Jeg havde på fornemmelsen, at det måtte være GeForce ( mit er mage ved), og det er et glimrende kort, men det kan være yderst drilagtig i forbindelse med spil.
Når man opdaterer driveren skal man nogen gange fjerne den gamle driver fuldstændigt for, at få det til at virke korrkt og det er ikk ealtid, at den nyeste driver virker ordentligt.
Hvis du fjerner driveren vil computeren kunne starte med standard VGA hvor billedet bliver sløret og med store ikoner, men der er ikke rigtigt andet at gøre.
Ved du hvordan man fjerner drivere?
Jeg vil i første omgang foreslå at du fjerner driveren i enhedshåndtering og så søger efter en driveropdatering på Windows update, der skal være en som er certificeret af MS.

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 12-07-04 21:00

Jeg Har prøvet at fjerne Driverne til Grafik kortet, og installeret dem igen fra nvidias hjemmeside. Kunne ikke finde nogen på Windows update. Inde i DXDiag er kort verificeret med WHQL, hvis det kunne hjælpe! Men det hjalp ikke på problemet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 21:13

Der er ofte problemer med Nvidia drivere, især de nyeste.
Hvilket styresystem bruger du? Jeg har hentet driver til mit kort (på Windows 2000) og til et ældre kort på Windows XP.
Hvis du ikke kan finde driveren hos Microsoft må du vælge en ældre driver hos Nvidia
http://www.nvidia.com/object/IO_20011116_3872.html

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 21:15

Jeg glemte en meget vigtig ting. Når du fjerner driveren skal du også afinstallere Nvidia softwaren i Kontrolpanel - Tilføj/Fjern programmer. Den hedder Nvidia display driver.

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 12-07-04 21:41

Nu har jeg prøvet med ver. 53.04. Der vil spillet slet ikke køre. og så har jeg prøvet med 56.64. der får jeg samme problem som med 56.72. Og jeg afinstallerede alt der havde med Nvidia at gøre uden held.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 21:44

Hvad kører du med, OS, CPU og RAM?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 21:44

Du husker at genstarte imellem?

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 12-07-04 21:53

Her er en kort beskrivelse:

Operativ System   Microsoft Windows XP Professional
OS Service Pack   Service Pack 1
Internet Explorer   6.0.2800.1106 (IE 6.0 SP1)
DirectX   4.09.00.0902 (DirectX 9.0b)

Motherboard
CPU Type   AMD Athlon XP, 1800 MHz (13.5 x 133) 2200+
Motherboard Navn   MSI KT6V-LSR (MS-7021) (5 PCI, 1 AGP, 2 DIMM, Audio, LAN)
Motherboard Chipset   VIA VT8377 Apollo KT600
System Hukommelse   512 MB (PC2700 DDR SDRAM)
BIOS Type   AMI (03/03/04)

Grafik Kort
Grafik Kort   NVIDIA GeForce FX 5200 (128 MB)
3D Acclerator   nVIDIA GeForce FX 5200
Monitor   AOC Spectrum 9Glr(A)/9Glrs(A) [19" CRT] (12061452)

Ram :

Beskrivelse   Værdi
Hukommelses Moduls Egenskaber
Modul Navn   Kingston K
Serie Nummer   6D26949Ah
Produktions Dato   Uge 50 / 2003
Modul Størrelse   512 MB (2 rows, 4 banks)
Modul Type   Unbuffered
Hukommelses Type   DDR SDRAM
Hukommelses Hastighed   PC2700 (166 MHz)
Modul Bredde   64 bit
Modul Spænding   SSTL 2.5
Fejl Detekterings Metode   Ingen
Opdaterings Frekvens   Nedsat (7.8 us), Self-Refresh
Højeste CAS Tilgangstid   2.5 (6.0 ns @ 166 MHz)
2. Højeste CAS Tilgangstid   2.0 (7.5 ns @ 133 MHz)

Hukommelses Moduls Karakteristik
Early RAS# Precharge   Ikke Understøttet
Auto-Precharge   Ikke Understøttet
Precharge All   Ikke Understøttet
Write1/Read Burst   Ikke Understøttet
Buffered Address/Control Inputs   Ikke Understøttet
Registered Address/Control Inputs   Ikke Understøttet
On-Card PLL (Clock)   Ikke Understøttet
Buffered DQMB Inputs   Ikke Understøttet
Registered DQMB Inputs   Ikke Understøttet
Differential Clock Input   Understøttet
Redundant Row Address   Ikke Understøttet

Ja, jeg genstarter ved hver af og installation.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 22:01

Kalder du det kort!
Der er jo ikke nogen problemer i det, men da du kører XP pro burde du også kunne finde den opdatering på Windows update forudsat du har fået fjernet den gamle driver ordentligt, men bortset fra det nurde det da kunne køre med mindre du ikke har de rigtige AGP indstillinger i BIOS. Dette kort kører 8 x AGP, men kan selvfølgelig odt køre med lavere indstilling hvis Mb ikke understøtter.
Dit spil kender jeg ikke.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-07-04 22:08

Prøv at køre spillet i win98 kompatibilitets mode

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 12-07-04 22:26

HEHE... jeg kunne have givet dig en liste der vare mange gange længere... men

Jeg bruger Everest Home edition til at se de oplysninger.. og den siger at min AGP er slået fra, hvilket ville give ydelses problemer.

Jeg var inde i Bios, og fandt noget der hed AGP .... og prøvede at slå det til... bagefter kunne computeren ikke lige finde ud af sig selv... og så kunne den ikke finde noget hardware... så slog jeg det fra... efter et par forsøg, så startede den og så skulle den installere de fleste enheder... plus en Raid Controller... hvilket jeg mener at jeg IKKE har....

det med 98 kompatilitets mode... er prøvet...

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-07-04 22:29

Ok. Der må følge nogle motherdrivere med! Tror du ikke har installeret dem!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-07-04 22:30

Med komputeren mente jeg!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 22:32

Jeg tror nu også, at du har et basisopsætningsproblem med det du beskriver. En hård nød den her når man har maskinen i hænderne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 22:35

Der skal som Tedd skrive rvære en driver til bl. a. AGP og da du kører med VIA chipset skal du nok have fat i en driver der hedder VIA 3 i 1 (tre i en). Den hentes hos motherboardprod. eller VIA

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 22:45
Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-07-04 22:46
Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-07-04 22:47

Hvad skal man sige

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 22:49

Du har da ret med 4 i 1.
Boller fra Kohberg - hvad ellers

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 22:58

3 i 1 er jo en negleklipper

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 12-07-04 23:21

Kunne det være en ide at opdatere Bios? Jeg har fundet ud af at jeg kører ver 1.5 og der er kommet en 1.7.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 23:25

Det er muligt, men det afhænger jo af hvad opdateringen indeholder og i alle tilfælde skal du nok lige have styr på dine drivere først.

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 12-07-04 23:28

Wow... Nu virker min AGP... den siger den er tilkoblet nu...

men fejlen kommer stadigt i spillet...

Desuden... hvordan skulle jeg kunne mærke at AGP er slået til?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 23:29

BIOS opdat. v. 1,6: System can't boot by PXE server.
- System can't recognize ZIP100/ZIP750.
¨BIOS opdat. 1,7: Support AMD 3200+ FSB 166MHz CPU

Ikke noget du har brug for så vidt jeg kan se.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 23:32

AGP betyder accelerated graphics port og det er altså en funktion der skulle påvirke afviklingen af skærmvisningen.

Accelerated Graphics Port (AGP) technology provides a dedicated, high-speed port for the movement of large blocks of 3D texture data between the PC's graphics controller and system memory

Når du har det aktiveret skal du også have AGP indstillingen sat til 8x eller så højt som den kan.

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 12-07-04 23:33

BarneD> okay... tak

har i ellers nogen ideer... for jeg kan spille meget mere krævende spil... og det her er ikke grafisk krævende at se på grafikken i spillet.

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 12-07-04 23:34

Beskrivelse   Værdi
Chipsæt Egenskaber
Motherboard Chipset   VIA VT8377 Apollo KT600
In-Order Queue Depth   4

Hukommelses Timing
CAS Latency (CL)   2T
RAS To CAS Delay (tRCD)   3T
RAS Precharge (tRP)   2T
RAS Active Time (tRAS)   6T

Hukommelses Sokler
DRAM Sokkel 1   512 MB (PC2700 DDR SDRAM)

AGP Egenskaber
AGP Version   3.05
AGP Status   Tilkoblet
AGP Aperture Størrelse   128 MB
Understøttede AGP Hastigheder   1x, 2x, 4x, 8x
Nuværende AGP Hastighed   8x
Fast-Write   Ikke Understøttet
Side Band Addressing   Understøttet, Tilkoblet

Chipsæt Producent
Producent   VIA Technologies, Inc.
Produkt Information   http://www.via.com.tw/en/apollo/chipsetindex.jsp
Hentning af Driver   http://www.viaarena.com/?PageID=2

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 12-07-04 23:35

AGP Aperture Størrelse 128 MB

Inde i Bios kan denne sættes til 256 MB... nogen betydning?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 23:42

Nej for du har 128, men der skulle gerne være en indstilling til 8xAGP eller mindre

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 23:42

Hov den er jo på plads.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 23:45

Så kan jeg ikke finde på andet end at du må prøve med nogle af de lidt ældre drivere.
Du er ikke den første der har problemer med et GeForce.
Det spil er det noget specielt krævende. Jeg ville ikke tro det ud fra navnet da det som regel er action spil der giver problemer.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 23:50

Du må have fat i Avancerede indstillinger for skærmkort og eksperimentere, hvis du højreklikker på indstillingerne får du en forklaring.

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 12-07-04 23:52

Der er ikke nogen steder i Bios hvor jeg kan indstille AGP til andre værdier. har kigget alle linierne igennem.

Selve spillet er der ikke noget grafisk vidunder... det er et stille og roligt spil, hvor der ikke sker noget stort grafisk set...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 23:56

Din AGP står rigtigt kan jeg se i din log.
Understøttede AGP Hastigheder 1x, 2x, 4x, 8x
Nuværende AGP Hastighed 8x

Det anede mig med spillet. jeg ved ikke rigtigt hvad jeg ellers kan foreslå. Jeg gik ind i spørgsmålet med en mistanke om GeForce problemer og lidt ret havde jeg vel, men det var bare ingen løsning.
Jeg er ingen ørn til spilopsætning da jeg kun spiller en smule strategi (Stronghold) og solitaire.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-07-04 00:02

Render er jo den grafiske afvikling af spillet. Er der ingen grundopsætning i spillet.

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 13-07-04 18:15

Jeg har prøvet at sætte opløsningen ned i Spillet, men det virkede heller ikke...

Men noget andet er, som jeg har lagt mærke til i andre spil ex. Sim City 4 og Rail Road Tycoon 3 at det grafiske kører langsom... som om den ikke kan opdatere det hurtigt nok... lige som at se en film som hakker meget.. kan det være grafik kortet, som er ved at stå af?

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 13-07-04 18:19

kan man teste om et grafik kort er beskadiget?

her er oplysningerne fra Everest om grafik kortet:

Beskrivelse   Værdi
Grafikkort Egenskaber
Enheds Beskrivelse   NVIDIA GeForce FX 5200
Adapter Streng   GeForce FX 5200
BIOS Streng   Version 4.34.20.22.00
Chip Type   GeForce FX 5200
DAC Type   Integrated RAMDAC
Installerede Drivere   nv4_disp (6.14.10.5672 - nVIDIA Detonator 56.72)
Hukommelses Størrelse   128 MB

Beskrivelse   Værdi
Grafik Processor Egenskaber
Grafik Kort   nVIDIA GeForce FX 5200 (MSI FX5200)
GPU Kode Navn   NV34
PCI Enhed   10DE / 0322
Transistorer   47 million
Proces Teknologi   0.15u
Bus Type   AGP
Hukommelses Størrelse   128 MB
GPU Hastighed   199 MHz
RAMDAC Hastighed   350 MHz
Pixel Forbindelser   4
TMU per Forbindelse   1
Vertex Shaders   3 (v2.0)
Pixel Shaders   1 (v2.0)
DirectX Hardware Understøttelse   DirectX v9.0
Pixel Fillrate   796 MPixel/s
Texel Fillrate   796 MTexel/s

Egenskaber for Hukommelses Bus
Bus Type   DDR
Bus Bredde   64 bit
Virkelig Hastighed   202 MHz (DDR)
Effektiv Hastighed   405 MHz
Båndbredde   3240 MB/s

Beskrivelse   Værdi
Monitor Egenskaber
Monitor Navn   AOC Spectrum 9Glr(A)/9Glrs(A)
Monitor ID   AOCA995
Model   9G
Monitor Type   19" CRT
Produktions Dato   Uge 6 / 2002
Serie Nummer   12061452
Max. Synligt Display   36 cm x 27 cm (17.7")
Billed Forhold   4:3
Horisontal Frekvens   30 - 95 kHz
Vertikal Frekvens   50 - 150 Hz
Maksimum Opløsning   1600 x 1200
Gamma   2.20
DPMS Mode Understøttelse   Active-Off

Understøttede Grafik Tilstande
640 x 480   150 Hz
800 x 600   150 Hz
1024 x 768   115 Hz
1152 x 864   100 Hz
1280 x 1024   85 Hz
1600 x 1200   75 Hz

Håber det kan hjælpe lidt...

Accepteret svar
Fra : hghghg

Modtaget 120 point
Dato : 13-07-04 18:28

hvis det spil du skriver om er
AIRPORT TYCOON 3
så finder du en patch her
http://www.gamershell.com/download_4155.shtml

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 16-07-04 18:44

hghghg>>> JUBII.... Nu har jeg prøvet spillet i alle leder og kanter... og det virker nu.... TAK!

BjarneD/ Tedd> I burde også få nogle Point.. Da i løste mit AGP problem Takker mange gange...

Godkendelse af svar
Fra : Mrn

Dato : 16-07-04 18:44

Tak for svaret hghghg.