/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Persondataloven
Fra : jakjoe
Vist : 2028 gange
101 point
Dato : 12-07-04 11:47

Hvor i Persondataloven (registerloven) står der, at jeg ikke må oplyse tlf. navn og adresse på en person der er fundet ved søgning i telefonbogen af papir eller software ??

http://www.datatilsynet.dk/publikationer/pjece/persondataloven.htm

Jeg siger at det er lovligt at gengive den oplysning, også her i kandu.
Hvis jeg ikke har ret ja så forhøjes antallet af point´s.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-07-04 11:53

Hvis du går ind og søger på google: offentliggørelse af personoplysninger må man det
så kommer der en del sider hvor du kan læse dig frem til det.
Og ellers kan du ringe til advokatvagten og få det oplyst der.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-07-04 12:02

Du kan også søge: offentliggørelse af privatadresse må man det
Og :privatliv på nettet www.fisk.dk/fsk/publ/1998/privatliv/inde0006.htm

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 12-07-04 12:03

dova> Jeg har lagt sat Persondataloven fra Datatilsynet ind i mit spørgsmål.

Kan du finde det sted i Persondataloven hvor din påstand står ?

Jeg skal oplyse, at jeg har ikke selv haft lejlighed til at se det igennem, men det afholder mig ikke fra at blive overrasket
over at det skulle være ulovligt

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 12:04
Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-07-04 12:07

Det er registerloven du skal have fat i, men på mit sidste link kan du læse helt klart at det er ulovligt at lægge folks navn, adresse, og tlf. nr. ud på nettet,også selv om det er tilgængeligt i et "offentligt" register som en telefonbog er.

Og jakjoe, du kan jo ikke altid have ret

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 12:09
Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-07-04 12:17

Der er en fejl i mit link:
Det rigtige er: www.fsk.dk/fsk/publ/1998/privatliv/inde0006.htm

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 12:20

jakjoe du kan selv læse indholdet i mine link jeg kan nemlig ikke se nogen grund til at lave inlæg anderledes end du plejer

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 12-07-04 12:21

dova> jeg kan ikke få dit link til at virke
Persondataloven (også kaldet registerloven) har jeg og BjarneD linket til.

BjarneD> Her er tale om tlf. navn og adresse, som enhver kan slå op i telefonbogen, og ikke et ansættelsesforhold !!

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 12-07-04 12:28

Mener det står ret så tydeligt i Bjárne´s link:
http://www.cfje.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB01854581?OpenDocument

§6
Behandling af oplysninger må kun finde sted, hvis

1) den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke hertil,

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 12:28

Det er rystende ligegyldig om du kan slå det op (det med ansættelsesforhold er jo et eksempel) du må ikke unødigt videregive oplysninger om private adresser uden personens samtykke.
Du sætter oplysningerne på en hjemmeside ved, at skrive et indlæg her, og dels krænker det ophavsretten idet ejeren af registeret ikke har givet dig tilladelse til at bruge deres oplysninger, du kunne jo have linket til dem, det er du jo så god til.
Du har ansvaret for det der ved din foranstaltning offentliggøres via Kandu. Se http://www.kandu.dk/dk/beting.asp

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 12-07-04 12:33

dova> Det ny link virker...det går ikke i fisk

Punkt 4.3

Citat
Erhvervsvirksomheder, erhvervsdrivende, institutioner, foreninger og lignende må kun foretage registrering som ovenfor nævnt i det omfang, registreringen er et naturligt led i den normale drift af virksomheder mv. af den pågældende art. Oplysninger om enkeltpersoners rent private forhold må som udgangspunkt ikke registreres.

Offentliggørelse af personoplysninger via Internet er videregivelse i registerlovgivningens forstand og kan kun ske i det omfang, videregivelsesreglerne i registerlovgivningen muliggør dette. Grundlaget for videregivelse kan bl.a. være samtykke fra den registrerede, lovhjemmel for videregivelse eller at oplysningerne i forvejen er offentligt tilgængelige. Det sidste gælder kun for oplysninger om andet end enkeltpersoners rent private forhold. Også for så vidt angår videregivelse, fastsætter loven således strengere betingelser for oplysninger om enkeltpersoners rent private forhold end for andre personoplysninger.

Telefonbogen er en naturlig ting, som man kan vælge at være i eller ej.
Står man der, så er det offentligt tilgængeligt, og må dermed også oplyses på nettet.

Er det en helt vild påstand

BjarneD> En gang imellem må spørgeren også gøre et stykke arbejde
Du synes måske jeg er lidt fedtet med kommentarer ??
Nogen gange er det med vilje, andre gange er det op til spørgeren, om det er noget der kan bruges.
Jeg ved sk+ ikke alt

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-07-04 12:34

I det øjeblik man står i en telefonbog med navn,adresse og tlf.nr. så har man givet sit samtykke.
Her er så muligheden enten at have hemmeligt nr. eller helt udelades af telefonbogen.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 12-07-04 12:57

Og hvor står det Ans?!? Jeg mener hvor står det, at man derved har givet sit samtykke til at andre kan kopiere ens oplysninger ind hvorsom helst?!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 12:58

Ans og jakjoe det er de nemme fortolkninger i anvender.
Offentliggørelse på nettet er underkastet nogenlunde de samme regler som offentliggørelse i trykte medier. Man kan ikke bare hente andre steder og sætte på, dels persondataloven, dels ophavsretten.
At acceptere optagelse i telefonbogen er ikke at acceptere et frit slag - erdet ikke oplagt.

Jakjoe selvfølgelig må spørgeren selv gøre et stykke arbejde og det er sommetider hårrejsende med de forventninger der stilles. Jeg så lige, at en søgte benzinpriser, som han lige så godt selv kunne finde på Google

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 12-07-04 13:17

Jeg tror ikke på det. Tænk på alle de mennesker der færdes på nettet - og forestil dig at bare to kender hinanden privat og kommer op at toppes for eksempel her på kandu. Hvis det forholder sig som du siger Ans, så giver det jo mulighed for at man kan chikaneres, fordi du eller jeg smider personlige oplysninger her på portalen. Næh, det må forholde sig anderledes, så vi hver især er beskyttet mod den slags.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 12-07-04 13:22

BjarneD> Det er en meget interessant diskution.
Enige er vi ikke...

Vender tilbage i aften.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 12-07-04 13:25

Ikke kun til BjarneD

Alle må fortsætte.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 13:41

Det er en meget spændende diskussion ikke mindst fordi loven er uklar, men derfor er det da også nødvendigt at kigge på hensigter og formål. Lad os endelig få flere saglige synspunkter.
mvh
Bjarne

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 101 point
Dato : 12-07-04 13:49

Hvis det skulle være tilfældet, at jeg i et privat forum, havde personlig kendskab til en anden person, ville jeg på intet tidspunkt komme med private oplysninger.
Her er tale om en offentlig tilgængelig telefonbog. Den/de, der ønsker at fremstå med navn, adresse og tlf.nr. udsætter sig selv for chikane.
Og creamygirl, hvor står det, at jeg ikke må videregive oplysninger på nettet, som kan findes i en telefonbog på nettet.

Har lige ringet til TDC, som siger at det ikke er ulovligt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-07-04 14:04

Vedrørende dit citat jakjoe, så hører navn, adresse og telefonnr. ind under private forhold. Og hvis du læser længere nede i det stykke om personregistrering hvor du har "plukket" dit citat, kan du læse at det ikke er i orden at bringe det på nettet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 14:08

Ans, telefonbogen er ikke på nettet, men alene adgangen til en database hvor man af egen drift kan søge oplysninger. Man skal altså foretage sig noget aktivt for at finde oplysningen.
Der er lige sat spørgsmålstegn ved det lovlige i at TDC sælger informationer fra sine databaser så firmaer kan sende adresseret post til mulige kunder.
Da man lavede registerloven og persondataloven udtrykte man sig i brede vendinger af den simple grund, at man vidste, at udviklingen går så stærkt at det ikke er muligt at forudse morgendagens muligheder.
Bortset fra dette så må vi under ingen omstændigheder hente oplysninger fra andre hjemmesider og offentliggøre dem på en anden hjemmeside med mindre man har fået tilladelse. Du må ikke engang bruge dyblink hvor du henter informationerne ind på egen hjemmeside. Det her er meget komplekst så vi kan nok ikke tillade os andet og mere end at diskutere det.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 12-07-04 14:12

Jeg har ikke givet mit samtykke til at komme i telefonbogen, omvendt har jeg ikke sagt fra. Derfor er det ikke tilladt at lægge personlige data ud på nettet, da jeg som nævnt IKKE har givet mit samtykke.

Sådan skal loven fortolkes.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-07-04 14:17

Hvis vi ikke må hente oplysninger fra andre hjemmesider og offentligøre dem på en anden hjemmeside.
Så kan Kandu da godt lukke

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 12-07-04 14:21

Jamen Ans, nu var mit eksempel jo blot et eksempel på, hvor galt det kan gå. At du ikke vil lægge disse oplysninger ud på et forum betyder jo ikke, at andre IKKE vil gøre det, hvis det alligevel ingen konsekvenser har.

Det Ellebye skriver, lyder som en korrekt fortolkning..!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-07-04 14:25

Citat
Videregivelse af personoplysninger: Registertilsynet har flere gange udtalt sig om offentliggørelse af personoplysninger på Internet. Nogle af disse udtalelser vedrører offentlige myndigheders, f.eks. en kommunes eller en skoles, offentliggørelse af en liste med oplysninger om medarbejderne: Ansattes navn, titel, telefonnummer på arbejdet, e-postadresse, arbejdsområde osv. Registertilsynet har fundet, at oplysninger om en ansat i dennes funktion som ansat ved en offentlig myndighed må anses for offentligt tilgængelige og derfor kan offentliggøres på Internet.

fra denne side, hmmm er det nu lovligt http://www.itst.dk/wimpdoc.asp?page=tema&objno=95024751

Tog lige chancen indtil andet er bevist

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-07-04 14:30

Citat
Kapitel 4

Forbrugerbeskyttelse

§ 10. Datasælgere skal i forbindelse med oprettelse eller ændring af kundeforhold gøre slutbrugerne opmærksom på de i §§ 9 og 11 nævnte rettigheder samt de rettigheder, der følger af § 34, stk. 3, i lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet og § 29, stk. 3, i bekendtgørelse om Det Centrale Personregister.

§ 11. Offentliggørelse eller videregivelse af data, der ligger udover de data, som er specificeret i bilag 1, punkt 1-14, må alene ske i det omfang, slutbrugeren har givet udtrykkeligt samtykke

Ved ikke helt hvad der skete, men det var ovenstående jeg ville vise. Håber det fungerer nu.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 12-07-04 14:32

Hvad enten det er lovligt eller ulovligt, at vidergive navn, adr., og tlf. nr. selvom det er oplysninger der er tilgængelige i en tlf. bog, så mener jeg det er uetisk at vidergive det på nettet.
Jeg har fx. et ret specielt efternavn og de mennesker der kender mig kan hurtigt finde mig i en tlf bog, men fx. herinde er der ingen der ved hvad de skal søge under og kan derfor ikke finde mig. Hvis der nu var én der offentlig gjorde mit navn, adr. og tlf nr. så ville alle kunne finde mig og det ville jeg da ikke have det synderligt godt med.

// Toupie

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 12-07-04 14:43

Hej Toupie, og velkommen hjem

Du har da helt ret i, at det vil være uetisk, men muligheden for at det kan ske er jo til stede, hvis det virkelig forholder sig som Ans påstår.Jeg tror ligesom Bjarned skriver et sted længere oppe, at ved at vi acceptere optagelse i telefonbogen ikke er det samme som at vi accepterer et frit slag.
Desuden har vi IKKE givet vores samtykke til at blive registreret i telefonbogen, blot frasagt os muligheden for at sige fra, så det Ellebye skriver lyder stadig i mine ører som den korrekte fortolkning.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 14:45

Dine citater giver ikke hjemmel til offentliggørelse af privat adresse Ans og med hensyn til at lukke Kandu så er det brugerne der har et problem, for du skal skelne mellem at fortælle hvordan og hvor oplysningen kan findes og så at at kopiere.
Et citat er normalt lovligt idet det er et uddrag og det skal altid følges af kildeangivelse med mindre det er offentligt tilgængeligt i al almindelighed, som f. eks. love fra retsinfo.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-07-04 14:48

ns, vedrørende dit citat: videregivelse af...., Hvis du læser 6-7 linier længere ned på siden vil du finde, at titel og arbejdstelefon er relevant hvis det er til gavn for firmaets drift og forretningsgang, men at privat adresse og telefon IKKE er lovligt at bringe, medmindre personen giver samtykke, da det hører ind under private oplysninger omfolk.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 12-07-04 14:49

Hej Creamygirl

Tak og selv velkommen hjem til dig

Vi er helt enige

// Toupie

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-04 16:16

jakjoe - du har jo selv fundet det.................

>>>Offentliggørelse af personoplysninger via Internet er videregivelse i registerlovgivningens forstand og kan kun ske i det omfang, videregivelsesreglerne i registerlovgivningen muliggør dette........<<<

Det er "videregivelse" du skal lægge mærke til.
Selvom oplysningerne er tilgængelige, må de ikke videregives.
Loven om ophavsret vil også blive overtrådt.
Eyvind.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 12-07-04 18:11

Et eksempel ifølge emesen/Eyvind.

Gå eksempelvis ind unden dandomain og se hvem der ejer dette domæne her, men læg også mærke til, at det ikke er tilladt at bruge oplysningerne til noget.

Det SKAL blot fremgå hvem der ejer et domæne.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 12-07-04 20:40

Jeg har klippet og klistret
Jeg er nået frem til at < ans > rammer plet med sin henvisning til
”Bekendtgørelse om nummeroplysningsdatabaser”

Bemærk udtrykket ” alle almene, offentligt tilgængelige nummeroplysningsdatabaser og –registre”
lI kapitel 8 stk. 6. Vi snakke rom OFFENTLIGE oplysninger.

Nederst i bilag 1 står at punkterne 1-14 kan udleveres uden samtykke ref. kapitel 4 §11

Citat
http://www.fsk.dk/cgi-bin/doc-show.cgi?doc_id=34206

kapitel 8 stk. 6

Stk. 6. En slutbruger kan hos udbydere heraf kræve at blive optaget i alle almene, offentligt tilgængelige nummeroplysningsdatabaser og -registre. Udbydere af nummeroplysningsdatabaser og -registre skal efter anmodning fra en slutbruger give adgang til at kontrollere oplysninger om slutbrugerens egne nummeroplysningsdata hos den pågældende udbyder af nummeroplysningsdatabasen og -registret. Udbydere som nævnt skal herunder give slutbrugere adgang til at kræve rettelser heri eller sletning af data.

http://www.itst.dk/wimpdoc.asp?page=tema&objno=95024751

Bekendtgørelse om nummeroplysningsdatabaser 1)
I medfør af § 34, stk. 2, i Lov nr. 418 af 31. maj 2000 om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, fastsættes:
§ 2. Ved nummeroplysningsdata forstås oplysninger om abonnentnumre, der er tildelt slutbrugere, indeholdende navn, adresse, eventuelle stillingsoplysninger, abonnentnummeret og den kategori af tjeneste, abonnentnummeret anvendes til.
Stk. 2. Ved datasælgere forstås de udbydere af telenet og teletjenester, der videretildeler 8-cifrede abonnentnumre til slutbrugere.
Stk. 3. Ved datakøbere forstås alle der ønsker at købe nummeroplysningsdata.
Stk. 4. Ved almene, offentligt tilgængelige nummeroplysningsdatabaser og -registre forstås oversigter over nummeroplysningsdata for samtlige slutbrugere i modsætning til en datasælgers eller en datakøbers mere specialiserede registre f.eks. over bestemte typer erhvervsdrivende eller lignende.
Kapitel 3
Indsamling og registrering af nummeroplysningsdata
§ 8. Datasælgeres indsamling og registrering af nummeroplysningsdata til brug for optagelse i registre over slutbrugernes installations- eller brugeradresser skal ske i forbindelse med indgåelsen af aftale om teleabonnement mellem udbyder og slutbruger samt ved efterfølgende ændringer i de pågældende data.
Stk. 2. Nummeroplysningsdata, som datasælgeren efter stk. 1 anmoder slutbrugeren om i forbindelse med indgåelse eller ændring af aftale om teleabonnement mellem udbyder og slutbruger, skal som minimum svare til de data, som er specificeret i bilag 1, punkt 1-13.
Kapitel 4
Forbrugerbeskyttelse
§ 10. Datasælgere skal i forbindelse med oprettelse eller ændring af kundeforhold gøre slutbrugerne opmærksom på de i §§ 9 og 11 nævnte rettigheder samt de rettigheder, der følger af § 34, stk. 3, i lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet og § 29, stk. 3, i bekendtgørelse om Det Centrale Personregister.
§ 11. Offentliggørelse eller videregivelse af data, der ligger udover de data, som er specificeret i bilag 1, punkt 1-14, må alene ske i det omfang, slutbrugeren har givet udtrykkeligt samtykke hertil.
Kapitel 5
Ikrafttrædelse
§ 12. Bekendtgørelsen træder i kraft den 15. juli 2000.
Stk. 2. Bekendtgørelse nr. 580 af 24. juni 1999 om nummeroplysningsdatabaser ophæves.
Bilag 1
Data om den registrerede slutbruger opdelt i følgende adskilte data:
1. Abonnentnummeret
2. Fornavn(e)
3. Efternavn(e)
4. Stillingsbetegnelse
5. Gadenavn
6. Husnummer
7. Etageangivelse
8.Enhed på etage
9. Husnavn
10. Stedsangivelse
11. Postnummer
12. Postdistrikt
13. Firmanavn
14. Markering, hvis nummeret vedrører et forudbetalt kort
15. »Intern strukturering« og fysisk placering af numre hos slutbrugere, der er tildelt flere telefonnumre.
16. Oplysninger om, hvordan slutbrugeren ønsker at fremstå i nummeroplysningsdatabaser, herunder eventuelt oplysning om markedsføring
17. Anvendelse (i det omfang slutbrugeren udtrykkeligt har givet samtykke til videregivelse af oplysninger, jf. § 11)

Jeg er ikke i tvivl, er I ?

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-04 20:57

Jeg er i tvivl og vil ha' lov til at bruge en "livline". jeg tror advokater kan bruge måneder på fortolkning af disse paragraffer, i de enkelte tilfælde.
Eyvind.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 21:01

Den går ikke den der for den giver alene lov til at oprette databasen og sætte den til rådighed, men den giver så vidt jeg kan se ikke ret til at bruge oplysningerne til offentliggørelse andet sted.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 21:02

Citat
Offentliggørelse eller videregivelse af data, der ligger udover de data, som er specificeret i bilag 1, punkt 1-14, må alene ske i det omfang, slutbrugeren har givet udtrykkeligt samtykke hertil

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 21:07

Det citat giver ret til at bruge oplysningerne eller videregive dem, men hvis det skulle forstås så enkelt ville jeg jo ikke kunne kræve hemmeligt nummer eller adressebeskyttelse.
Når man plukker en ordlyd ud fra en ting er det ikke ensbetydende med, at det gælder over alt.
Mange forskellige regler og love kan omhandle det samme og jeg kan ikke se at ans eller jakjoe har hjemmel til offentliggørelse på Kandu ud fra dette.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 12-07-04 21:07

Alene det at du har klippet klistret, kan fortolkninger gået tabt.
Man skal passe meget på og også læse det uskrevne "mellem linierne", særligt det der kan fortolkes, så jeg stiller mig også en smule skeptisk.

Men rigtigt du skriver OFFENTLIGE oplysninger, som ganske givet ikke umiddelbart kan overføres til privates oplysninger om andre private.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 12-07-04 21:29

Jeg har klippet...ja, men kilderne kan da følges, så det er ikke for at snyde nogen

BjarneD> Hvis du læser i det hvor teksten er pillet ud fra, vil du kunne se, at hemmeligt og udeladt nummer vil blive respekteret. Så hvad det angår behøver du ikke at være bekymret.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 21:40

Jeg er skam ikke bekymret for loven, men alene for dem der tror de kan fortolke ud fra enkelte regelsæt.
Jeg har flere gange set her på Kandu, at nogen har postuleret, at hvis en ting ikke er forbudt så er den lovlig. En ubestridelig sandhed, der bare skal ses i et større perspektiv, som indeholder spørgsmålet: Har du nu tjekket alle love, cirkulærer og regler inden du kommer til den konklusion. Vi almindelige borgere har ikke en chance for at vide det og juristerne er nødt til at specialicere sig. Det der var ulovligt i dag er måske lovligt i morgen og omvendt ikke på grund af nye love, men på grund af nye fortolkninger og retspraksis.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 12-07-04 21:51

Vi har et klassisk eksempel på en lov, hvor det er tydeligt at det er intentionerne man skal følge og ikke altid lige hvad der ordret står beskrevet, ikke mere IKKE beskrevet:

http://www.kandu.dk/dk/spg/37936

prøv at se dette eksempel.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 12-07-04 22:00

Faktisk siger overskriften til loven det hele:
---------------------------------------------
På hvilke områder gælder loven?

Loven gælder for behandling af personoplysninger, som foretages af offentlige myndigheder og af private virksomheder, foreninger og lignende.
-----------------------------------------------------------

D.v.s. at den IKKE gælder privates oplysninger om private.

ellebye

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 22:04

Det er mere nøjagtigt et regelsæt for udbydere af tele og datatjenester.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 12-07-04 22:11

ellebye> og andre

Der er mange love, og det hele eller det halve hænger sammen
Og forvirringen vokser...hvilket også er min skyld
Overskriften til spørgsmålet her er misvisende nu....fordi det drejer om oplysning af telefonnummer+adresse !!
Ikke noget med registrering på sygehuse eller andet.

Derfor må det skulle søges i ”Bekendtgørelse om nummeroplysningsdatabaser”, da det er derfra oplysningerne kommer.

Og så går diskutionen på, om det du kan finde der må vidergives..f.eks. her i kandu.dk
Der er det jeg siger JA, og det har jeg så begrundet, ellr forsøgt på kl. 2040.

Nu vokser forvirringen måske endnu mere...eller hur ?

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 12-07-04 22:15

BjarneD> Ja regelsæt om offentlige oplysninger som teleselskaberne ligger inde med, og hvad der må oplyses, så du og jeg kan se det ! Det er OFFENTLIGE oplysninger, som der står. Der jo også hvordan du kan undgå at disse oplysninger bringes videre "udeladt" eller "hemmeligt" nummer.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 22:19

Du har endnu ikke dokumenteret din ret til at offentliggøre personoplysninger. Du har dokumenteret teleselskabers ret og pligt. De regler du gengiver gælder kun for dig hvis du er datasælger.
Hvis man anvender et register til at finde oplysninger og ønsker at anvende disse oplysninger til andet og mere end personligt brug så er det Persondataloven og registerloven (alt efter omfang) der er gældende samtidig med, at du selvfølgelig skal kigge på ophavsreglerne idet offentlige informationer ikke frit kan gøres tilgængelig på anden vis.
Hvis du henter linket i bunden af denne side så vil du jo også se, at Kandu forbeholder sig ret til alt på siden og teknisk set må du ikke kopiere unikke (oplysninger som ikke umidelbart kan skaffes på anden vis) oplysninger og gengive dem andet sted.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 22:23

Nu rammer du hovedet på sømmet jakjoe, så vi kan se det og anvende det til dets formål, som for eksempel at ringe til en bestemt person. Ikke offentliggøre den hentede oplysning.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 12-07-04 22:29

Jamen her siger overskriften også alt:

------------------------------------------
Bekendtgørelse om nummeroplysningsdatabaser 1)

I medfør af § 34, stk. 2, i Lov nr. 418 af 31. maj 2000 om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, fastsættes:

Kapitel 1

Definitioner og anvendelsesområde

---------------------------------------------------

Det gælder stadig ikke privates oplysninger om andre private.

ellebye

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 22:30
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 22:36

Ja det var så det sædvanlige, kopier hele URL til adresselinien

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-04 22:45

jakjoe jeg har lige studeret dit link.
Citat
Lov om behandling af personoplysninger
På hvilke områder gælder loven?

Loven gælder for behandling af personoplysninger, som foretages af offentlige myndigheder og af private virksomheder, foreninger og lignende.

Begrebet behandling omfatter enhver form for måde at håndtere oplysninger om personer på. Som de vigtigste former for behandling kan nævnes: Indsamling, registrering, systematisering, opbevaring, brug, videregivelse, samkøring og sletning. I modsætning til de tidligere registerlove er den nye lov altså ikke begrænset til kun at gælde for registre.

Her har vi så "indsamling" og "systematisering"
A. And
J. and
Disse to navne dækker begge dele, så de må man ikke uden videre.
Eyvind.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 12-07-04 23:11

ellebye> Lov 418 § 34 kapitel 8 skal du huske, det er loven, som Bekendtgørelsen er lavet ud fra.

I loven skrives der, og jeg gentager "almene offentligt tilgængelige nummeroplysningsdatabaser".

Kan iøvrigt fortælle at min bekræftelse på bestilling af telefon for 10 år siden indeholder oplysninger om at jeg ville blive optaget i telefonbogen medd navn, adresse og telefonnummer. Det må vel så være der man skal reagere hvis man ikke vil i det "offentlige rum"

Jeg er godt klar over at foreningers registrering kommer under Persondataloven.
Her er jo tale om en anden lov.

Men der må sendes besked til Telestyrelsen, eller et andet godt sted, for at få et rigtigt kvalifiseret svar.
Eller også kan man få flere svar

Ja ja, det er sk+ da også kvalifiseret her

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-07-04 23:12

Gentager mit link www.fsk.dk/fsk/publ/1998/privatliv/inde0006.htm

Kap.4.3 personregistrering
4 "afsnit" :offentliggørelse af personoplysninger på internet.....

Og de omtalte Private forhold Omhandler ifølge jurister privatadresse og tlf. nr.

Det burde afslutte denne absurde diskussion

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 23:17

Vi kører lidt for meget rundt i tele/dataudbyderes ret og pligt og vores evt. ret til at offentliggøre en oplysning på denne hjemmeside.
Jeg har nævnt det før, der er flere love der går ind over hinanden og det er ikke sådan at vi selv kan vælge. I forbindelse med lovgivning udgives der ofte en vejledning til bekendtgørelse af Lov.............. og denne vejledning laves bl. a. for at fortælle hvilke områder lovgivningen dækker.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-07-04 23:23

Her er nummeroplysningsdata fra Tele Jylland

Citat
8.A. Nummeroplysningsdata

Kunden har for hver forbindelse til tjenesten ret til en gratis kortfattet optagelse i TDC Forlags offentligt tilgængelige nummeroplysningsdatabase. En kortfattet optagelse omfatter typisk navn, stilling, adresse og telefonnummer (nummeroplysningsdata).

Kunden er ansvarlig for, at optagelsen ikke krænker tredjemands rettigheder. Kunden kan ved henvendelse til Tele Jylland anmode om ændring af kundens nummeroplysningsdata. Tele Jylland registrerer sådanne ændringer i Tele Jylland's nummeroplysningsdatabase umiddelbart efter kundens henvendelse.

Kunden kan kræve hemmeligholdelse af alle eller dele af kundens nummeroplysningsdata, som herefter ikke kan benyttes ved udbud af nummeroplysningstjenester og lignende. Kunden kan herunder vælge at være optaget i nummeroplysningsdatabasen med angivelse af, at telefonnummeret er hemmeligt (hemmeligt nummer) eller vælge, at ingen af kundens nummeroplysningsdata oplyses i forbindelse med udbud af nummeroplysningstjenester eller lignende (udeladt nummer). Tele Jylland er berettiget til at opkræve et gebyr for hemmeligholdelse/udeladelse af oplysninger.

Tele Jylland er forpligtet til at videregive de nummeroplysningsdata, som er registreret i nummeroplysningsdatabasen. Nummeroplysningsdataene videregives bl.a. til brug for nummeroplysningstjenesten 118 og til brug for TDC Forlags udgivelse af telefonbøgerne De Hvide Sider.

Nummeroplysningsdata, som kunden har krævet hemmeligholdt, videregives ikke af Tele Jylland til tredjemand. Videregivelse af nummeroplysningsdata kan dog altid finde sted til alarmtjenesten 112, til politiet og til andre udbydere af telenet eller teletjenester i signaleringsøjemed. Tele Jylland offentliggør og videregiver i øvrigt ikke andre nummeroplysningsdata end navn, stilling, adresse og telefonnummer, medmindre kunden udtrykkeligt har givet samtykke hertil.

Fra denne side http://www.telejylland.dk/vis.asp?id=137

Citat
Fra : ellebye Dato : 12-07-04 14:12

Jeg har ikke givet mit samtykke til at komme i telefonbogen, omvendt har jeg ikke sagt fra. Derfor er det ikke tilladt at lægge personlige data ud på nettet, da jeg som nævnt IKKE har givet mit samtykke.

Sådan skal loven fortolkes.

Ellebye, i det øjeblik du ikke har sagt fra, så har du accepteret.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-07-04 23:31

Ans og BjarneD, prøv lige at tjek min kommentar og link lagt ind kl 23:12
Så burde der ikke være tvivl om det.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 12-07-04 23:33

Vi kan vel efterhånden være enige om, at telefonnummer, navn, og adresse er offentlig tilgængeligt !! Ja

Nu kommer så det meget svære spørgsmål: Må jeg/vi/du "offentliggøre" en offentlig oplysning f. eks. her i kandu ??

Nu tænker jeg ikke på det at ville svine/sjofle en person, men blot i almindelig sammenhæng gøre det "offentligt" !!

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 12-07-04 23:37

dova> Registertilsynet og registerloven gælder ikke mere.
Det er afløst af Datatilsynet og persondataloven.

http://www.datatilsynet.dk/soegning/index.html
Citat
Ny persondatalov (TIL TOP)

Den 1. juli 2000 trådte lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger i kraft. Den nye lov kaldes også "persondataloven".

Datatilsynet er den myndighed, som administrerer persondataloven og fører tilsyn med, at loven overholdes. Datatilsynet har erstattet Registertilsynet. Lov om offentlige myndigheders registre og lov om private registre gælder ikke længere.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 23:38

Dova, vi er skam ikke uenige. Mit indlæg var rettet til jakjoe vel vidende at han overser alt andet fordi han mener at have fundet noget at hænge sin hat på vel sekunderet af Ans.
TeleJylland hvad er det? Ligemeget for firmaregler kan næppe have højere prioritet end DK lovgivning

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 12-07-04 23:42

ans, det er rigtigt nok, men det er for så vidt ikke det diskusionen går på, den går på om eks. jakjoe må bruge disse oplysninger til at lægge ud til gud og hver mand, og det mener jeg ikke han må.
Ifølge den bekendtgørelse der henvises til, gælder den ikke private personer, men offentlige instititioner, foreninger ol. med ikke privatpersoner overfor privatpersoner.

Oplysningerne er fuldt tilgængelige men må under ingen omstændigheder misbruges på nogen måde, så er det blot definitionen på misbrug.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-07-04 23:46

Hej BjarneD, jeg kan godt høre at du ikke er uenig med mig, det var bare for at underbygge min påstand i dette spørgsmål.

Til jakjoe
Jeg synes du skal finde det link jeg henviser til kl. 23:12 og læse afsnittet der er nævnt.
Jeg synes du som en undvigemanøvre er begyndt at bevæge dig væk fra det oprindelige spørgsmål

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 12-07-04 23:51

Heri er jeg fuldstændig enig med dova, vi er ved at komme for langt væk fra det oprindelige emne.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 23:52

Det her er en vaskeægte lægmands diskussion og der kan som sådan ikke blive nogen vindere, men jeg kunne godt tænke mig at vi lavede en lille drejning over på etik. Ikke for at klandre nogen for hvad der måtte være sket, men bare for at se om vi kan finde et fodslaw.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-07-04 23:58

Ja, og det hele kommer af,at jakjoe vil "belære" mig fordi jeg satte spørgsmålstegn ved lovligheden i, at et par stykker havde nævnt adresser i et par tråde.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-07-04 00:04

Ja ja ja, hvem sekunderer hvem
BjarneD du klandre ikke nogen, jeg tror nok at spørgsmålet her skyldes at jeg d.d i et andet spørgsmål oplyste om navn,adresse og telefonnummer på en evt. kunstmaler.
Hvis det kan bevises, at jeg har gjort noget forkert, ved at søge på oplysningen og gengive det her, så vil det ikke ske fremover.
Indtil nu er intet bevist. Jeg har ringet til TDC, som sagde det var lovligt.
Det etiske er så en anden sag.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-07-04 00:05

Selv om navn, adresse og telefonnummer er tilgængelig via en telefonbog, ændrer det ikke på, at man skal lave en aktiv søgning for at opnå disse oplysninger. Man skal altså VIDE hvad det er man søger efter for at få adgang til en specifik privatpersons adresse eller telefonnummer, og derfor tror jeg stadig ikke, at det er tilladt en anden at smide om sig med disse oplysninger. Men Haule Maule, det er da blevet noget af en debat skal jeg love for..!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-07-04 00:07

Se eksemplet her når man søger en ejer på en domæne:

# The Data in DK Whois database is provided by DK Hostmaster A/S
# for information purposes only, and to assist persons in obtaining
# information about or related to a domain name registration record.
# We do not guarantee its accuracy. We will reserve the right to remove
# access for entities abusing the data, without notice.
#
# Any use of this material to target advertising or similar activities
# are explicitly forbidden and will be prosecuted. The DK Hostmaster A/S
# requests to be notified of any such activities or suspicions thereof.

Der hersker ingen tvivl om, at de oplysninger man får herigennem, ikke må brudes af andre, det være sig alle de personlige data.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 13-07-04 00:10

dova> Belære og belære jeg var/er ikke enig.

Til alle> Må jeg henvise til mine indlæg kl. 2311 og kl. 2337.

Fælles fodslaw...ja det er jo det der er målet

Vi må i samlet trop gå til Telestyrelsen og Datatilsynet og bede om en saglig udtalelse.

Andre gode forslag ?

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-07-04 00:12

Ans, TDC har i øjeblikket en sag kørende fordi de sælger personoplysninger som hele databaser og dissse anvendes så i aktiv markedsføring. TDC påstår det er lovligt og forbrugerombudsmanden siger det er misbrug af persondata. Hvis nu TDC skulle sige noget på dit spørgsmål så ville det i hvert fald ikke blive noget der ville kunne bruges imod dem.
Jeg ville i givet fald vende spørgsmålet om og spørge om det så er OK, at jeg sidder og søger på de gule sider og lægger resultatet op i alfabetisk orden på min hjemmeside - mon ikke de vil se klejner for den slags anvendelse.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-07-04 00:12

Ja, men du var ikke den eneste der gjorde det ans, flere har gjort det før dig, og da jeg spurgte var jeg selv i tvivl og gav mig efterfølgende til at granske lidt nærmere i det.

Og i eftermiddag ringede jeg til en advokat og spurgte, og det var ham som forklarede, at de private forhold der bliver nævnt i det link jeg satte ind, blandt andet omhandler adresse og telefonnr.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 13-07-04 00:22

BjarneD> Kl. 2040 kan du se ordene "nummeroplysningsdata" "datasælgere" og "datakøbere" samt hvad de må og ikke må.
Her diskuterer vi kun "nummeroplysningsdata"......for der er jo ingen af os der sælger eller køber data fra "nummerdatabasen".

Nå, nok for i dag

Vi skal nok nå et eller andet...jeg ved bare ikke lige hvad

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-07-04 00:30

For en gangs skyld enig jakjoe.

Nu har jeg vist fået skrevet hvad jeg mener så

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-07-04 00:36

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-07-04 00:41

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 13-07-04 01:03

Fordi jeg giver TDC lov til at lægge mine oplysninger ud i deres telefonbog betyder det ikke, at jeg giver nogen anden ret til at videregive disse.
Så jeg kan ikke se hvorfor i laver så stor en diskussion ud af det.

Så den der siger noget om ophavsret har fuldstændig ret:
Jeg kan da godt udgive en hel bog på internettet. Dermed er den offentlig, ja...
Men det giver ikke nogen ret til at udgive den på en anden hjemmeside.
- med mindre jeg har givet mit samtygge.

Desuden kan teleselskaber også begå fejl. Du kan da godt bede om udeladt nummer og så alligevel blive optaget i telefonbogen.
Og jeg tvivler på at TDC trækker deres oplag af trykte eksemplarer tilbage, fordi de er kommet til at trykke dine data.

-------------------------------------

Jeg vil vende den om og bruge følgende eksempel:

Jeg accepterer at blive optaget i telefonbogen
Du kopierer oplysningerne og lægger dem på Kandu.dk i 100 forskellige spørgsmål.
Jeg kontakter TDC og beder om at mine oplysninger udelades.
Nu er det ulovligt at bruge oplysningerne...
Havde du så tænkt dig, at kandu.dk skulle sidde og gennemgå samtlige spørgsmål for at fjerne det der engang var lovligt?

-------------------------------

Det jeg vil frem til er at hvis man i nogen tilfælde vil videregive oplysninger, så skal det foregå via et link til de oplysninger der er offentlige.
Dvs. at den der med klippe/klistre den ikke går i det tilfælde i henhold til loven om ophavsret. (med mindre man har et samtygge)
Derimod vil et link være lovligt, hvis ikke det tydeligt fremgår at det er forbudt at linke til informationerne.
Dermed kan informationerne også fjernes så linket ikke længere er tilgængelige. (Netop for at undgå ovenstående eksempel.)

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-07-04 08:25

CarstenGP
og jeg vil endda gå videre, da tdc og andre selskaber jo netop ikke spørger om de må lægge ens navn, adresse og teletonnummer i deres bøger, de gør det bare, her er det den omvendte metode, at man selv skal sige fra.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-07-04 11:36

Hej CarstenGP
Nu ved jeg ikke om du har fulgt med i hele diskussionen der faktisk startede i en anden tråd i emnet Malerier.
Og problemet var, at en eller anden lagde navn, adresse og telefonnr. på en mulig person som spørgeren efterlyste. Og så blev der sået tvivl om det var lovligt, og jeg fandt så frem til noget som du kan læse nærmere i min kommentar fra kl 23:12 i aftes, og jeg spurgte ligeledes en advokat, og ud fra det, mener vi at det helt klart er ulovligt, at lægge personlige oplysninger på nettet, også selv om det kan findes i en telefonbog.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 13-07-04 15:16

Dova, jeg er helt enig. Dog er jeg ikke sikker på, om man må videregive informationer om erhvervsdrivende.
For såvidt jeg ved kunne det godt være lovligt at videregive oplysningerne hvis det er fra "De gule sider"
- Altså hvis maleren fremstår som erhvervsdrivende. Men jeg er langt fra sikker...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-07-04 15:23

Det vil jeg så umiddelbart ikke tro ville være ulovligt, såfremt det drejer sig om en firmaannonce, men hvis det bare er titlen der angiver faget og det er mandens private adresse, tror jeg heller ikke den er gangbar.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 13-07-04 15:29

ellebye, jeg er ret sikker på, at der står i kontrakten fra teleudbyderen, at du kan vælge udeladt nummer...
På min udbyders tilmelding står der højt og larmende:
"SKAL NUMMERET VÆRE HEMMELIGT? - SÆT KRYDS"
Vil man have uddybet, hvad det betyder, kan man læse "vilkårene"

Og der står at hvis man vælger udeladt nummer, så vil ingen oplysninger blive videregivet til 3. mand
Og hvis man vælger at blive optaget i telefonbogen, så vil oplysningerne blive videregivet til dem der BEDER OM DET.
Ligeledes står der, at de offentlige oplysninger vil være tilgængelige via oplysningen og 118.
(Du skal altså anmode om oplysningerne enten via udbyder, oplysning eller 118... dermed skal du i forvejen have visse oplysninger selv)

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 13-07-04 15:33

dova du bliver kun optaget i "de gule sider" hvis du er erhvervsdrivende og dermed med firmaets adresse.
Hvis du vil have en privat adresse optaget i "de gule sider" så skal du betale for det...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-07-04 15:59

Jamen det er da rigtigt, men dem jeg tænkte på, er f.eks en revisor der måske bare arbejder hjemmefra, så er han i den fagrubrik med sin privatadresse, og så tror jeg ikke det er ok.
Men hvis det derimod er en firmaadresse i stil med.
"Svindelhøj Revision"
Fupstræde 5

Altså uden angivelse af privat navn, adresse mener jeg det må være i orden sådan som jeg tolker reglerne.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-07-04 16:31

CarstenGP skrev.

Citat
Og hvis man vælger at blive optaget i telefonbogen, så vil oplysningerne blive videregivet til dem der BEDER OM DET.

Netop..Videregivet til dem der BEDER om det.

Den aktuelle situation, som startede hele denne diskussion - går netop på, at en bruger uopfordret går i telefonbogen og finder et specifikt navn, adresse og telefonnummer, som så lægges herind. Kan det virkelig være rigtigt, at fordi det kan lade sig gøre at få et nummer oplyst (ved en aktiv handling), så er det helt okay efterfølgende at ligge disse oplysninger i et offentligt forum..?!? ---- I don't think so!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-07-04 16:35

Jeg har d.d. talt med "x" fra http://myndigheder.danmark.dk/myndighed.asp?page=orgenh&objno=105104
Hvis navn, adresse og tlf.nr. lovligt kan findes på "oplysningen" er der ikke noget ulovligt i at videregive oplysningen.
Jeg fik "x" til at se på Kandu, så det var muligt for "x" at danne sig et indtryk af, hvad mit spørgsmål gik ud på og hvor oplysningen var blevet lagt.
"x" kunne da godt se det uetiske i det, men som lovgivningen på nuværende tidspunkt er, er der ikke noget ulovligt i det, der er gjort.
Måske bliver lovgivningen ændret, jeg ved det ikke, men det udløste, som her, en stor diskussion i ministeriet.
Hvis man ikke ønsker at stå i en telefonbog, så skal man selv gøre opmærksom på det. Den information bliver givet af teleudbydereren.
Det samme gør sig gældende her på Kandu, hvis man ikke ønsker at fortsætte med deltagelse i et spørgsmål, så skal man fjerne "fluebenet"

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-07-04 17:07

GAME OVER

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-07-04 17:12

Hvis jeg i en tråd her på kandu fejlagtigt bliver udråbt til dyremishandler, eller det der er værre, og en anden bruger kender mig - kan han/hun altså helt lovligt smide mine personlige oplysninger herinde, og alle andre kan så finde mig og måske endda banke mig. Det er da noget møg!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-07-04 17:30

Det er ikke rigtigt hvad der skrives. Embedsmænd udtaler sig kun ud fra deres egen resort.
Spørg embedsmanden om man må referere til ham hvis nogen skulle anlægge sag mod en fordi man har overtrådt persondatalovgivningen eller opretshav lovgivningen. Håndvask og bakgear kommer straks i omdrehninger. Lovgivningen er alt for kompleks til, at der kan gives et entydigt svar, men hvis vi i stedet spørger er det strafbart så er svaret nej. Husk lige, at fordi en ting ikke straffes så er det ikk eensbetydende med frit slag, men det er tvivlsomt om domstolene ville tage en sag for "maleren" da der ikke er sket nogen skade, og ret sikkert at de ville tage en sag som flødepigen beskriver da der kan ske skade der.
Jeg har i mange år været underkastet forvaltningsretlige regler og har lært, at det der kan være rigtigt i det ene tilfælde kan være overordentlig forkert i et andet.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-07-04 17:53

Hvad så hvis denne "maler" (ingen ved forresten om det er den rigtige person)pludselig får besynderlige henvendelser, og finder ud af det er fordi hendes oplysninger ligger til offentlig skue her på portalen?!

Mon ikke hun så kan lave en sag ud af det?!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-07-04 17:57

Creamygirl!
Svaret er nej. De personlige oplysninger, som dine "venner" har om dig må de ikke oplyse om. Det er ulovligt. På kandu er du kun kendt som creamygirl. Du er anonym og ingen må oplyse om din identitet. Hvis andet sker, kan det være strafbart.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-07-04 18:07

Jamen Ans, den er da mere kringlet end som så!
Hvad så hvis jeg som Creamygirl har deltaget i en chat andet sted på nettet, og måske kortvarigt har mailet med en med henblik på eksempelvis (køb/salg)...Denne person har så via min mailadresse opsporet min adresse. Han/hun er efterfølgende ukendt af hvilken grund så blevet gal på mig, og går derefter herind og smider mine personlige oplysninger. Hvordan ser det ud, synes du?!?

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 13-07-04 18:24

Ans

I det eksempel som creamygirl kommer med, mht. vennerne der oplyser hendes "personlige" oplysninger, så kan det da ikke være ulovligt hvis de er tilgængelige i telefonbogen. Dem der vidergiver dem er jo lige så annonyme som creamygirl, så den holder da ikke De har bare fundet hende i telefonbogen og må derfor godt vidergive hendes oplysninger herinde....hvis dine oplysninger er rigtige

// Toupie

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-07-04 18:28

creamygirl
Ulovligt, og personen kan evt. straffes. Det vil så være op til dig om du vil lægge sag an mod den pågældende.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-07-04 18:31

Toupie, man har ikke ret til at offentliggøre en oplysning, som man har fundet et andet offentligt sted især når det drejer sig om digitale data. Ophavsret.
En adresseoplysning m. tlf. nr. osv. der offentliggøres i anden sammenhæng får jo lige pludselig en anden mening for nu er den ikke længere et udtræk fra telefondatabasen, men en selvstændig oplysning som pludselig er koblet sammen med noget helt andet. Det der startede dette er en adresse der pludselig tilhører en maler selv om det ikke stod i telefonbogen. osv osv............

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 13-07-04 18:39

Hej Bjarne

Det er hel klart også min holdning, men det var nu også bare for at kommenterer Ans kommentar kl. 16.35
Citat
Hvis navn, adresse og tlf.nr. lovligt kan findes på "oplysningen" er der ikke noget ulovligt i at videregive oplysningen.

sammenholdt med den kl. 17.57
Citat
Svaret er nej. De personlige oplysninger, som dine "venner" har om dig må de ikke oplyse om.

// Toupie

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-07-04 18:44

Jamen ans, så vidt jeg lige kunne se, har dem du har spurgt ikke at gøre med lov om videregivelse af oplysninger af personlige forhold, men i stedet om telekommunikation, og det er 2 vidt forskellige ting.
Jeg ved godt at spørgsmålet på et tidspunkt begyndte at blive drejet hen i den retning, men det ændrer ikke, at det stadig er ulovligt at man uden tilladelse udlægger oplysninger af privar art på nettet. Og navn, adresse og privattelefon, hører i lovens forstand under private forhold.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-07-04 18:53

Nu har jeg ikke selv ledt efter "creamygirl", men det er da muligt at en abonnement hedder creamygirl. Det tror jeg så ikke i dette tilfælde. Hvis en anden person har kendskab til hvem "creamygirl" i virkligheden er og oplyser om dette her på kandu, så er det ulovligt.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-07-04 18:58

Det er ved at blive noget kringlet. Det Ans skriver i sin kommentar kl. 17.57 forstår jeg ganske enkelt ikke

Forestil jer et scenario, hvor lad os sige Ans og jeg er venner privat Vi bliver rivende uvenner, men Ans ved at han/hun IKKE må misbruge mine personlige oplysninger fordi vi er venner, og går derfor ind til naboen, eller på det offentlige bibliotek og opretter en ny profil. Nu kan han/hun så uden konsekvenser (som anonym) smide mine data herind. Nope, den tror jeg ganske enkelt ikke på!

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 13-07-04 18:59

nu er jeg for alvor forvirret måske jeg bare burde kravle under dynen og drømme om Amalfi

Hvad søgte du under, da du søgte efter den omtalte maler??

// Toupie

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-07-04 19:00

Jeg tror der er en ting vi kan blive enige om........... det er at vi er uenige.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-07-04 19:01

Skal vi ikke lige slå fast, at noget der er lovligt kan blive ulovligt ved anvendelse under andre omstændigheder.
Out of topic, men tilgiv mig, det er lovligt at tune en knallert og det er lovligt at køre på den tunede knallert - så længe det ikke sker et sted hvor det kan udsætte andre for fare eller på offentlig vej (også en gårdsplads hvor landposten og mælkebilen kommer).
Tilbage igen - du må godt finde adresse på NN og videregive den til din nabo der har brændt telefonbogen, ja du må også sende den til naboen i en e-mail, men kæder du adresseoplysningen sammen med noget andet så skal du have samtykke, det står faktisk i de regler om nummeroplysning, hvis man nærlæser.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-07-04 19:09

Jeg har på fornemmelsen, at vi blander de forskellige love godt sammen. Foreløbig er de der er nævnt ikke møntet på privatpersoner, men det offentlige, foreninger ol,

Er der ikke en lovgivning der retter sig specielt overfor hvad ganske almindelige mennesker må og ikke må.

Men een ting må ligge klart, der må være strengere regler for hvad privatpersoner må fortælle om andre privatpersoner, ellers "må" private boltre sig betydelig mere end de områder lovgivningerne er rette mod. Og det kan ikke være rigtigt.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-07-04 19:10

Jeg står også af her (inden jeg bliver til et abbonement),
men lidt omkring kom vi da..!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-07-04 19:54

>Toupie
Da jeg søgte efter den omtalte "kunstmaler" søgte jeg efter det navn, som var opgivet. Kunstnerens navn var at finde på på "oplysningen"

>creamygirl
Hvis jeg havde kendskab til dit rigtige navn, måtte jeg ikke opgive det her eller noget andet sted, da du med navnet creamygirl har ønsket at være anonym.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-07-04 20:13

Jo Ellebye, registerloven ellerpersondataloven som nogen siger den hedder nu, gælder også for private, men fejlen er, t nogen er begyndt at blande Telestyrelsen og loven om telekommunikation ind i det. Og det er forkert.

Men en anden ting: hvor er jakjoe? Er han stået af og forduftet i stilhed fordi han har fået kolde fødder over han ikke fik ret`? Jeg får sgu tit skudt i skoene at jeg er påståelig, men der har jeg vist mødt min overmand

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 13-07-04 20:22

Mon der kunne blive tid til at læse mit spørgsmål en gang til , så kan jeg kun beklage, at jeg som overskrift bruger "Persondataloven", for det er ikke den der gælder for det mit spørgsmål går på.

Når det så er læst, så kig på det link der kommer her.

http://www.danmark.dk/portal/page?_pageid=34,417126&_dad=portal&_schema=PORTAL

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-07-04 20:36

Den kan ikke bruges da det kun tillader de pågældende registre som skal være godkendte. Det hjælper ikke at du afviser persondatalovgivningen e og andre regler der ikke passer ind i din holdning for det her handler jo ikke bare om registre men hvad du må gøre med indholdet.
Jeg kan garantere dig for, at rigtigt mange mennesker vil bede om at blive slettet hvis der skulle blive så frit slag som du agiterer for. I øjeblikket har TDC problemer et andet sted på grund af, at det er muligt, at finde e-mailadresser på de der har digital signatur og er blevet pålagt at gøre det mere vanskeligt at hente informationen og det er bare e-mail adresser.
På et tidspunkt kunne man via Netborger se hvem der ejede en matrikel, men det er fjernet. Der er da langt fra at naboen kan se hvad mit hus er vurderet til og så til, at han kan se hvem jeg er

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 13-07-04 21:07

Selvfølgelig kan jeg ikke afvise fakta. Jeg påpeger fakta
Jeg agiterer ikke, jeg har forsøgt at sige, at der for mig og se, ikke er noget ulovligt i at bringe offentligt tilgængelige oplysninger. Og det vil jeg fastholde.........itv
Enhver gal person kan jo bruge alle oplysninger til at genere andre med. Om det bliver fundet på kandu.dk eller dehvidesider, det er da i den forbindelse ligegyldigt. De kan findes ganske lovligt hvis man har oplysningerne.

Det jeg kalder personlige oplysninger, det er f.eks. økonomiske, helbredsmæssige eller andre gode eks. Det mener jeg er der Persondataloven kommer ind i billedet.

Ingen kan vel afvise hvad der står her om offentlige databaser.

Rent etisk , så synes jeg heller ikke at disse oplysninger om tlf. og adresse normalt bør komme her.
Spørgsmålet om "maleren" kunne, set i bagklogskabet klare lys være klaret ved at <ans> havde skrevet at navnet kunne søges på dehvidesider.........men sådan er der så meget.

Citat
Offentlige databaser

Den enkelte kan ikke modsætte sig, at oplysninger om ham eller hende er tilgængelige på nettet, selv om man ikke selv har givet samtykke til, at oplysningerne optræder. En lang række oplysninger, der tidligere kun var tilgængelige ved direkte henvendelse til en offentlig myndighed eller institution er nu tilgængelige på internettet i overensstemmelse med ønsket om at skabe større åbenhed i forvaltningen.
Som eksempler på sådanne offentlige personrelaterede informations-databaser på internettet kan nævnes følgende:

Oplysningen: www.dehvidesider.dk
Telefonoplysningen fra en række af de største teleselskaber. Søg på telefonnummer, navn eller vejnavne. Her findes også oplysninger om virksomheder (De Gule Sider), fax- og mobilnumre. Disse giver desuden mulighed for masseopslag, det vil sige for eksempel søgninger på alle personer på en vej, alle ved navn Jens Hansen og så videre.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-07-04 21:10

Hej jakjoe.
Hvor mange point forhøjer du med ? 12 - 64 eller bare 5?

Jeg har lige læst spørgsmålet igen!!!!!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-07-04 21:15

Du skal få gjort noget ved det tunnelsyn jakjoe. Nu ved jeg ikke hvor mange der har påpeget forskellen på godkendte registre og privates tilfældige brug og navn og adresse blev jo taget ud af databasen og bragt her i sammenhæng med en billedmaler hvad enten det er rigtigt eller forkert. At dette eksempel nok ikke er det mest problematiske så kunne jeg godt tænke mig at vide hvor grænsen går for hvilke sammenhænge du må bringe opæysningerne i. Idrætsforeningen må samle medlemsadresser, men må ikke offentliggøre dem eksternt uden samtykke. Ansattes adresser må end ikke formidles internt uden samtykke.
At agitere er at forsøge at overbevise andre om en holdning så du agiterer.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-07-04 21:16

Ja jakjoe, men nu drejer det sig ikke bare om hvad DU mener er personlige oplysninger. For ifølge loven og adspurgte advokater, tilhører adresse og telefonnr. også private forhold eller personlige oplysninger (den rigtige betegnelse er i øvrigt private forhold.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-07-04 21:18

Du må endelig ike forhøje point for så kommer der bare indlæg fra nogen der slet ikke interesserer sig for emnet.
(ham der >vende tilbage< eller hans alter ego)

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 13-07-04 22:34

dova> Hvorfor skal jeg forhøje antallet af point ?
Nej nej, det er selvfølgelig ikke hvad jeg mener der er personlige oplysning, overhovedet ikke.
Det er hvad lovgiverne mener !!

Kl. 2107 kan du se hvad der betragtes som offentlige oplysninger, f.eks. det det står i "dehvidesider".
Der er ovenikøbet skrevet hvorfor det skal være offentligt.
Og hvis du så ikke ønsker at stå i databasen med telefonnummer og adresse...tja, så skal du ha´ udeladt eller hemmeligt nummer.

Det der ikke er offentligt....ja det må være privat Hvordan kan det siges tydeligere

BjarneD> Du agiterer for din "religion", og jeg for min

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-07-04 22:39

Bortset fra det med religion så, ja, nemli'.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-07-04 22:51

Bagklog, det kan jeg jo så blive. Hvis den nu så berømte "kunstmaler" havde været min bekendt og jeg havde haft kendskab til at han/hun ikke stod i telefonbogen, ville jeg aldrig havde givet oplysningerne videre.
Min holdning er stadig den at det, jeg har skrevet, ikke har været ulovligt.
Loven er ikke skåret ud i pap, så alle kan/vil forstå den på samme måde, dette gælder også advokater.
Emnet i denne tråd er meget interessant. Jeg håber da også på, at der en dag vil fremkomme klarere regler for hvad man må og ikke må.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-07-04 23:00

Jeg tror virkelig også vi bevæger os lidt i en "gråzone" hvor ingen kan få helt ret, men det har været en vældig fin og meget sober debat.
Jeg vil slutte her og sige tak til alle debattører og især til jakjoe der satte spørgsmålet i gang.

Godnat!

Bjarne

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 13-07-04 23:27

BjarneD> Vi er sk+ enige .....altså i dit indlæg her d.d. kl. 2300

Ingen vedkender sig
Men diskutionen har været, og er relevant.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-07-04 23:30

Ans, drop det der med, at hvis man kender hinanden så er det ikke lovligt. Det kan du umuligt selv tro er korrekt?!?
Der er da ikke forskel på hvem der graver disse oplysninger frem og kopierer ind i et forum. Bekendte eller ej - same thing!

Og jakjoe, du er typen jeg får lyst til at vride halsen rundt på
Jeg vil vædde med dit motto er "To win isn`t everything, it`s the only thing"
Som Dora skriver, vil du bare have ret - og det virker ærlig talt besynderligt, at du bliver ved, hvis du er så overbevist om at du har ret. Kan du ikke bare tro på det, og så lade vi andre have vores tvivl?!?

Citat
Den enkelte kan ikke modsætte sig, at oplysninger om ham eller hende er tilgængelige på nettet, selv om man ikke selv har givet samtykke til, at oplysningerne optræder.

Jamen for syv sytten da..!
Du læser jo dette citat, som fanden læser bibelen.
Kan du virkelig ikke forstå, at selvom oplysningerne ligger på et offentligt tilgængeligt sted, giver det ikke andre ret til at kopier disse oplysninger ind andre steder på nettet.
Hehe..Så fat det dog menneske!....altså!
Undskyld, hvis mit indlæg ikke er sobert, men jeg trængte vist til lidt luft

NB: Skriv dog til persondataregisteret, og få en redegørelse. Et par jeg kender har skrevet til dem, og de er meget venlige og lover svar indenfor tre måneder

//Creamy

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-07-04 23:35

dova
Jeg har skrevet det før, og gør det igen, her står hvor loven dækker:
---------------------------------------------------
På hvilke områder gælder loven?

Loven gælder for behandling af personoplysninger, som foretages af offentlige myndigheder og af private virksomheder, foreninger og lignende.
------------------------------------------

Mere klart kan det vist ikke skkrives.

ellebye

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-07-04 23:38

Jo ans, loven er som sådan skåret ud i pap. Det skal alle love være, for det er det hele vores retssystem bygger på, og som skal sikre en lige rettergang for alle . Og det kan man ikke Hvis ikke domstolene tolker lovene ens. At det så nogen gange kan tage lang tid at finde ud af HVAD loven betyder, er en helt anden sag.
Men din forklaring om, at hvis det var en du kendte, så ville du ikke videregive noget, den holder ikke. For så er det sådan, at hvis du er i tvivl, f.eks. hvis du REGNEDE med at hun stod i telefonbogen så ville du synes det var o.k.
Hvis man er i tvivl om noget er lovligt, skal man ikke bare gøre det fordi man tror det er lovligt. Så skal man undersøge det først. For den undskyldning gælder ikke hvis en eller anden ting som f.eks. du havde lavet, kom til en straffesag.

Men jeg gider heller ikke rigtig blive ved med at argumentere for noget jeg ved er rigtigt.
Jeg vender tilbage hvis jeg finder lige det der skal til for at dokumentere hvordan loven fortolkes rigtigt.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 13-07-04 23:44

creamygirl> Hvor er det godt jeg har hemmeligt nummer .....for nu bliver du sk+ farlig.

Det <ans> skrev kl. 1635,det kan du selvfølgelig ikke bruge til noget !!
Jeg har fået og søgt de svar jeg ønsker på nettet.

Husk på: Der skal begås noget ulovligt før det er strafbart.
Hvis nogen ringer og sviner "maleren" til, ja så er den gal....for den der ringer !!

Jeg føler mig mindre i tvivl, end da jeg startede spørgsmålet, så derfor ser jeg ingen grund til at belaste det offentlige budget med min henvendelse

Håber ikke du får problemer med vejrtrækningen når du læser mit svar

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-07-04 23:53

Næ, no props med min respiration
Sjovt som tingene kan udvikle sig. Jakjoe er mindre i tvivl nu end før denne debat.
Det er jeg også..! Men ikke desto mindre vil jeg belaste det offentlige med en henvendelse.

Jeg skriver sq til dem

//Creamy

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 14-07-04 00:09

creamygirl> Godt du klarede den

Godt vi er blevet styrket af debatten

Er din skrivelse offentlig eller privat ?
Jeg tænkte, det kunne jo være at du ville delagtiggøre os i din korrespondance før og efter.
Og hvis der går 3 måneder, så skal jeg jo ha´ lukket spørgsmålet inden du får svar

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 14-07-04 00:20

Jeg vil så snart jeg kommer hjem fra min ferie i Blokhus, sætte et brev sammen og kopiere indholdet ind her i tråden.

Jeg ved at der desværre er tre måneders svartid, men svaret får du selvfølgelig Jakjoe - også selvom jeg skulle "tabe" ansigt

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-07-04 10:22

Hej creamygirl

Lyder fornuftigt

Husk at tjekke min kommentar fra 12-07 kl. 23.12 og få det afsnitjeg nævner fra kapitel 4.3, med i forespørgslen.
Så tror jeg ikke der er tvivl om, at vi får ret

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 14-07-04 18:51

creamygirl> Ingen taber ansigt ......men bliver måske klogere
God ferie.

Spørgsmålet holdes åbent

Det må vi da kunne blive enige om

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 14-07-04 20:36

dova + andre > Til venlig orientering og ref. til indlæg den 13/7 kl. 2107 og kl. 2116.

Se lige hvad datatilsynet skriver om "følsomme" og "ikke følsomme" oplysninger.
http://www.datatilsynet.dk/include/show.article.asp?art_id=483&sub_url=/Vaerd_at_vide/indhold.asp
Citat
Kontaktbureauerne har normalt både følsomme og ikke-følsomme oplysninger registreret om sine kunder for at kunne finde den rigtige partner eller ven til kunden.

En ikke-følsom oplysning er f.eks. kundens navn, telefonnummer, højde eller hårfarve. Mens en følsom oplysning f.eks. er en helbredsoplysning, oplysninger om kundens seksuelle forhold, en oplysninger om kundens religion eller en oplysning om politisk overbevisning.

Kun til orientering ..... fordi det er ikke et svar på mit spørgsmål

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 14-07-04 20:53

Her er hvad jeg sender til Datatilsynet.

Citat
En kreds af personer, som jævnligt på en offentlig tilgængelig hjemmeside (www.kandu.dk ) diskuterer regler vedrørende spredning af data via internettet, er kommet i tvivl om, hvilke regler der er gældende for dette. Den aktuelle sag lyder som følger:

En bruger spørger på den offentligt tilgængelige hjemmeside

Jeg har set et maleri af Kira Gartner på Lauritz.com - er der nogen der ved hvem hun er ??

En anden bruger svarer:

Du kan prøve at ringe til denne Kira Gartner

Kira Rita Gartner
Sensommervej 79, Skærbæk
8600Silkeborg
tlf.: 86 82 88 78

Mit spørgsmål lyder, er det tilladt at sprede denne oplysning på en offentlig tilgængelig hjemmeside? Oplysningerne er taget fra TDC’s telefonbog.

Med Venlig Hilsen

XXXXXXX

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-07-04 20:59

Nu har du lige gjort det IGEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 14-07-04 21:05

Jeg har ikke sendt det endnu,
så har du noget du gerne vil have rettet - så er det nu

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-07-04 21:22

Godt gået creamygirl

Nu mangler du bare at ændre i teksten til Datatilsynet.

Citat
En anden bruger svarer:

Til "undertegnede og en anden bruger" har givet denne oplysning på Kandu.

ans

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 14-07-04 21:34

Tja, jeg kan nu ikke lige se det komiske, andet end at Ans og jeg tager turen i brummen sammen

Kommer der ikke andre reaktioner til indholdet inden i morgen formiddag, så ryger den afsted, og vi kan så kun vente til der er gået ca. tre måneder på et svar.

//Creamy

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 14-07-04 22:14

creamygirl> Kort og næsten præcist skrevet

Jeg vil foretrække at du ændrer "TDC´s telefonbog" til det sted hvor oplysningerne faktisk blev hentet www.dehvidesider.dk .

Fordi, så er det tydeliggjort, at det er et sted på nettet alle har adgang til

Så må vi se hvor mange deltagere på kandu.dk vi mister

Vi venter alle i spænding

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-07-04 23:38

Det er ligegyldigt om det er taget fra en papirtelefonbog eller om man slår det op på nettet.
"foeskellen er den samme, det er bare farven der har en anden lyd"

Det er bare helt i orden creamygirl, send du bare det afsted.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 14-07-04 23:46

dova> Enig

Min rettelse er kun for, at ingen bagefter er i tvivl om de virkelige forhold, som det hele startede med.
Men det er "creamygirl" der bestemmer

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 14-07-04 23:52

Ja, jeg havde nu heller ikke tænkt mig at rette det. Et personregister er vel et personregister, hvad enten det ligger på nettet eller hjemme i skuffen.

Jeg poster - og tager med ro i sindet til Blokhus i morgen
Håber dælme vejret arter sig til det bedre...altså!!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-07-04 23:58

Offentliggørelse af personoplysninger via internet er videregivelse i persondatalovgivningens forstand, og kan kun ske i det omfang persondatalovgivningen muliggør dette.
Grundlaget for videregivelse kan bl.a. være samtykke fra den registrerede, lovhjemmel for videregivelse eller at oplysningerne er offentlig tilgængelige.DET SIDSTE GÆLDER KUN FOR OPLYSNINGER OM ANDET END ENKELTPERSONERS PRIVATE FORHOLD.
Og hvad angår videregivelse, sætter loven strengere betingelser for oplysninger om enkeltpersoners PRIVATE FORHOLD, end for andre personoplysninger.
Til PRIVATE FORHOLD hører folks CPR.nummer, PRIVATADRESSE og TELEFONNUMMER.

Så selv om nogle ting er at finde i en telefonbog, er det IKKE i orden at bringe det på internet.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 15-07-04 00:11

hehe..du er ihærdig Dora! Du har fået mig overbevist

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 15-07-04 00:28

[hør] Jeg venter på svaret

Persondataloven:

Citat
Undtagelser fra loven

I en række tilfælde gælder persondataloven ikke eller i hvert fald kun i begrænset omfang. Det drejer sig om følgende situationer:

* Hvis reglerne for databehandlingen findes i en anden lov. Der findes mange love, som indeholder regler om, hvornår myndigheder og virksomheder m.v. kan eller skal indsamle, registrere, videregive og på anden måde behandle personoplysninger.

* Hvis databehandlingen er beskyttet af informations- og ytringsfriheden. Loven fastslår udtrykkeligt, at den ikke skal anvendes, hvis det vil være i strid med informations- og ytringsfriheden. F.eks. er loven ikke til hinder for behandling af personoplysninger i forbindelse med udarbejdelse af læserbreve, debatindlæg og lignende, og loven forhindrer heller ikke, at man deltager i en offentlig debat på Internettet, selv om man derved bruger oplysninger om andre personer.

Og det kunne f. eks. være en anden lov+betænkning http://www.itst.dk/wimpdoc.asp?page=tema&objno=95024751

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-07-04 01:04

Der er mere!!!!
Fotos hører også under private forhold.
Offentliggørelse af personlig data på internet, kræver SKRIFTLIGT SAMTYKKE.
Hvis det er oplysning om børn under 15 år kræves forældres underskrift
DET HAR INGEN BETYDNING OM OPLYSNINGERNE FINDES PÅ EN ÅBEN ELLER LUKKET HJEMMESIDE (altså en side med begrænset adgang)

DET AFGØRENDE ER SELVE HANDLINGEN AT PLACERE OPLYSNINGERNE PÅ INTERNETTET.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 27-07-04 21:20

Nå, jeg må jo til det, selvom resultatet af min henvendelse til datatilsynet IKKE fik det udfald som jeg havde håbet

Af en eller anden grund valgte Datatilsynet at ringe til mig i stedet for at skrive, så deres forklaring på mit spørgsmål foreligger, som jeg forstod det, som følger:

Mit sp.

En kreds af personer, som jævnligt på en offentlig tilgængelig hjemmeside ( www.kandu.dk ) diskuterer regler vedrørende spredning af data via internettet, er kommet i tvivl om, hvilke regler der er gældende for dette. Den aktuelle sag lyder som følger:

En bruger spørger på den offentligt tilgængelige hjemmeside: Jeg har set et maleri af Kira Gartner på Lauritz.com - er der nogen der ved hvem hun er ??

En anden bruger svarer:

Du kan prøve at ringe til denne Kira Gartner

Kira Rita Gartner

Sensommervej 79, Skærbæk

8600Silkeborg

tlf.: 86 82 88 78

Mit spørgsmål er, er det tilladt at sprede denne oplysning på en offentlig tilgængelig hjemmeside? Oplysningerne er taget fra TDC’s telefonbog.
*******************************************************

Datatilsynet svarer (telefonisk)

Som du har fremstillet problemet i din mail, er det ikke ulovligt. Oplysningerne er alment tilgængelige og indeholder f.eks. ikke CPR nummer, og om man aktivt skal søge efter disse oplysninger eller ej er underordnet.

Hvis der lægges andre oplysninger ud på Internettet, vil Datatilsynet konkret i hver sag på egen foranstaltning - eller efter en anmeldelse vurdere disse oplysninger, og det der grundlæggende afgør om dette så er strafbart er fortsættet og i hvilken en sammenhæng oplysningerne spredes.
********************************************************

Altså ikke helt det svar jeg, Dova m.fl. havde forventet, men om ikke andet så slap Ans og jeg for en tur i brummen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-07-04 21:29

Som jeg og andre har gjort opmærksom på så er problemet, at man kæder personen sammen med en oplysning som ikke findes i telefonbogen, at der er tale om en maler. Det er nok ikke problematisk i dette tilfælde, men hvis en politianklager ikke ønsker at have sin titel med i telefonbogen, men i ævrigt står som NN psv. så er det da uheldigt hvis nogen giver oplysningen sammen med telefonnummer og adresse. Ikke sandt?

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 27-07-04 21:50

Jo Bjarne, vi er enige og det fremgik da også tydeligt, at der ikke er et entydigt svar, da det i høj grad handler om hvorvidt den der fremstilles med navn og adresse føler sig krænket og efterfølgende foretager en anmeldelse.

Men som du kan læse i mit svar, er det FORTSÆTTET og i hvilken sammenhæng oplysningerne spredes, der er afgørende for om det er strafbart.

Eksemplet du kommer med - må du altså selv henvende dig til datatilsynet med. Jeg spurgte jo inden jeg postede, om der var forslag til ændringer
Og vi kan jo blive med hvis og hvis min røv var spids - det er omstændighederne der er afgørende for om det er strafbart, men vi kan vel blive enige i, at navn, adresse og telefonnummer som diskussionen jo gik på er hvad der kaldes for ' bløde' personlige oplysninger, som der altså ikke skal gives samtykke til.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-07-04 21:56

creamygirl

I brummen mødes vi ikke det havde jeg nu heller ikke troet skulle blive tilfældet.
Fint nok, at der nu er kommet en "endelig" afgørelse, så er vi nogle der bliver fri for en løftet pegefinger

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-07-04 22:00

Jeg behøver ikke at få det bekræftet.
Jeg ved at den slags kun er strafbart hvis det forårsager skade eller væsentlig krænkelse.
Personligt syntes jeg det er glimrende, at vi har fået trukket nogle linier op og jeg forventer ikke at alle skal være enige fordi der altid vil være nogen der gradbøjer efter egne normer.
Vi skal alle huske at de friheder vi har, Grundlovssikrede, alle kun gælder så længe vi ikke udnytter friheden til at skade andre. Det er det her med at læse hele lovgivningen og ikke kun den del man selv kan bruge.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 27-07-04 22:03

Hvis svaret ikke er tilfredstillende, er man velkommen til at tage kontakt til Datatilsynets søde kvindelige fuldmægtig.

Hun er at træffe på alle hverdage mellem 9 - 15 på telefon 3319 3217.
Jeg gassede hende og spurgte om det var ok at lægge hendes navn ud på kandu?!
Hun svarede "ork ja, det ligger der vist i forevejen"

Ans--> brummen er vel et ligeså godt sted, som så mange andre

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 27-07-04 23:00

Vil starte med, at ønske alle en god sommer , for nu er den på vej til Danmark.

creamygirl> Du har sendt et spørgsmål, og fået et svar . Som du skriver, ikke det du havde håbet på

til alle> Jeg er glad for at der er kommet et svar, og selvfølgelig glad for at det går i min retning
Vi har haft/har en diskution som ikke er slut endnu, og det bliver den sikkert heller ikke foreløbigt, fordi
der er mange måder at vende og dreje problematikken på ! Hvis og hvis....... ja, men det spørgsmål der
blev rejst er besvaret .

Jeg vil ikke være skadefro og sige "Hvad sagde jeg !!! " Nej, jeg vil sige tak for diskutionslysten, selvom tonen, i alt fald på skrift, blev lidt "syrlig" en gang imellem.

Spørgsmålet holdes åbent itv. så alle kan få lov til at give deres mening til kende om dette ikke uinteressante emne, det har indlæggene da bevist

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-07-04 14:42

Mit første indtryk af "telefonisk svar" er..............................de kender ikke loven godt nok, og vil derfor ikke svare skriftligt.
Men loven med diverse henvisninger, er sandelig heller ikke nem.
Eyvind.
PS. Så er der lige den moralske side, men det må nok vente, så det ikke blandes ind i dette spørgsmål.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-07-04 14:47

Jeg er tilbøjelig til at give emesen ret da jeg har et rimeligt kendsab til forvaltningsloven ved jeg, at bordet fanger med skriftlige svar og samtidig pålægger loven, at der skal afgives et svar på en relevant forespørgsel. Strengt taget er det mundtlige svar ikke i overensstemmelse med retningslinierne.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-07-04 14:57

Hmm.... for en gangs skyld en smalltalk tråd man kunne blive en smule klogere af (..uden at blande sig ..før nu )

Tak for de fine link til min samling i kategorien Lov & Politik : jakjoe, BjarneD, dova, creamygirl og ans

jakjoe -> ..din DU passer lige på med at give MIN creamygirl for meget englesnask, medens jeg ser på

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-07-04 15:08
Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-07-04 15:45

Tja, min kommentar til det,kan læses på www.kandu.dk/dk/spg/46117

Gider ikke skrive den igen

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 28-07-04 19:07

hehe..! Lad mig sige, at jeg tænkte det samme som emesen ' De kender ikke loven godt nok' - eller med andre ord: Loven er ikke tydelig nok, og skal fortolkes i hvert enkelt tilfælde..

I mailen til mig fra Datatilsynet står der bl.a sådan:

Jeg har forsøgt at træffe Dem telefonisk, idet jeg finder, at Deres forespørgsel på det foreliggende grundlag egner sig bedst til telefonisk besvarelse. Hertil kommer, at Datatilsynet har en sagsbehandlingstid på gennemsnitligt 3 måneder på at besvare forespørgsler skriftligt.

osv osv..!

Der blev talt lidt frem og tilbage om tilfælde, hvor der ville kunne blive en sag ud af at oplyse om navn, adresse og telefonnummer, men den konkrete sag som her, ville IKKE kunne komme i betragtning som værende krænkende. Det gjorde hun stærkt opmærksom på, og så må vi vel tro på det, eller hva´?!?

--> Molomix, tak fordi du kiggede forbi
http://marbella.to/valentine/images/kiss.gif

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-07-04 19:41

Creamygirl
???????
Du skriver først at de ringede, og nu skriver du at de sendte en mail fordi de ikke kunne få fat i dig pr telefon
hvordan skal den forstås

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 28-07-04 19:44

Læs dog mailen Dova De skriver at de har forsøgt at fange mig pr telefon, fordi de ikke mener at spørgsmålet egner sig til en skriftlig henvendelse.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 28-07-04 19:47

For at skære det ud i pap, har Datatilsynet forsøgt at ringe mig op (uden held) og gør mig derfor opmærksom på det med en mail, hvor de beder mig ringe dem op.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-07-04 19:49

Nej, det spørgsmål er der nemlig ikke noget entydigt svar på. Hele problematikken med, at hvem som helst kan skrive ting på Internettet er slet ikke rigtigt gået op for lovgiverne, og dem der skal lave vejledninger (cirkulærer) i henhold til lovgivningen.
En embedsmand vil altid give det svar der er mindst farligt (hvis han/hun har sin stilling kær)

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 28-07-04 19:54

Du er filemig sej Bjarne
godt jeg ikke lever sammen med dig - du VIL bare have ret

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-07-04 20:31

Du er for holdningsløs creamyg... Det her er ved at blive for useriøst.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-07-04 20:48

Ting der er værd at tænke over, når man færdes på nettet i al almindelighed :

1.) http://1984.dk
2.) http://www.hjemmesideskolen.dk/net/pgp.asp
3.) http://www.html.dk/artikler/00041/

Langt hen ad vejen mener jeg det er et moralsk spørgsmål, om man vil udlevere 'fremmedes' oplysninger om deres privatsphere uanset; hvor man har disse fra. Etisk set vil det afhænge af konteksten, hvori oplysningerne falder og juridisk ...ja; så slås de kloge åbentbart stadig.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 28-07-04 21:03

Ja, det er klart du mener det. Jeg er vel bare opdraget til at det er menneskeligt at erkende man kan tage fejl

Et simpelt spørgsmål blev stillet til Datatilsynet.
'Må man kopiere navn, adresse og telefonnummer taget fra TDC telefonbog ind på en offentlig tilgængelig hjemmeside'?!

Svaret er JA DET MÅ MAN GERNE, hvis/når det ikke er til skade for den pågældende.
Kald mig holdningsløs Bjarne, blot fordi jeg IKKE stædigt holder på hvad jeg mente fra start...Jeg kalder det at erkende jeg tog fejl

Du har ret i det er ved at blive for useriøst, og det mener jeg det er blevet, fordi du ikke forholder dig til det faktiske spørgsmål, men konsekvent bliver ved at indrage andre og flere aspekter ind i det oprindelige spørgsmål
Jeg kan forstå du har haft en eller flere dårlige oplevelser med embedsmænd, men det rokker ikke ved det faktum, at du/jeg og andre gerne må skrive et navn, adresse og telefonnummer fundet i TDC telefonbog (uden samtykke) på en offentlig tilgængelig hjemmeside, så længe det ikke gøres med 'onde' hensigter..

//Creamy

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-07-04 21:29

Nu bygger du selv på fordi du nu er lidt vaklen har taget et nyt standpunkt.
Spørgsmålet hvorvidt det krænker er det essentielle og det kan kun besvares af den krænkede.
Du har helt åbenbart ikke viden om de små forskelle der betyder noget i en konkret vurdering.
Du har tidligere sat spørgsmålstegn ved mine udsagn i anden forbindelse og MIN opdragelse tillader mig ikke at skrive hvad jeg mener om det du postulerer.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 28-07-04 22:05

Jeg stiller mig modsat dig tilfreds med svaret fra Datatilsynet, som gik på et meget konkret spørgsmål. Husk lige på at det er dig der har debatteret ud fra en forkert forudsætning (dine egne ord) fra en anden tråd.

Dato : 13-07-04 17:30 udtrykte du dig således, men det har du måske glemt?!?
Citat
men det er tvivlsomt om domstolene ville tage en sag for "maleren" da der ikke er sket nogen skade

BINGO Bjarne, det er NETOP det der er kommet et svar på fra Datatilsynet - hverken mere eller mindre.

De små forskelle der betyder noget i en konkret vurdering, aner jeg måske mere om end du aner men det var IKKE de små forskelle spørgsmålet gik på.

Sidst men ikke mindst, så er det muligt jeg tidligere har sat spørgsmålstegn ved dine udsagn (husker ikke hvor) og er også temmelig ligeglad - men noget tyder på du ikke finder det behageligt at blive sagt imod arbejd lidt med det Bjarne - man kan ikke altid få ret*S*

Og så kan der ikke mere saft og kraft i det suppeben, så fluebenet ryger

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 28-07-04 22:14

Uha uha sikke et stormvejr her

molokyle> Kl. 1457 Tak for "roserne", men tornene !!
Hvis du har læst alle creamygirls kommentarer til mig, så skal der sendes mange (hvis det overhovedet virker).

creamygirl> Du har forstået spørgsmålet og svaret (molokyle> må jeg det ?)

emesen> Det moralske ? Der er vi nok alle tættere på enighed !! Det aktuelle spørgsmål om kunstmaleren, det er nok ikke der de største problemer ligger.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 28-07-04 22:18

Hvis kunstmaleren tjener penge på det, er sikkert godt nok.

Får debatten aldrig en ende, jakjoe har jo ret i det konkrete eksempel. Mere er der vel ikke at sige.

ellebye

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-07-04 23:50

jakjoe -> [hør] Jo, nu må du gerne. For creamygirl har revet benet af fluen, så hun ser slet ikke dine gadedrenge manerer med at blinke frækt til andre brugeres cyberkærester

Du har vek tjekket vores profiler ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 29-07-04 00:19

molokyle> Jeps...du farer ud og ind ------ af profilen

Ja, fluen er død, og suppen er blevet kold

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-07-04 00:24

Sov sødt!

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 29-07-04 00:26

Tak, når tiden kommer

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-07-04 00:28

For mig er det nu

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-07-04 01:15

Velkommen i klubben jakjoe ->

..men nat nat til jer andre

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 29-07-04 02:13

Klubben lukker

Godkendelse af svar
Fra : jakjoe

Dato : 30-07-04 08:54

Tak til alle for en "næsten" god, og "næsten" saglig debat.

ans> Forhøjet antal points for dine links og nye vinkler på samme sag. Godt du slap for brummen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-07-04 09:53

Selvtak; for en interessant og lærerig tråd jakjoe. Du er efter min bedste overbevisning noget af det bedste der er sket kandu.dk de sidste måneder!

Sommerlig hilsen...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 30-07-04 09:59

Tak.

Fortsat god sommer....

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-07-04 10:42

jakjoe

Slap for brummen, det gjorde jeg

Creamygirl fik det samme svar fra Datatilsynet, som jeg fik fra TDC og Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling.

Det har været en interessant tråd, at deltage i. Udover, at jeg så ikke havde gjort noget ulovligt, blev kunstmaleren da "verdensberømt" her på kandu

God week-end ans

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 30-07-04 10:47

Noget godt har vi/du da gjort.......gjort en kunstmaler "verdensberømt"

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-09-04 14:16

Hæhæ
Ved ikke, om nogen stadig har denne tråd "åben".
Men her er lidt mere til debatten:
I forbindelse med registrering af katte i Dansk Katteregister, har jeg modtaget følgende
[citat]
Det er nu muligt at fål lagt dine ejeroplysninger ud på internettet på vores nye hjemmeside www.katteregister.dk såfremt din kat bliver væk og nogen finder den. På den måde kan de ringe direkte til dig.
Hvis du ønsker ovennævnte, så send venligst en mail på XXXXXXXXXX med angivelse af øremærket og sig Ja Tak.
Hvis du IKKE ønsker navn og adresse offentliggjort på hjemmesiden, skal du ikke foretage dig noget, idet alt så fortsat går via os.
Grunden til dette er, At i henhold til Persondataloven, kræves tilladelse til offentliggørelse af Private Oplysninger.
[citat]

mvh dova

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 08-09-04 16:29

dova> Oplysninger om katte....er det persondataloven der gælder ?

Det er Dansk Katteregister´s udlægning, og det er da ikke ufornuftigt, så kommer de ikke i klemme med noget !!

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-09-04 22:26

Det er sgu ikke oplysning om katten jakjoe
Det er folks navn og adresse der menes.
Altså nøjagtig hvad jeg også sagde tidligere, at det ikke er lovligt at lægge det
på nettet uden tilladelse

Mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-09-04 22:55

Dova, der da ingen der modsiger dig.
Det er jo også derfor at de personer, der har valgt, at deres telefonnummer er offentligt tilgængeligt (i en telefonbog) nu også kan findes på nettet.
Man kan jo bare fravælge på samme måde, som i "Katteregistret"
Så i bund og grund er du jo enig med jakjoe og undertegnede

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 08-09-04 23:03

dova>

Det var kattens

Jeg ved sk+ godt hvad du mener, men det ændrer jo ikke svaret som <creamygirl> fik fra Datatilsynet.
Du vil ikke acceptere svaret...du har din mening om det !!
Det er nok helt sikkert kun en retssag som kan afgøre om du eller Datatilsynet har ret.
Vil du anlægge sagen ?

Enige bliver vi nok ikke, så vi må nøjes med at respektere hinandens holdninger.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-09-04 00:05

Dova

Katteregistret retter sig efter Datatilsynet på samme måde som TDC.
Offentliggør kun personlige data (navn, adresse og telefonnummer), hvis de pågældende er indforstået.

mvh ans

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-09-04 14:35

Nej,
forskellen er, at TDC sætter oplysninger i telefonbøger, pr automatik, medmindre de får et forbud mod det.
Altså, man skal meddele hvis de ikke skal sætte det i telefonbogen.
Men på nettet, må det ikke offentliggøres medmindre man giver tilladelse til det.
Se forskellen????

mvh dova