/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
hunde
Fra : juksen
Vist : 648 gange
40 point
Dato : 12-07-04 10:05

Er det rigtigt at hunde kun ser sort og hvidt?

Kommentar
Fra : Jedi_mind_tricks

Dato : 12-07-04 10:07

jo det er der en teori om men det er ikke helt sikkert men mange siger at det er rigtigt..!

Accepteret svar
Fra : Better_Performance

Modtaget 50 point
Dato : 12-07-04 10:10

Nej,

MEN deres farvesyn er ikke lige så veludviklet som vores.

Hundes syn er i højere grad et "jagtsyn" og indrettet til at spotte bevægelser, men at de kun ser sort/hvidt er en skrøne

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 12-07-04 10:11

Jeg fandt et svar til dig...
Hunde er ikke farveblinde men de ser ikke farver så godt som mennesker gør. Det skyldes nogle stavceller i nethinden, som er følsomme overfor farver. Hunden har kun ca. 5% af disse stavceller i forhold til os og kan derfor hovedsageligt bedst se rødt. I modsætning til os ser de bedre i mørke, hvilket skyldes at ca. 90% af deres nethinde af fyldt med tapceller.
mvh bvh

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-07-04 10:17

I en bog der hedder "Hundens sanser", står der at i forhold til hvad man tidligere troede, kan hunde godt se farver, men opfatter dem på en anden måde end mennesker. Hundes 3 dimensionelle syn er også anderledes, men de er bedre til at vænne sig til at se om natten. Og hunde kan have svært ved at skelne ting der ikke bevæger sig.

Kommentar
Fra : eisner

Dato : 12-07-04 11:38

NEJ det er ikke rigtigt.
Hunde har stave og tappe i øjnene lige som vi mennesker, men de har ikke så mange tappe og kan der ved ikke se så stor et farvespektrum som os.
De mangler også pletten favoa, hvor vi stiller skarpt, så de ser alt i et lidt uskarpt skær.
De er tilgengæld gode til at se de grå nuancer. (Ulven jager helst i morgen-gryet og aften-dæmringen).
De ser også meget let ting der er i bevægelse (godt når de jager bytte).
En hund vil f.eks. også stoppe jagten, hvis den kan se at den ikke vinder ind på byttet (hvorfor spilde kræfter på noget u-opnåeligt)
Deres synsbredde er også større end vores (ser mere ud til siderne)

Godkendelse af svar
Fra : juksen

Dato : 12-07-04 14:49

Tak for svaret Better_Performance.