/ Forside/ Teknologi / Udvikling / C/C++ / Spørgsmål
10  strarup 270
Hjælp til at komme igang...
Fra : xick
Vist : 616 gange
150 point
Dato : 12-07-04 00:13

Jeg vil gerne lære at programmere... Jeg har tidligere programmeret lidt i Delphi/Pascal, men gik fra det fordi en af mine venner sagde, at hvis jeg ville noget med det, skulle jeg hellere lære C++ eller C# .. Er det rigtigt, at det er de 2 'sprog' man kan mest med/kommer længst med? ...

Hvis C# eller C++ er det jeg skal lære, skal jeg så lære noget først? feks. VB?, skal jeg have nogle bestemte programmer? Og sidst, men ikke mindst, hvordan lærer jeg det? nogle gode guides på nettet?

//xick

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 12-07-04 00:35
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-07-04 00:36

Du kan begynde med at lære C. C er en ægte delmængde af sprogene C# (see sharp) og C++ (see plus plus).

C# er en Microsoft ting der bruges i f.eks deres .Net teknologi og ikke meget andet.

C++ er et fuldt og gennemarbejdet objektorienteret sprog der kan bruges til stort set ALT. Både Windows, Linux og dedikeret realtime kritisk programmering.

VB er basic og et 'begynder' sprog, hvor man hurtigt kan tillægge sig dårlige programmeringsvaner. Dette undgår du stensikkert ved at starte med C, der måske nok er svært at tumle med rent konceptuelt, men til gengæld giver dig gode vaner og et godt indblik i programmeringens svære kunst.

Når du har besluttet dig, skal jeg gerne prøve at finde nogen tutorials til dig på nettet, men jeg ved af erfaring : Det er ikke meget der ligger omkring C++. Du er nok bedre tjent med at købe nogle bøger.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-07-04 00:41

Faktisk har jakjoe fundet noget relevant ...uden at vide det

Nemlig ; nogle af de C++ link jeg selv kender

De er dog mest noget værd som opslagsværker, ikke som guides.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : xick

Dato : 12-07-04 00:42

MOLOKYLE --> Hvis du skulle vælge for mig, ville du vælge C til at starte med, og derefter ?

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 12-07-04 00:44

molo> blind høne og korn

God nat cccc++++

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 12-07-04 00:51

> Molokyle, "C er en ægte delmængde af sprogene ... C++ (see plus plus)." Er noget sludder og vrøvl!

Kommentar
Fra : xick

Dato : 12-07-04 00:54

Bertel --> Gider du forklare din version?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 12-07-04 00:57

Jeg mener at du skal springe C over og gå direkte til C++ (eller C#)

C# har sin fordel i at det er et nyere sprog med nogle nyere features, der gør sproget lettere at lære og bruge.
C++ er et mere etableret sprog, så der findes meget materiale om og værktøjer til sproget. C++ har også en fodel i at kunne bruges på rigtigt mange plaforme, fra mobiltelefoner over linux til windows.

Hvis du vil lære at programmere vil jeg mene at du skal skaffe dig et par bøger om emnet. Gå en tur på biblioteket, de bør have et par bøger om C++.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 12-07-04 01:00

>xick, blot et par af de mere trivielle forskelle:

enum
{
one, two
}Counter = one;

int class x = malloc(10*sizeof(int));
Counter++;

Kommentar
Fra : xick

Dato : 12-07-04 01:03

> Bertel ... fattede ikke helt det sidste ... men vil sove nu, håber I vil diskutere lidt videre imorgen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-07-04 01:05

BertelBrander -> Jeg har stor respekt for dig som en kompetent og vidende C/C++ programmør, men siden hvornår har C IKKE været en ægte delmængde af C++, med mindre vi skal til at diskutere Brian & Dennis (..you know who) om igen. Alle de C++ compilere jeg har haft mellem hænerne kan uden problemer oversætte standard ANSI C !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 12-07-04 01:07

Der skulle have været en * foran x i linien med malloc.

I C kan man lave variabler og funktioner der hedder class.
I C kan man incremente en enum.
I C er der implicit konvertering fra void * til alle andre typer pointere.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-07-04 01:08

xick & BertelBrander -> Jeg er altså også meget træt, så hav mig undskyldt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-07-04 01:11

BertelBrander -> Ked af at skulle give dig ret ...igen

Men så har du vist også opremset de mest esoteriske forskelle der kan tænkes

Nej ...nu går jeg altså i seng

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 12-07-04 01:12

Ja, de C++ kompilere jeg har kan også oversætte C kode, men man kan lave mange konstruktioner i C som ikke er mulige i C++.

Man kan dog lave C programmer der kan oversættes som C++.

Den nyeste C standard (C99) definerer en række nye features til C som ikke findes i C++, se f.ex:
http://home.tiscalinet.ch/t_wolf/tw/c/c9x_changes.html

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 160 point
Dato : 12-07-04 01:18

Hvis du kender Delphi kan det være en fordel at bruge Borland C++ Builder, den ligner meget Borlands Delphi og man kan lave kode der ligner delphi.

Hvis det skal være gratis og let at gå til vil jeg foreslå Dev-Cpp:
http://sourceforge.net/projects/dev-cpp/

Godkendelse af svar
Fra : xick

Dato : 12-07-04 11:39

Tak for svaret BertelBrander. Jeg går igang med C++, og ser om de har nogle bøger om emnet på nærmeste bibliotek ...