/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Afdød far - er vi berettiget til tvangsa~
Fra : hebsbebs
Vist : 1226 gange
20 point
Dato : 11-07-04 00:45

Min far og mor blev skilt for 25 år siden, han har siden giftet sig igen for 5 år siden. Han døde så af kræft i februar 2004, men fik i November 2003 udbetalt 225.000 kr (pga livstruende sygdom) igennem Journalist Forebundet. Hvad han har brugt pengene til i løbet af de tre sidste måneder han levede, ved jeg ikke. Måske har han givet sin kone dem eller betalt deres bil ud m.m.
Men da jeg ikke hørte noget fra Skifteretten, ringede jeg derover og spurgte til dette - de sagde at der iike var noget tilbage på hans konti. Jeg har lige nu fundet ud af, at Skifteretten ikke var vidne om, at han havde fået udbetalt beløbet på 225.000 kr, da de åbenbart kun ser på hans konti idet han dør og kigger ikke tilbage ?????? og at han havde særeje. Konen vil ikke tale med mig og derfor tror jeg at der er noget i gære.
Mit spørsmål er - er jeg ikke berettiget som Tvangsarving ???
Med venlig hilsen Rasmus

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-07-04 00:57

Jo du er tvangsarving hvis dine forældre var gift da du blev født, eller hvis din far har vedkendt faderskab( ugifte forældre) .Deter rigtigt, at skifteretten ikke ser hvad der har været af værdier i tiden før din far døde, men alligevel skal boet gøres op. Dog er der mulighed for, at det er skønnet at der ikke har været værdier i boet. Din fars kone er berettiget til i hvert fald halvdelen hvis der har været alm. fælleseje. Og hvis han har valgt at give hende pengene, eller de er brugt, kan du ikke stille noget op . Det er helt legalt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-07-04 00:59

Lig en tilføjelse. Det er normalt, at skifteretten forhører om der er andre arvinger, så hvis de har fået at vide der ikke er nogen er det ikke gået rigtigt til.

Kommentar
Fra : hebsbebs

Dato : 11-07-04 01:01

Jeg havde bare hørt, at hvis han fik et så stort beløb udbetalt i november - havde man nogle satser for, hvor mang penge han er skønnet til at bruge om måndeden ?? Det vil sige, at hvis han ikke har brugt dem, men givet dem til sin nye kone og dette ikke fremgår på papir nogen steder - har jeg så ikke krav på noget af det ??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-07-04 01:01

Du er livsarving efter din far.

Du kan læse mere om arveregler her http://www.tax.dk/faq/arv15_3_91_14.htm

Du skriver at dine forældre blev skilt for 25 år siden, så jeg går ud fra at det var fællesbarn, de havde.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : hebsbebs

Dato : 11-07-04 01:03

ja, det var det Ans

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-07-04 01:07

Ser lige at du skrev særeje. Men det burde ikke gøre den store forskel. Og der har åbenbart ikke været noget testamente. Men hvis der har været andre værdier i form af hus lejlighed, m.m. er det helt klart en fejl at der ikke er givet besked.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-07-04 01:07

Den her kunne måske forklare lidt
http://www.familieadvokaten.dk/breve-800/b800-117.html
Der er jo et hensyn til den efterladte ægtrefælle og ret beset så er tvangsarv kun det som faderen har efterladt.
Hvis din far havde foræret sin hustru alt hvad han ejede så ville der ikke være nogen arv (på grund af særeje) da du ikke er arveberettiget efter hans hustru. Du kan jo ikke bevise noget hvis hans midler over 160.000 var i kontanter.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 11-07-04 01:10

Her er arveloven
http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2001/0072729.htm#K1

dova> Som jeg lige lidt hurtigt har læst dele af arveloven igennem, er det ikke helt så enkelt som du skriver.
Ægtefælles arveandel er 1/3, og kan kun sidde i uskiftet bo, hvis livsarvingerne godkender det....og der er sikkert flere ting. Men tidspunktet taget i betragtning, vil jeg slutte her for nu.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : hebsbebs

Dato : 11-07-04 01:11

Dova - hva kan man stille op med dette - kan Skiftretten genoptage, da det jo kun er nogle måneder siden og kan de - så fremt hun har brugt pengene (evt givet SINE børn nogle) kræve dem ind igen, så jeg som Tvangsarving får min del ??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-07-04 01:15

Ja, og hvis du tænker hen i retning af en forringelse af arven, altså hvis han forærede konen det hele, så er der ikke nogen regler. Det er kun hvis din far havde siddet i uskiftet bo da han giftede sig igen, at han havde været forpligtet til at skifte så du havde fået din arv udbetalt dengang.

Kommentar
Fra : hebsbebs

Dato : 11-07-04 01:22

Læste lige noget om 160.000 kroners reglen - vil det sige at hvis min far fik udbetalt de 225.000 og har brugt nogle af pengene, så der kun er f.eks 150.000 kroner tilbage - så arver hans kone dem alle ???

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-07-04 01:23

hebsbebs
Lever din mor stadig?

Kommentar
Fra : hebsbebs

Dato : 11-07-04 01:24

ja, men de blev jo skilt for 25 år siden og har ingen kontakt har siden. Hvorfår ??

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 30 point
Dato : 11-07-04 01:24

Hvis din far har givet hende pengene, kan du ikke gøre noget. Men hvis hun har hævet pengene uberettiget skal det jo først bevises, og det er jo nok ikke så nemt. Jeg ved faktisk ikke om skifteretten tager sager op igen, eller om du vil blive henvist til selv at køre en sag.

Til jakjoe. det er rigtigt som du skriver med uskiftet bo, men så vidt jeg husker har ægtefælle krav på det halve plus en tredjedel af den sidste halve. Men det er ikke problemet her, Det er nærmere, at der ikke er oplyst, at der er flere arvinger.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 11-07-04 01:26

Citat
Ægtefælles arveret

§ 6. Arveladerens ægtefælle arver en tredjedel af hans ejendele, når han har efterladt sig livsarvinger, jf. dog § 19, stk. 1, 2. punktum.

§ 19. Har en ægtefælle siddet i uskiftet bo, arver livsarvingerne efter den førstafdøde kun denne, såfremt de overlever den længstlevende ægtefælle eller lever på det tidspunkt, da anmodning om skifte fremsættes. Ved skifte efter den længstlevende ægtefælles død beregnes der ikke arv efter den førstafdøde til den længstlevende ægtefælle.

Stk. 2. Mellem den førstafdødes arvinger deles arven efter arveforholdene ved den længstlevende ægtefælles død eller på det tidspunkt, da anmodning om skifte fremsættes. Er der ved den længstlevende ægtefælles død ingen arvinger efter denne, tilfalder hele boet den førstafdødes livsarvinger
§ 9. Har afdøde efterladt sig særlige livsarvinger, kan boet kun udleveres til uskiftet bo med deres samtykke.

mvh
jakjoe

Godkendelse af svar
Fra : hebsbebs

Dato : 11-07-04 01:33

Tak for svaret dova og tak til jer andre som hjalp mig. Jeg ringer til Skifteretten på mandag og hører nærmer.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-07-04 01:36

hebsbebs
I den kommune, hvor du bor, kan du rette henvendelse til advokatvagten, det er gratis.
Du vil der kunne få den rette rådgivning.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 11-07-04 10:07

I det store og hele er det rigtigt hvad dova skriver, men hvis din far IKKE var sig sin handling bevidst, OG han eventuel skulle have foræret sin nye kone pengene, så tror jeg ikke hun har krav på en øre.

En er statning er ALTID personlig, og kan som sådan godt sammelignes med et særeje.

Jeg syntes det er noget du skal undersøge, og specielt omkring din fars heldbred, fårstået i den retning, om han kan have gjort noget han ikke ville have gjort hvis han var ved sine fulde fem.

ellebye

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-07-04 11:57

Den dag din fars kone var i skifteretten er hun blevet spurgt, om evt.andre arvinger.
Hun har åbenbart tilbageholdt oplysninger. Det er normalt ved dødsfald at arvinger, uanset om der er noget at arve eller ej, bliver indkaldt til møde i skifteretten.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-07-04 12:25

Det er rigtigt ans at hun nok er blevet spurgt, og hvis hun har sagt nej, og der ikke er noget at arve, bliver boet givet fri. Det kan det også blive hvis hun har oplyst der ikke er andre arvinger. Men ellebye det er rigtigt, at erstatning er privat, men det bliver meget svært at konstatere om faderen har gjort noget han ikke ville have gjort hvis han var ved sine fulde fem hvis han ikke var blevet "umyndiggjort" p.g.a. sin tilstand. Det skal den anden vej rundt, om konen har gjort noget ulovligt eller udnyttet situationen til egen fordel, tror jeg,

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-07-04 12:35

>dova
Jeg tror også at det skal "den vej rundt"
Af det, som jeg har kunnet læse, er det faderens enke, der har tilbageholdt oplysninger.
Mener dog at skifteretten har pligt til at undersøge om evt. arvinger.