/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
båndoptager kan ikke afspille båndene me~
Fra : anjabr
Vist : 1036 gange
100 point
Dato : 10-07-04 21:25

Jeg har en båndoptager, der pludselig ikke kan trække båndene mere - ej heller de bånd, der er optaget på selvsamme båndoptager. Den stopper så snart jeg vil afspille båndet eller spole frem eller tilbage. Er der nogen, der har en idé til, hvordan man kan få den til at fungere igen???

Accepteret svar
Fra : hansen9

Modtaget 110 point
Dato : 10-07-04 21:33

Det lyder som en gammel båndoptager, og dermed er trækremmen slidt. Det er en lille gummirem der sidder og trækker spolerne. Det kan også være svært at få fat i en ny, men et gummibånd lagt dobbelt har ofte løst det problem.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-07-04 21:33

Lyder som en slidt capstansaksel! Der sidder en slags gummirulle der styrer båndet! Efter en vis tid bliver den slidt!

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 10-07-04 21:35

Må være remmen da den jo også stopper når den ska spole

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-07-04 22:20

ER det spolebåndoptagereller kassettebåndoptager, og hvilket mærke. Det er ikke alle der sidder en trækrem i. Hvis det er en model m. drevmotor på begge aksler, er der ingen rem. Det tedd skriver med capstanakslen kunne være en mulighed, jeg mener dog ikke, at gummivalsen "trykker" på båndet ved spolning.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 10-07-04 22:35

Gummivalsen har til opgave at styre båndet. Hvis der er træk på begge spoler, får man ikke dette symptom ved slid, så får man båndsalat. Dette kan med min viden kun skyldes en slidt drivrem. Det lyder som om, at den kører fint uden bånd. Det betyder at remmen glider på hjulene så snart der kommer modstand, det er fordi den strækker sig med tiden. Den skal skiftes, men det kan testes med et gummibånd som beskrevet.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 10-07-04 22:36

På nogle båndoptagere kan man faktisk justere afstanden mellem trækhjulene, så det slidte bånd strammes op.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-07-04 22:45

Det er helt rigtigt hansen9, at man får "salat" ved slid på model med 2 spoler. Det var også derfor jeg spurgte om hvilken model det er.

Godkendelse af svar
Fra : anjabr

Dato : 24-07-04 09:48

Tak for svaret hansen9.