/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Medergin??
Fra : steenolsen
Vist : 2316 gange
50 point
Dato : 10-07-04 20:44

Jeg har lige læst om en naturpille - medergin, som skulle gøre, at man tabte sig mellem 4-12 kg på to uger....
Er det noget nogen har haft erfaringer med???
Lyder nemlig meget lovende.

Kommentar
Fra : netper

Dato : 10-07-04 21:20

Når noget lyder for godt til at være sandt, så er det som regel lige netop det "for godt til at være sandt"

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-07-04 22:24

Kort sagt : Glem det. Selv om de f.eks holdt helt op med at spise i 14 dage, ville du ikke engang tabe 12 kg.

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 50 point
Dato : 11-07-04 15:24

Det tror jeg simpelthen ikke på. Med mirakler, god vilje o.s.v. vil jeg tro, det maksimale vægttab man kan nå på en uge er ca. 5-6 kg. Og det indbefatter masser af motion. (men ikke styrketræning - muskler er tungere end fedt) Uden motion kan jeg tabe 3 kg på en uge (med et par enkelte is-synder) på vægtkonsulenternes plan. Det ved man da hvad er. Piller har den ulempe, at det senere viser sig, at de kunne have slået en ihjel - eller det der er værre.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Krea

Dato : 14-07-04 20:08

Jernlady> Hvad hel**de er det for en gang vrøvl. Et vægttab på 5-6kg om ugen er LANGT fra tilrådeligt (når man spiser så lidt som sådan et vægttab kræver, sætter kroppen automatisk sin forbrændring ned på et minimum og samtidigt koster det MEGET muskelmasse). Og hvorfor ikke styrketræning??? Jo større muskelmasse des større forbrænding!! Og hvad mener du med din sidste kommentar?? Der er ikke nogen slankepiller der er decideret farlige hvis de anvendes rigtigt og i de rigtige doser.

Steenolsen> Piller er IKKE vejen til et fornuftigt vægttab. Det er en gang pseudovidenskabeligt vås, som lænser overvægtige for penge. Kostomlægning og motion er den eneste vej frem. Det er ingen lette veje uden om. Kig evt. forbi www.motion-online.dk/fora og kig i logbøgerne. Der er masser af god inspiratiion fra andre der har tabt sig.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 14-07-04 23:11

Krea. Så vidt jeg kan se, er det kun dig, der leverer en gang vrøvl. Jeg har ikke sagt noget om, at at vægttab på 5-6 kg er tilrådeligt. Jeg sagde, jeg mente det var det absolut maksimale. Og ja, en større muskelmasse giver større forbrænding. MEN, du bliver også tungere, når musklerne vokser. Det får en del til at opgive at tabe sig, når de ser vægten ikke rører sig/stiger. Og endelig så er du helt galt på den, hvis du tror det gælder om at spise så lidt som muligt, når man skal tabe sig. Tværtimod. Det gælder om at spise en masse - bare af de rigtige ting. Sidst - men ikke mindst - du har måske aldrig hørt om "Letigen"?? De kan faktisk slå folk i hjel, kan jeg fortælle dig - også spist i de rigtige doser. Og så vil jeg lige fortælle dig, at man sagtens kan tabe sig en masse selv om man sidder på/i en stol eller ligger på sofaen. Kan være, du kan få noget ud af at læse vægtkonsulenternes hjemmeside.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-07-04 01:37

Til Krea
Nu ved jeg ikke hvilke forudsætninger du har for at udtale dig om, at slankepiller ikke er farlige hvis de anvendes rigtigt.
Næh, de er såmænd ikke mere "farlige", end at jeg kendte en pige på 18 år der døde efter at have fået dem i ganske kort tid. (ca, en uge)

Kommentar
Fra : steenolsen

Dato : 15-07-04 10:49

Det er i orden - tak for indlæggene. Giver svarene videre til min kæreste, og så må vi se hvad hun siger (bør være åbenlyst
Steen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-07-04 11:21

Det var så ikke Medergin den unge pige fik, men Letigen. Det var ikke lige nævnt i mit indlæg.

Godkendelse af svar
Fra : steenolsen

Dato : 15-07-04 11:41

Tak for svaret Jernladyen.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 15-07-04 18:57

Bare lov mig, du vil prøve at holde hende fra diverse piller. Slankepiller har det med at vise sig med tiden at være livsfarlige. Hvis hun melder sig til vægtkonsulenterne og/eller følger deres madplang, taber hun sig hurtigt, alt efter, hvor overvægtig hun er. Jo større vægt, jo hurtiger vægttab. Min bror tabte 70 kg. på mindre end et år.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Krea

Dato : 15-07-04 22:11

Jernlady> Det er ofte ikke det bedste at bruge vægten som indikator for sit vægttab. Brug hellere kropsmålinger og fedt% målinger....på den måde bliver der også plads til styrketræning som er en af de mest fornuftige måder at øge sin forbrædning på og derved få et vedholdende vægttab. Jeg ved udemærket godt at det ikke gælder om at spise så lidt så muligt under et vægttab, men hvis man taber sig 5-6kg om ugen så spiser man alt andet lige FOR LIDT!! Og JO jeg har hørt om letigen....og jeg har hørt på folk som dig male fanden på væggen om hvor farligt det er. Nu kan jeg så fortælle dig at letigen havde omkring 600.000 unikke brugere og at der kun er tale om en lile håndfuld mennesker med alvorlige bivirkirkninger.

Her er et abstract fra New england Journal of medicine. Det er denne undersøgelse, der henvises til som baggrund af forbuddet mod letigen i Danmark:

"Adverse Cardiovascular and Central Nervous System Events Associated with Dietary Supplements Containing Ephedra Alkaloids

Christine A. Haller, M.D., and Neal L. Benowitz, M.D.

ABSTRACT

Background Dietary supplements that contain ephedra alkaloids (sometimes called ma huang) are widely promoted and used in the United States as a means of losing weight and increasing energy. In the light of recently reported adverse events related to use of these products, the Food and Drug Administration (FDA) has proposed limits on the dose and duration of use of such supplements. The FDA requested an independent review of reports of adverse events related to the use of supplements that contained ephedra alkaloids to assess causation and to estimate the level of risk the use of these supplements poses to consumers.

Methods We reviewed 140 reports of adverse events related to the use of dietary supplements containing ephedra alkaloids that were submitted to the FDA between June 1, 1997, and March 31, 1999. A standardized rating system for assessing causation was applied to each adverse event.

Results Thirty-one percent of cases were considered to be definitely or probably related to the use of supplements containing ephedra alkaloids, and 31 percent were deemed to be possibly related. Among the adverse events that were deemed definitely, probably, or possibly related to the use of supplements containing ephedra alkaloids, 47 percent involved cardiovascular symptoms and 18 percent involved the central nervous system. Hypertension was the single most frequent adverse effect (17 reports), followed by palpitations, tachycardia, or both (13); stroke (10); and seizures (7). Ten events resulted in death, and 13 events produced permanent disability, representing 26 percent of the definite, probable, and possible cases.

Conclusions The use of dietary supplements that contain ephedra alkaloids may pose a health risk to some persons. These findings indicate the need for a better understanding of individual susceptibility to the adverse effects of such dietary supplements.

Source Information

From the Division of Clinical Pharmacology and Experimental Therapeutics, Departments of Medicine and Biopharmaceutical Sciences, University of California, San Francisco, and the California Poison Control System, San Francisco Division ? both in San Francisco.

Address reprint requests to Dr. Benowitz at the Division of Clinical Pharmacology and Experimental Therapeutics, University of California, San Francisco, Box 1220, San Francisco, CA 94143-1220, or at nbeno@itsa.ucsf.edu."

Ikke mange tilfælde sammenlignetmed antallet af doser der indtages årligt i USA. Det må antages at være millioner og atter millioner af doser..

---
Her er en liste fra USA (hvor ephedrin stadig lidt endnu kan købes i håndkøb)

According to the DAWN (Drug Abuse Warning Network) Detailed Emergency Department Tables of 2000, ephedrine seems to be very safe when compared to other drugs. These numbers reflect the number of mentions each drug received in regard to emergency room visits. Here's a quick list:

Drug Name - Number of Mentions

Acetaminophen (Tylenol) - 33,613

Alcohol-in-combination - 204,524

Ibuprofen (Advil) - 17,923

Aspirin - 15,657

Fluoxetine (Prozac) - 7,938

OTC sleep aids-Sominex/Nytol - 6,609

Diphenhydramine (Benadryl) - 6,270

Naproxen (Aleve) - 5,080

Caffeine - 1,674

Chlorpheniramine/aspirin - 1,116

Pseudoephedrine - 948 (A decongestant used in every cold/sinus formula around)

Ephedrine - 1,057

According to the DAWN Annual Medical Examiner Data of 1999, ephedrine seems to be much safer than many of the commonly used drugs. These numbers reflect the number of deaths per year in which a medical examiner mentioned the drug as a possible cause of death.

Drug Name - Number of Mentions

Alcohol-in-combination - 3,916

Codeine - 1,395

Marijuana - 670

Acetaminophen - 452

Lidocaine - 384

Fluoxetine - 305

Dextromethorphan - 132 (Used in MANY cold formulas as a cough suppressant)

Chlorpheniramine - 117 (Also used in many cold and sinus formulas as an antihistamine)

Aspirin - 104

Pseudoephedrine - 67

Ephedrine - 59

Læg mærke til at effedrin her ligger i bunden....og faktisk under coffein og et alm. smertestillende middel som Ibuprofen.

Kommentar
Fra : Krea

Dato : 15-07-04 22:19

Og desuden er vægtkonsulenterne ikke noget vindunder, men blot "vægttab for dummies" der ikke selv forstår sig på de "svære" afspekter af ernæring og fysiologi.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-07-04 11:10

Jamen Krea, så er det da godt at der er sådan en højt uddannet ernærings og fysiologi ekspert som dig til at forstå sig på tingene. Men hvis du gad beskæftige dig lidt med Sundhedsstyrelsens undersøgelser vedrørende de skadelige virkninger af Letigen, vil du finde, at de 59 personer du nævner, da er der vist omkring 120% af dem der bare kommer fra DK. Og når flere dødsfald kan henføres til et slankeprodukt der netop blev forbudt, synes jeg nu ikke det bare handler om "at male fanden på væggen". "misforstå" nu ikke så du tror, at jeg mener de alle skulle være døde af det.