/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Internet forbindelse mellem 2 computer m~
Fra : Myns
Vist : 589 gange
100 point
Dato : 10-07-04 18:46

Jeg har installeret netværk på begge maskiner, med kan ikke få det til at fungerer. Hoved computeren har forbindelse til nettet, men den anden har ikke. LAN forbindelserne er aktive, så jeg kan ikke forstå jeg ikke kan komme på nettet på den anden computer. Hjælp det haster, min ven er meget utålmodig. Der er sikker nogle kloge hoveder der har en løsning. På forhånd tak.
Myns

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-07-04 18:57

http://www.wintip.dk/win32/guides/net/index.htm
Se om denne side kan hjælpe dig

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-07-04 18:59
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-07-04 19:07

Du må da skrive lidt om hvad d u har koblet det sammen med/ til for, at man kan vejlede dig, men Teil har lagt et par gode link du kan kigge på selv.

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 10-07-04 19:34

Hej igen BjarneD.
Jegb er en klovn til det med netværk, men det ved du jo. Comp1 har 2 netkort, og com2 har 1 netkort og de er forbundet med krydset kabel. De skal ikke dele mapper kun nettet. Begge kører XP. Nu må du ikke sige at det ikke kan lade sig gører for det fungerer hjemme ved mig selv. Der er 2 LAN forbindelser på comp1, og 1 på comp2, de er alle aktive, så derfor kan jeg ikke forstå at der ikke er hul igennm, til comp2
Myns

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 10-07-04 19:34

Hej igen BjarneD.
Jegb er en klovn til det med netværk, men det ved du jo. Comp1 har 2 netkort, og com2 har 1 netkort og de er forbundet med krydset kabel. De skal ikke dele mapper kun nettet. Begge kører XP. Nu må du ikke sige at det ikke kan lade sig gører for det fungerer hjemme ved mig selv. Der er 2 LAN forbindelser på comp1, og 1 på comp2, de er alle aktive, så derfor kan jeg ikke forstå at der ikke er hul igennm, til comp2
Myns

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 10-07-04 20:20

Hej Myns, nå det er stadig det samme - du blev jo væk for mig.
Jo vel kan det lade sig gøre.
Jeg har faktisk sådan en opkobling kørende, jeg lavede den for at se hvad det egentlig var som så mange gerne vil have.

Jeg har en Windows 2000pro på nettet og den har 2 netkort og jeg har så prøvet at koble den sammen via X kabel med både en XP og en Win 98 SE og det kører som i smør, men nu er en Windows 2000 også en rigtig god ting til den slags.
Når du har en XP koblet på nettet skal du køre netværksguiden og sige ja til at den har forbindelse til netværket og til slut skal du lave disketten (netværksguide tilbyder at lave den) og køre den på ME'en hvor du så skal vælge at den skal have forbindelse gennem netværket. Læs om guiden her: http://www.wintip.dk/win32/guides/net/xp/xps_netguide.htm

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-07-04 20:21

Jeg ved godt at det er det samme link som Teils, men det var lettere end at forklare

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-07-04 20:22

....næsten altså. Husk lige at melde tilbage Myns

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-07-04 20:23

Ser lige at begge har XP, men det ændrer intet. Eller kun til det bedre

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 10-07-04 20:56

Hej BjarneD.
Nu har jeg gjort som du har beskrevet. Når jeg prøvet at åbne nette på den anden computer, kommer følgende beskrivelse. ARBEJDER OFFLINE: Der er ikke tilgængelig forbindelse til internettet i øjeblikket. Hvis du vil se det internetindhol, der er blevet gemt på computeren, skal du klikke på arbejder offline.
Klik på Prøv igen for at forsøge og oprette en forbindelse.
Det har jeg prøvet, men det samme skærmbilled viser sig igen. Hvad gør jeg forkert. Begge LAN forbindelser blinker, på comp1, men den en LAN forbindelse viser meget større tal end den anden. Lan forbindelsen på comp2 blinker også, men viser meget såm tal. har jeg konfigureret LAN forbindelser forkert.
Myns

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-07-04 21:08

Du får lige et link mere
http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/icsxp/index.htm
Du kan godt springe det mere tekniske over for længere nede på siden gennemgåes det du skal bruge.
Hvem er udbyderen? Især kabelforbindelser kan give problemer.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-07-04 21:09

Du skal også lige huske at firewall umiddelbart vil blokere forbindelsen så prøv at slå fra på begge maskiner.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-07-04 21:13

Det netkort, på den maskine der har 2, der har forbindelse med x-kabel skal have en IP adresse i Internetprotokol TCP/IP

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 10-07-04 22:22

Hej BjarneD.
Nu virke det, jeg ved ikke hvad der skete. Jeg prøvede fejlfinding, og fulgte den slavisk, det virkede åbenbart. Tak for hjælpen, man kan altid få løsninger af dig, du må være et geni.
Myns

Godkendelse af svar
Fra : Myns

Dato : 10-07-04 22:22

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-07-04 22:29

Et geni er jeg ikke, jeg kan bare godt lide at pille lidt ved computere og netværk er godt, jo større jo bedre.
Jeg havde vist skrevet at løsningen med 2 kort i en maskine er ustabil, men selvfølgelig kan det bruges. Gem linket fra Bjarne Duelund ( det er ikke mig selv om noget af navnet passser) hvis det skulle drille en anden gang.
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 10-07-04 22:48

Hej BjarneD.
Hvad mener du med det er ustabilt?
Myns

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-07-04 23:08

Jeg mener bare at man ofte oplever, at der ikke er forbindelse på den anden maskine efter start hvilket du vist selv har oplevet. Jeg har ikke selv erfaringer med problemet, men har set endel spørgsmål omkring emnet og nu prøver jeg altså selv dog med W2K og XP som nr. 2. Jeg har ikke fået trukket alle kabler da jeg næsten lige er flyttet så det er en glimrende nødløsning.
En anden ulempe er jo, at maskine 2 ikke kan køre på nettet selvstændigt. HUSK nu det der med at der skal være sikkerhed på begge maskiner.

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 10-07-04 23:22

Hej BjarneD.
Hvad betyder W2k. Hvis comp2 ikke vil starte, bliver man så bare ved at prøve, eller er der andet man kan gøre.
Myns

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-07-04 23:35

W for Windows 2 for 2 og K for tusinde = Windows 2000. alm. forkortelse.
Hvis com. 2 ikke vil på nettet kan man prøve at tjekke Egenskaber for netværksforbindelse lukke og evt. genstarte. Ofte går det i orden af sig selv. Husk at tjekke indstillingerne på netkort nr. 2 også.

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 10-07-04 23:45

Hej BjarneD.
Hvordan kan det være at man kan se at der bliver sendt og modtaget date, når man ikke kan komm på nettet.
Myns

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 11-07-04 00:01

Hej BjarneD.
Nu er jeg træt af at det ikke fungere. når jeg lukker ned, kan jeg ikke komme på nettet med comp2 selvom begge computere er tændt. Kan du ikke fortælle mig, den billigste måde, jeg i stedet for kan lave netværk.
Myns

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-07-04 00:01

Hvis du tænker på sendte/modtagede pakker så er det jo fordi det er netværkets aktivitet du ser og ikke lige præcis internetforbindelsen.
Selv om det er lidt tungt stof så kan du lære meget på Bjarne Duelunds side og Michel Karbo har også fine artikler.
http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/index.htm
http://www.karbosguide.dk
Nu må det være nok for i aften, men du er altid velkommen til at spørge.
VH
Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-07-04 00:09

Er den begyndt at drille igen? Så skulle du måske gennemgå opsætningen fra Duelunds guide til manuel opsætning af deling af forbindelse.
Ellers:
Du skal bruge en router og et patchkabel (UTP med R45 stik) der er langt nok. netkort har du jo.
Du kan se her hvor billig en router kan være
http://www.e-tech.dk/shop/default.asp?setlng=1&productid=2250
Man kan godt bruge en switch i stedet, men det kræver, at der er to IP adresser tilgængeligt, og så er der mindre sikkerhed i en switch.
Kan vi ikke tage dette en anden gang - der er grus i øjnene -

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-07-04 00:12

Hov det var switchen jeg linkede til du kan selv finde hardware - Netværk i menuen

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 11-07-04 12:19

Hej BjarneD.
Lige et sidste spørgsmål. Comp1's netkort er forbundet til modem, nr 2 netkort i comp1 er forbundet med krydset kabel til comp2's netkort. Hvilket et netkort skal jeg lavet netsetup på på comp1, der er nemlig 2 muligheder.
Myns

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-07-04 13:09

Hvis du mener at netsetup er opkobling til modem så er det det der der har forbindelse til modem.
Hvis du mener at netsetup er opsærning af netværk mellem de 2 maskiner så skal du lave det på det netkort der er forbundet med com.2
Elementary my dear Watson

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 11-07-04 13:17

Hej BjarneD.
Skal jeg også sætte DNS servere?
Myns

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 11-07-04 14:38

Hej BjarneD.
Nu har jeg læst en masse om netværk i nat. Der var en del om hvor der skulle sættes flueben, kan du ike fortælle mig, hvor der skal være flueben, jeg tror det er problemet.
Please please, min kollega ville blive meget glad, hvis vi kunne få det op at køre til tirsdag, hvor hendes datter kommer hjem.
Myns

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-07-04 16:10

Jeg har først tid, at se på det i aften

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-07-04 19:08

Ser Egenskaber for Internetopkald ud som 5. billede (1 rød + 2 grønne pile) på denne
http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/icsxp/index.htm

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-07-04 19:09

Internetopkald er egenskaber - avanceret på det netkort der er tilsluttet modem

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-07-04 19:12

Dit spg. vedrørende DNS nej

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-07-04 19:39

Myns hvis du kører Netsetup guiden som Duelund beskriver det bør det kunne virke.

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 11-07-04 21:06

Hej BjarneD.
Jeg tror jeg måske har fundet ud af hvad der er galt. Det er noget ved min kollega's forbindelse til internettet, så jeg prøvet at ringe til TDC i morgen. Jeg tog hendes datter's computer med hjem til mid selv, og her virke alt perfekt. Jeg trodede det var mig der var dum som et brædt, men det viser sig at det er ikke tilfældet. Med alle de gode tip fra dig, skulle det være mærkeligt at jeg ikke kan få det til at fungerer.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-07-04 21:17

Hvad mener du da der er galt. Virker den hos dig, men ikke hjemme hos kollegaen?

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 11-07-04 21:30

Hejl BjarneD.
Jeg ved ikke helt hvad der er galt, men datter's computer virker hos mig. Jeg satte den til min internetforbindelse, gennem min computer men krydset kabel. Starte den op og kunne gå på nette medsamme, så der må være noget galt med min kollegae's forbindelse til nettet.
Myns

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-07-04 21:36

Tror du ikke at det opsætningen på kollegaens maskine der er problemet.
Hvis der ikke er markeret for deling af forbindelse vil den jo ikke virke. Er der noget der ser anderledes ud end de billeder Duelund har sat på sin guide?

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 11-07-04 21:48

Hej BjarneD.
Jeg kan ikke rigtig se min kollegae's computer da jeg er hjemme hos mig selv i Greve og hun bor i Haslev. Problemet er at man engang imellem kan komme på nettet, og pludselig ikke, så jeg tror ikke det er opsætningen. Nu vil jeg skriv op hvor da min computer er opsat, og tage ned til hende i morgen, og se om hendes computer er sat op som min, er den det må det være hendes forbindelse til nettet.
Myns

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-07-04 21:58

Med den forklaring kunne jeg gætte på at det netkort der er koblet til ADSL modem har fået en fast IP adresse og, at den ikke virker i perioder fordi der er tilknyttet en dynamisk Ip og derfor skal der opsættes med DHCP, automatisk søgning af IP adresse.
Det er jo sådan at en dynamisk IP skifter fra een gang i timen til en gang i døgnet.~
Hvis du prøver dette Start Kør -skriv cmd-
OK
I den sorte prompt skrives ipconfig/all <tryk enter>
Du vil kunne se ipadresserne og står der noget ved DHCP ser ver og længere nede rettigheden er tildelt så er det dynamisk og der skal anvendes DHCP i TCP/IP protokollen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-07-04 21:59

Glimrende idé at notere din opsætning hvis I har samme udbyder og opkaldsforbindelse.

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 11-07-04 22:03

Hej BjarneD.
Vi har samme udbyder TDC, men jeg har webspeed og hun har ASDL/ISDN, har det en betydning.
Myns

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-07-04 22:13

Ja der kan godt være forskel, men en TDC ADSL har som standard to dynamiske IP adresser mens Webspeed kun har en.
Sørg for at den står til DHCP på opkaldsnetkortet.
Hvis den har to dynamiske IP kan den uden videre sættes op med en switch hvor man sætter ikke krydsede patch kabler fra netkort og til switch og uplink (port1) på switch kobles til ADSL modem. Dete gøres med standardopsætning, men det kræver altså 2 dynamiske IP.
Du skulle måske skrive denne ud og tage med.
http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=tdco_ss_int_bb_opk_57610

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 11-07-04 23:07

Hej BjarneD.
Lige et sidste spørgsmål i aften så skal du få fred for mig. Hvordan sætter man humørikoner i ens indlæg, det kunne være sjovt at prøve. Godnat kan du sove godt. Det kan jo være du hører fra mig i morgen.
Myns

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-07-04 23:12

Hvis du kigger i menupunktet kom godt i gang øverst til venstre kan du se vejledningen.
Hvis man skriver z+z+z = (uden +'er)
eller :+o+D 0
På genskriv

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-07-04 23:14

Godnat til dig også og held og lykke med kollegaens PC

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 11-07-04 23:23

Hej det er en prøve for at om jeg kan finde ud af det med ikoner =

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-07-04 23:27

= skulle udelades er z z z uden mellemrum

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 11-07-04 23:35

Hej Bjarne er du stadig der. -p er det okay.

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 11-07-04 23:38

-p=

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-07-04 23:38

???

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 11-07-04 23:39

Nej nu siger jeg godnat.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-07-04 23:43

Sov godt derovre på djævleøen

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 12-07-04 21:06

Hej BjarneD.
Nu virke alt perfekt her hos min kollega. Du kan tro hun er glad:)). Det eneste der skulle til var en swtich, som du selv har omtalt. Hun har ASDL, og med den forbindelse kan man ikke få hul igennem med krydskabel, så jeg kun have blevet ved til verdens ende, uden at det ville have virket. Men hvor i al verden skulle man vide, at det kun virke med switch eller router, man lære jo noget hver dag. Endnu mange tak for din glimrende hjælp . Nu vil jeg slutte for denne gang, men vender sikker tilbage en anden gang, med andre problemer vedr. computer. Ha' det nu godt. Nu vil jeg gå igen med at installerer firewall og virus programmer.
Myns
at

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 21:18

Det var jo godt, men så vil jeg da lige minde dig om at jeg kører med TDC ADSL og jeg kan få det til at virke.
Husk hvad jeg skrev i starten, den er ikke stabil og mange har problemer. Så du er ikke alene.
Det vil virke fint og stabilt med switch.
Held og lykke med sikkerheden.
Bjarne

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 12-07-04 22:00

Hej BjarneD.
Kan jeg slette den LAN forbindelse Hvor der er et rødt kryds over. Skal man have XP firewall, når jeg har installeret norton's virus- og firewall på begge maskiner.
Myns

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 22:10

Den LAN forbindelse hvor der er rødt kryds over er for det netkort der ikke er i brug. Du kan bare deaktivere det eller afmontere, men deaktivering er det nemmeste og så kan du aktivere hvis du skulle få brug for det.
Højreklik på forbindelsen og vælg Deaktiver.

XP firewall'en kan køre sideløbende med andre Firewall, vist nok som den eneste. Om du behøver den ved jeg ikke da det er et spørgsmål om hvor god den du installerer er. Hvad valgte du.
Det vi muligvis være lettere for dig at styre sikkerheden hvis du kun anvender den nye firewall, som gerne skull ekunne noget mere, men som sagt de kan godt køre sammen.

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 13-07-04 00:18

Hej BjarneD.
Jeg bruger Norton Personal firewall og Norton Antivirus, er det okay?
Myns

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 13-07-04 00:22

Hej igen BjarneD. [hør].
Jeg er ved at være træt efter mange dag og timer foran computeren. Jeg glemte lige at spørge dig om jeg ikke er blevet god til det med smileys? Sov godt.
Myns

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-07-04 00:24

Det er ikke min favorit, men et af de mest udbredte så jeg får ørene i maskinen hvis jeg siger min mening.
Du kan kigge lidt her på denne lettere forældede test, som måske ike er helt korrekt, men den giver et billede af produkterne.
http://www.taenk.dk/tt/2003/tt32/netsikkerhed/skema/

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-07-04 00:26

Fine smileys, men det er da heller ikke for tidligt for du har været Kandu bruger længere end jeg. Jeg har vist godt nok besvaret et par spørgsmål mere end dig

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 13-07-04 00:52

Hej BjarneD.
Nu må vi hellere komme til køjs. Jeg kigger på dit forslag, når jeg for tid. Sov nu rigtig godt.
Myns