/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
13 polet /7 polet til syn?
Fra : heseda
Vist : 1279 gange
100 point
Dato : 10-07-04 10:06

Hej.
Jeg har købt en 5½ år gl. campingvogn, der skal synes. Det sidder et 13 polet stik på den, men min bil har kun 7 polet. Jeg har købt en adapter til at sætte imellem. Dvs. alle lys virker på CV - dog ikke tåbelygte og baklygte. Skal dette virke for at dette kan synes?

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 110 point
Dato : 10-07-04 10:18

Hej
Jeg ved det ikke men:
Da det er lovligt at have biler med 7 polet stik til synsfri sammenkobling... kan der ikke være krav om at tåbebaglygte og baklygte skal virke, på er 7 polet stik. Da der ikke er benforbindelser til disse formål i stikket. Da der er kun er ben 54g der ikke anvendes til lovpligtige funktioner.

Eller skal der være et kovkrav om 13 polet stik på bilen når der er der anvendes tratiler med 13 polet stik....det kan jeg ikke forestille mig, forså er alle de 7-13 polet stik jo principielt ulovlige...
god weekend mvh Benjamin

Kommentar
Fra : heseda

Dato : 10-07-04 10:23

Til Benjamin.
Man kunne godt forestille sig - når man kom til syn - at synsmedarbejderen forlangte at baklygter og tågelygte virker. Det kan jeg jo ikke bevise, når jeg kun har 7 polet stik på min bil !!

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 10-07-04 10:36

Det kan du måske have ret i...
Men der jo mange der køre med adapterstik så det kan jeg ikke forestille mig...
Det kan jo heller ikke være rimeligt at du skal låne en bil med 13 polet stik for at få synet din tratiler...
PÅ den anden side kunne det måske for din egen skyld være en fordel at sætte et 13 polet stik på din bil. Så du har de ekstra lysmuligheder.

Til synet skal det jo sikres at de altid gældende lovkrav er opfyldt...
Mange biler har jo også lygtehuse til tåbebaglygter - uden der er monteret fatninger og pære i disse. Disse biler er lovlige alligevel.
Der er ikek lovkrav om tåbebaglygte og baklygte på en campingvogn eller en trailer.
Så jeg forestiller mig helt klart at det er lovligt at have disse, monteret også uden de virker med et 7 polet stik.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : heseda

Dato : 10-07-04 11:06

Til Benjamin
Jeg er tilbøjelig til at give dig ret, men jeg mener dog - hvis der er monteret fatning - så SKAL det virke.
Jeg mener også hvis der er monteret tågelygter og baklygter så skal de virke.
Jen må også medgive dig i - hvis man har en bil med godkendt synsfri og låner en campingvogn/trailer med synsfri - så må de godt kobles sammen. Ingen tvivl - med tiden vil jeg have monteret 13 polet stik, men CV vil jeg gerne have synet på mandag - derfor oprettede jeg spørgsmålet - det kunne jo være en blandt Kandu, der har prøvet det.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 10-07-04 12:36

Ifølge https://www.bilsyn.dk/aut/public/index2.htm skal alle monterede lygter kunne lyse.

Det er den generelle bemærkning om lygter på biler (som vel også gælder for en CV) ?
Jeg kan så bemærke, at jeg har en tågebaglygte der ikke virker, og den blev der ved sidste syn ikke gjort anmærkning på. Det blev godtaget at den ikke virkede. Men en meget emsig "synsperson" kan jo holde sig til forskriften og
sige "dur ikke"

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 10-07-04 13:03

Fandt lige noget til bil og CV folket

http://www.netrep.dk/
http://www.netrep.dk/e-mails/elanlaeg-stikdaase.htm

mvh
jakjoe

Godkendelse af svar
Fra : heseda

Dato : 29-08-04 00:50

Tak for svaret Benjamin.Hansen.