/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Kørekort kategorier
Fra : Hausbaer
Vist : 5814 gange
100 point
Dato : 09-07-04 07:15

Hej

Jeg har et tysk kørekort hvor jeg må køre i klasserne 3,4 og 5. Dette kørekort vil jeg nu gerne havdeskrevet om til et dansk (det er ved at falde fra hinanden). Jeg har fået at vide i tyskland at jeg skal have kategorierne B,BE,C,C1E og CE. Nu siger politiet at de slet ikke har alle de kategorier. Det syndes jeg er underligt at disse kategorier er kategorier i et EU kørekort.

Er der nogen der ved om disse findes og om der kan fås dispensation til at få de kategorier??

Hilsen
Henrik

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-07-04 08:13

De kategorier vi har i DK er, A1, A2, (motocykel), B,(alm. køretøj u. 3500 kg, C, køretøj o. 3500 kg., D prsonbil m. flere end 8 passagerer og E anhængerkort.

Hvis man ikke har E, skal man i visse tilfælde have et trailerkort.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 09-07-04 08:14

Sådan er det danske kørekort.
http://www.eli.dk/Trafik/Koerekort.aspx?lang=da

EU-kørekort (men om dette forslag gælder....se det ved jeg ikke, men kategorierne er nævnt)
http://europa.eu.int/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/03/1435&format=HTML&aged=0&language=DA&guiLanguage=en

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 09-07-04 08:16
Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 09-07-04 08:19

Her er teksten

Kategori
Hovedregel Betingelser Særregel
AM 16 år Teoriprøve mulighed for 14 år, dog kun på det nationale område
A1 16 år Teoriprøve og praktisk køreprøve '
A2 18 år Teoriprøve og praktisk køreprøve (ingen teoriprøve for indehavere af kørekort A1) '
A 21 år for gradvis erhvervelse ved min. 3 års erfaring med A2-køretøj. Kun begrænset praktisk køreprøve '
A 24 år for direkte erhvervelse Teoriprøve og praktisk køreprøve '
B1 16 år Teoriprøve og praktisk køreprøve '
B og B+E 18 år Teoriprøve og praktisk køreprøve mulighed for 17 år for B, dog kun på det nationale område
C1 og C1+E 18 år Teoriprøve og praktisk køreprøve For erhvervschauffører gælder andre alders- og uddannelseskrav. Nærmere oplysninger i direktiv 2003/59/EF(1)
C og C+E 21 år Teoriprøve og praktisk køreprøve Samme. Lavere mindstealder mulig for erhvervschauffører, se direktiv 2003/59/EF.
D1 og D1+E 21 år Teoriprøve og praktisk køreprøve Samme. Lavere mindstealder mulig for erhvervschauffører, se direktiv 2003/59/EF.
D og D+E 24 år Teoriprøve og praktisk køreprøve Samme. Lavere mindstealder mulig for erhvervschauffører, se direktiv 2003/59/EF.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-07-04 08:26

Kommisionen foreslår nye regler for EU-kørekort

http://www.eu-oplysningen.dk/dokumenter/ft/infonoter/2003_2004/20040017/

Forstår ikke helt hvad der er sket. Havde dette indlæg kl. 7.27 og indtil nu har jeg selv kunnet læse det.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-07-04 09:25

Nu ved jeg ikke hvad kategori 3,4.5 betyder på et tysk kørekort, men de kategorier du nævner på det danske er personbil og påhæng , lastbil og påhæng. det er muligt at du ikke har erhvervet disse på det tyske så det er derfor du ikke kan få alle kategorier her. kategorier i Dk er a,b,c,d,e. med forskellige tilføjelser, og derudover div. koder for erhvervsmæssig personbefordring og MC med sidevogn m.m.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-07-04 09:27

jakjoe,, den tekst du angiver er absolut ikke gældende i Danmark.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-07-04 09:57

Jeg har på fornemmelsen at der hvor det er et problem er med kategori C og C1, . Jeg mener at huske at et tysk kørekort skelner mellem almindelig lastvogn eller sættevognstog. Er det helt forkert? Men i Danmark findes kun kategoriC der dækker Alm lastbil og Kategori E som er anhænger til lastvogn Og som du skal have for at køre med sættevogn og lastbil med anhænger.

Kommentar
Fra : Hausbaer

Dato : 09-07-04 11:16

hej

lidt uddybende til de tyske klasser

Klasse 1

Motorcykel over til 50 cm3

Klasse 2

Lastbiler over 7,5t

Klasse 3
Alm. bil op til 7,5 med anhænger dog samlet max 7.5 t

Klasse 4

Knallert op til 50 cm3

Klasse 5

El kørestol, traktor mm med max. 25 km/h

Håber det har hjulpet lidt.

Til dova:

Dvs. at jeg mister noget ved omskrivelsen?? Men i følge det link som jakjoe har skrevet er der fri bevæglighed mellem EU lande dvs. dette indebærer også kørekort. Så jeg burde kunne få alt det jeg har lov til at køre også her i DK.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-07-04 11:38

Så vidt jeg kan se, er det kategori 3 vi skal koncentrere os om. Det er små biler, men i dk er der kategori B der dækker biler m. tilladt totalvægt på 3500 kg. Og med plads til max 8 personer foruden fører. Alt over den vægtgrænse kræver et specielt lastvognskort. Der skal bruges fra 35oo kg og op til den vægtgrænse der er for lastbiler. Til kat. B skal der hangerkort, hvis påhæng overskrider750 kg (altså i alt 4250kg for bil og påhæng) Hænger er Kat. E på dansk kørekort. Så du skal have lastbil eller buskort hvis du vil køre noget over 3500 total.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-07-04 11:44

Lastbilkortet er forresten kategori C og bus er karegori D. Jeg kender en tysker der bor i DK. Han undrede sig også over reglerne, men han var så heldigt stillet, at han havde det store kørekort i Tyskland, så for ham var det ligemeget med 3500 kg reglen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-07-04 11:50

Jo, og i DK behøves ikke kørekort til traktor når man har til bil. Og knallerter er der regler, at en EU knallert 45 km/t bare kræver alm bil ell. motorcykel kort, og knallert 30 km/t uden nr. plade ikke kørekort når man er over 18, men knallertkort fra 16-18 år.

Kommentar
Fra : Hausbaer

Dato : 09-07-04 12:17

Mon ikke jeg bare skulle klæbe mit billede ordentlig fast i kørekortet og så bare gleme alt om at få et nyt... men jeg venter lige på hvad politiet finder ud af.

Det jeg helst ikke vil miste er jo netop retten til at køre en lastbil med trailer til 7,5t. Og en bil med trailer op til 7,5t.

Knallert og traktor er jeg sådan set ligeglad med. (Kører ikke traktor eller knallert)

Iflg. de tyske myndigheder skal de udstedene land give mig de rettigheder jeg har i forvejen. Det findes der en EU bekendtgørelse for i 2000.

Så jeg venter på at få svar fra dem *S*

I skal hvade mange tak for hjælpen.

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 100 point
Dato : 09-07-04 16:33

Mon ikke svaret findes her

Se helt i bunden af denne henvisning.

Jeg har desværre ikke tid til at kommentere det lige nu.
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/B20030080105-REGL

mvh
jakjoe

Godkendelse af svar
Fra : Hausbaer

Dato : 09-07-04 17:30

Tak for svaret jakjoe.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 09-07-04 20:00

Siger mange tak

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Hausbaer

Dato : 11-07-04 11:25

Det vil jeg tage med til Politiet når jeg skal derover på torsdag.. så kanjeg jo se hvad de siger til det *S*

Kan du ha en rigtig god sommer.

Henrik

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-07-04 20:06

Hej Hausbauer
Du må sgu undskylde at jeg måske fik dig vildledt.
Det EU- direktiv fra 2000, var "smuttet ud" af hukommelsen, og jeg "kørte" efter de regler min bekendt blev præsenteret for da han flyttede hertil i 98.