/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
nyt trægulv på strøer...
Fra : Odense
Vist : 3374 gange
50 point
Dato : 08-07-04 23:19

hej
Skal ligge et nyt trægulv på strøer (med fjernvarme gulvarme) der kommer en 22mm gulvspånd på med fjer/not og 14 ege parket (limet)

spørsmål er så! jeg ved at parket skal have 15mm luft mod væg, men hvad med gulvspåndpladene skal de også holdes lidt fra væg eller !?

Ellers noget man skal tage højde for !?

Kommentar
Fra : Henrik7500

Dato : 08-07-04 23:29

Jeg har hørt 10mm ved gulvspåndpladene det er noget med at de kan udvide sig lidt, Men det er kun noget jeg har hørt så jeg er ikke 100% sikker

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 08-07-04 23:43

Dine 22mm plader skal skrues fast til strøerne (ellers knirker det-brug rigeligt skruer.), 10mm ud til væggene er fint.

God arbejdslyst.

Accepteret svar
Fra : Dansende_T

Modtaget 50 point
Dato : 09-07-04 08:59

Ca. 10 mm luft fra kanten af gulvet, og ind til væggen. og dette er af 2 grunde (3 faktisk)

1; Gulvet udvider sig ved varme, og trækker sig sammen igen ved afkøling, dette kan i værste fald betyde at gulvet kan skubbe en væg omkuld hvis der ikke er luft imellem.

2; Hvis trægulvet rører ved vægen kan det forplante støj fra gulvet til væggen, og dermed ind til rummet ved siden af

3; Et trægulv på strøer har det bedst hvis der kan slippe luft ned under gulvet. så du bør fakstisk for hver meter fræse et spor på bagsiden af fodlisterne så der kan komme luft igennem.. Alternativt kan du lægge fodlisterne på en række tændstikker inden du skruer dem på, og bagefter trække tændstikkerne ud.

Husk at rillen mellem væg og gulv ikke må fyldes med isoleringsmaterialer, fugemasse, skum eller lignede..

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 09-07-04 09:18

Mon ikke gulvet går i stykker inden væggen....

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 09-07-04 09:25

Nej det gør det faktisk ikke ... (det har også undret mig) fordi trykket på gulvet kommer i længderetningen, og trykket på væggen kommer vinkelret på (og således kan væltes) er det normalt væggen der bliver ødelagt..

Ældre parketgulve på strøer kan finde på at rejse sig op ... ca sådan __/\__ men naturligvis kun på den ene led

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 09-07-04 10:12

Det vidste jeg faktisk ikke, troede nu at gulvet gik først! Og netop ville gå i stykker, som du beskriver, som en bule...

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 09-07-04 10:23

Som jeg skriver er det også i værste fald .. Jeg har en enkelt gang set et gulv mase et skift i en ydermur ud i ydermuren... Bulen har jeg set et par gange... men hvis der ligger 2 lag gulv ovenpå hinanden burde det ikke kunne lade sig gøre.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 09-07-04 10:32

Hvis man lægger gulvet for tæt imod væggen, kan gulvet faktisk skubbe din væg ud, så huset i værste fald får alvorlige skader på væggene, så som at de er skubbet ud i bundet.

De gamle ægyptere brugte træ til at flække store sten med. Bank en tør trækile ned i en sprække i stenen, og hæld vand på --- resultat stenen flækker.

Det er helt enorme kræfter som er igang. Når man lægger et flydende trægulv bliver man overrasket over hvor meget det bevæger sig, med årstiderne.
Vores flydende gulv (90 m2 i 3 rum) giver sig næsten 2 cm i hver ende på det bredeste stykke.

http://www.thulinsite.dk/house/DCP_1939.JPG

Så man skal sørge for at overholde afstanden.
Sørg også for at holde en god afstand til rør m.m. ellers kan gulvet nemt beskade rørene.

Godkendelse af svar
Fra : Odense

Dato : 09-07-04 19:44

Tak for svaret Dansende_T.