/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Trådløst netværk med skyr@cer gennem sto~
Fra : Joergensen79
Vist : 513 gange
20 point
Dato : 08-07-04 17:05

Jeg har en router af typen skyr@cer og har netop fået oprette stofanet. Problemet er som følger: ved direkte opkobling til stofanet udenom router fungerer internettet fint, men kan ikke få adgang gennem routeren!? Hvorfor mon?

Når jeg er inde og se ipconfig /all ser jeg at der kun er kontakt til routeren! Og inde under routerens opsætning er alt hvad der er dynamisk og automatisk slået til. Skal man indtaste nogle statiske adresser eller lignende for at komme videre til internettet gennem routeren?

Alt under TCP/IP under selve internet setup er som det skal være, men hvad gør jeg inde under routerens opsætning!?

Håber der er en sjæl der har haft tilsvarende problemer og kan hjælpe!

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 08-07-04 18:07

Har haft samme "sjove" problem med TDC WebSpeed.
Da jeg så snakkede med TDC, sagde de at første gang jeg sadt min computer, får mit netkort tildelt en IP-adr. og når jeg så forsøger at sætte den trådløse router til, ser deres computer det som en ny computer, med et andet netkort, der også skal have tildelt en ny IP-adr. Og med et almindeligt abonnent har man kun én IP til rådighed.
Problemet blev løst ved at jeg fik TDC til at slette den første IP jeg fik tildelt da jeg var online direkte med net-kable.

Ved ikke om du kan bruge det til noget, da du har Stofa. Men det er da et forsøg vær.

Mvh.
dbl

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-07-04 19:41

Hej Jørgensen
Du skal tilslutte din router igen, og tilslutte de maskiner du måtte have, til routeren.
Nu skal du finde din aftale frem, som du fik fra din udbyder.
Hos stofanet skal du så i browseren, kalde på på den adresse der står på aftalen.
Jeg mener at den hedder noget med signon.stofanet.dk eller sådan noget.
Det er den eneste side du har adgang til, indtil at du har fået registreret din router hos stofa.
Det der sker, er at du skal have registreret din routers MAC adresse i stedet for dit netkorts MAC adresse.
Følg anvisningen. Nu vil du blive bedt om at vente til registreringen går i orden, det tager op til 5-10 minutter, somme tider hurtigere.
Det er MAC adressen der er din hindring i øjeblikket.

Det samme gælder for webspeed, som i lighed med stofanet, er et kabelbasseret netværk, hvor mange bruger bruger det samme kabel, men hvor forbindelsen er styret at MAC adressen som derfor skal være kendt af serveren.

Nu er det så routeren der benytter din IP adresse, og din router der uddeler lokale IP adresser til de tilsluttede maskiner.
Herefter skulle det hele gerne "funke"

Severino

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-07-04 19:45

Hvad model er det du har i skyr@cer fra TOPCOM?
Jeg bruger selv en WBR654 med et 108Mbit netkort

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 09-07-04 03:57

OK....Severino, er vist lidt mere inde i det her end jeg.

Kommentar
Fra : kf_cassoe

Dato : 13-07-04 13:11

Netkablet fra modemet tilsluttes til WAN på Routeren og PC tilsluttes til LAN 1 på Routeren. MAC-adressen der er sat på http://signon.stofanet.dk/always-on/ skal passe med Routeren. MAC-adressen på modemet findes bag på og PCens MAC findes ved at skrive ipconfig /all i Kommandoprompt. Routeren skal være sat op til DHCP og PCens netkort skal være sat til at automatisk at hente IP og DNS. Jeg har selv Stofanet og bruger D-Link DI-704P Router. Det virker fint, man kan godt være flere brugere på samme tid. Jeg har selv kopiet PCens MAC til Routeren og på http://signon.stofanet.dk/always-on/ tilføjet den. På den måde kan jeg altid fjerne Routeren og PCen er stadig på nettet.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 20 point
Dato : 24-07-04 09:05

Nåh hr. Jørgensen!
Har du fået det hele til at fungere som du vil have det, eller har du helt opgivet håbet???

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 18-12-04 06:17

Nå, er det ikke snart på tide at lukke dette spørgsmål?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-12-04 18:02

Hvis nu Joergensen79 henviser til alderen så må vi give ham lidt tid. Han skal jo også gerne have det til at fungere, ellers kan han jo ikke få glæde af sin PC globalt!

Han dukker nok op igen (når han bliver 80)

Kommentar
Fra : Joergensen79

Dato : 19-12-04 13:12

Hejsa. Tak for jeres svar, men det viste sig at den type router var noget værre ged. Kunne ikke få den til at køre med Stofa,så måtte købe en anden type. Uden stofa virker den dog fint... Så nu er der en ekstra netværk til at køre lidt spil igennem ;)

Godkendelse af svar
Fra : Joergensen79

Dato : 19-12-04 13:15

For ihærdigt og hurtigt svar ;)