/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
spise-fisk??
Fra : toffemis
Vist : 732 gange
50 point
Dato : 08-07-04 12:11

når jeg fangermin kæmpe gedde på 10 kg, kan jeg så spise den???
Den går i en sø hvor der også er krebs og karusser, så vandet skulle være rent nok...
Men kan den egentlig spises?
Jeg vil jo ikke tage livet af den, hvis den så bare skal smides ud.. Og jeg vil helst ikke have dens krop op på min væg... et billede i org. str. lyder fint, men så heller ikke mere c",)

Tøffemis

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-07-04 12:18

Den er fyld med massevis af bittesmå ben så den er ikke rar at spise, men der er nogen der spiser dem ikke mindst tillavet som fiskefrikadeller.

Kommentar
Fra : toffemis

Dato : 08-07-04 12:21

ok... hvad gør du/i hvis du fanger en gedde?

tøffemis

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-07-04 12:26

Jeg afliver den og smider den ud igen til måger og krebs.
Ikke fordi jeg har lyst til at slå den ihjel, men fordi den er en grovæder der æder den fiskeyngel der skulle blive til mine spisefisk.
Jeg fisker stort set aldrig i søer og moser, men i Randers Fjord der er så fersk at der er gedder.
I sø eller mose skulle man måske spekulere i hvorvidt der er for mange skidtfisk og så sætte gedden ud som "renovatør" igen. Forstår du hvad jeg mener?

Kommentar
Fra : toffemis

Dato : 08-07-04 12:32

Jeg forstår sagtens hvad du mener, men er det ikke federe at smide fisken ud igen, så man kan fange den året efter hvor den måske vejer lige lidt mere?

Den sø vi fisker i er ikke særlig stor, maks 1 km på den lange led og ½ km på den korte...
Men alligevel går der min 4 geder over 5 kg. Jeg har haft tre af dem på krogen og hevet een i netet, hvor den knækkede linen og slap ud og een har jeg haft helt oppe og veje, den vejede ca. 6,4 kg...

Når det er en så lille sø, hvad anbefales der så?
der går aborer dernede, vi fanger altid min 2 aborrer hver gang vi er ude...

Tøffemis

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 60 point
Dato : 08-07-04 12:44

I en sø ville jeg nok gøre som du skriver for det er jo jagten og ikke the kill der er spændende.
Hvis I altid kan fange aborrer der er en fin spisefisk (når de er store nok) så vil jeg mene, at der er fin plads til gedden og det er jo heller ikke en helt lille sø.
Jeg mener at have hørt, at man visse steder udsætter rovfisk for, at holde bestanden af brasen og skaller nede så det er nok glimrende at bevare denne værdige modstander.
Husk, at en tynd stålwire før agn/spinner/blink vil reducere risikoen for at gedden render med en krog i munden da dens tænder nemt kan bide snøren over.
Jeg fik på et tidspunkt en lille bog om gedde og sandart fiskeri, sådan noget er lærerigt.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 08-07-04 12:48

Det er selvfølgelig et spørgsmål om temperament om man smider gedden ud igen.... død eller levende, men at den er spiselig er der ingen tvivl om den er. Som BjarneD skriver er fiskefrikadeller et RIGTIG godt forslag. Min mor som før i tiden var en "mesterkok" mht til fiskeretter (min far var ivrig fritidsfisker både ved /på havet, søer og åer...bundgarn, ruser og kroge) (fin)hakkede gedden sammen med svinespæk i forholdet 2:1 og kom diverse krydderier i peber, salt, løvstikke, m.fl. Og de smagte HIMMELSK hendes fiskefrikadeller. (Du kan ikke smage de små ben når det bliver finthakket)

God fornøjelse og appetit!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : toffemis

Dato : 08-07-04 12:49

Jeg bruger altid forfang... også selvom jeg kun fisker efter aborer, for det kan ske at der forvilder sig en gedde ind i mine planer, det var det der skete med den 3. gedde, der hoppede af krogen igen... det var desværre den største :'(

Men så vil jeg fortsætte med at sætte fiskene ud igen...
TAk

Tøffemis

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-07-04 12:51

Der er da vist gedder nok til at du skulle kunne prøve pallenoc's opskrift Bon appetit.

Kommentar
Fra : toffemis

Dato : 08-07-04 12:52

hvilken opskrift?

(Hvordan finder man ud af hvordan man laver de forskellige smileys herinde?)

Tøffemis

Kommentar
Fra : Grele

Dato : 08-07-04 12:53

Hvorfor ikke genudsætte gedden nænsomt igen, vi er mange der elsker denne form for fiskeri, desuden er der mange der bruger gedden til fiskefars, det er for resten en af de bedste fisk hertil.
Så det med blot at aflive og lade ligge, er jeg stor modstander af, den minder mig om de lystfiskere, der smider tomme øldåser, madpapir og andent man ikke gider tage med hjem i sin affaldscontainer.

Lystfiskeren fra Esbjerg!

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 08-07-04 13:07

Hvis du går ind under menupunktet "Kom godt igang" helt øverst til venstre kan du nederst læse om hvordan du "koder/skriver" disse smileys.

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-07-04 13:24

Palles "opskrift":
hakkede gedden sammen med svinespæk i forholdet 2:1 og kom diverse krydderier i peber, salt, løvstikke, m.fl.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-07-04 13:28

Grele jeg er meget enig med dig, men det med at lade ligge har vist ikke været på tale. Jeg smider dem ud så de indgår i fødesystemet sammen med de fisk der er døde af naturlige årsager. ganske som de fleste lystfiskere jeg kender, smider fiskeaffaldet ud (ud i havet, søen, fjorden mm)
Erhvervsfiskere beordres til at smide torsk der ikke kan overleve ud igen hvis kvoten er overskredet.

Kommentar
Fra : Kraus70

Dato : 08-07-04 13:35

jeg er uenig med kandus største nar

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-07-04 13:39

Kommentar
Fra : toffemis

Dato : 08-07-04 13:39

tak for tippet om smileys...
Men nu synes jeg at her bliver kastet lidt for meget rundt med STORE bogstaver...
Så nu vil jeg smutte videre...

Tak for opskriften

Tøffemis

Godkendelse af svar
Fra : toffemis

Dato : 08-07-04 13:42

tak for snakken BjarneD
desværre, bliver her sagt ting nu som jeg ikke vil ligge navn til... håber vi ses en anden gang

Tøffemis

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-07-04 13:44

ja, men hvorfor så ikke accepter den kommentar om smileys (over kommentaren i højre side), giv den stjerner og luk spørgsmålet og held og lykke med geddefiskeriet
Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-07-04 13:45

OK Tøffemis, sådan er det ikke altid.

Kommentar
Fra : toffemis

Dato : 08-07-04 13:51

ok.... Det er nu heller ikke sådan... jeg kan jo i priscippet være lige glad, det går jo ikke ud over mig, men alligevel..

Jeg forstår godt de andre der mener det er "skadaløst" at smide død fisk i vandet, men hvis der aligevel er nogen der spiser den så går det nok... i "vores" sø ville den bare blive fordærvet, så der ville det ikke være nogen god ide...
Har set døde fisk ligge i overfladen et par gange (sikkert fra andre fiksere, der egentlig slet ikke må være der)

Tøffemis