/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Hvad sker der...
Fra : hvidtiger
Vist : 560 gange
100 point
Dato : 07-07-04 18:07

Jeg er træt af, at jeg ikke kan få min Dr.Big over 100km/t..Ikke fordi jeg vil køre det, men vil bruge det til senere banekørsel...

Lige nu er der Hebo alu 47,6mm, Carbonplader i membran, 21mm karburator, polini speedcontrol, 3 baks racerkobling, forstærket polinirem og Gianelli udstødning og 6 grams ruller...Gennemsnitsfarten er 80km/t...Men vil gerne have mere på toppen, da jeg har cylinderen til det siger de kloge..

Jeg har hørt at jeg kan selv kan lave en "oversize" membram ved at bøje de "jernplader" ud der sidder skruet i sammen med carbonpladerne..Men kun ganske lidt, og det vil svare til en oversize membran..Sådan da!..Men vil det give mere???..Og hvad med indsugningsstudsen..Kan man gøre noget der??

Vh Hvidtiger

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 07-07-04 18:18

Lige en ting mere...Alle snakker om en drosling i koblingen på en Pgo Dr.Big...DEt med at der er et rør osv...Hvis man skiller koblingen ad og ser er der ganske vidst et Kort rør som sidder på remskiven...Der er så også et rør, et længere et som sidder i den anden ende af trykfjedren..Dvs den ende hvor selve koblingen er...Er det rør som skal af eller???

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-07-04 18:50

Både ja og nej, du kan godt bukke jernpladerne en smule mere, men du risikerer jo så også lettere at din membranplade knækker eller efterhånden får en form der ikke lukker helt tæt. Nu er membranpladen/carbonpladerne jo ikke så sarte som metalplader, og kan nok klare lidt mere udbøjning. Men selvom de på den måde lukker mere op, så skal de også nå at klappe helt i for hver omdrejning, og det kan begynde at knibe ved rigtig mange omdrejninger. Så en yderlig udbøjning af jernpladerne mærkes måske ikke så meget i tophastigheden, men mere i lavere omdrejninger.
Tophastighedsforøgelse ca 5km hvis det er lavet godt uden skarpe kanter, og uden at beskadige membranpladen.

Indsugningsstudsen skal være så stor som mulig, gerne med skrå vinkel bagud, men skal jo stadig dækkes tilstrækkeligt af membranpladen.
Man kan sige at alt efter karburatoren,: studs, indsugningshul og krumtap, skyllekanaler skal være store og glatte for at mindske luftmodstanden. Men karburatoren, stempeltop og topstykke og udstødningsport, skal også være så glatte som mulig. Det eneste der ikke absolut skal være så stor som mulig, er karburatoren, som hvis den bliver for stor, får problemer med at trække benzinen op af strålerøret og ligeledes med at forstøve ordentligt.
Mange tuncylindre har stadig støbeskel i skyllekanaler, og det vil give rigtig meget at fjerne/udvide og polere disse.
Forskellen mellem en god og dårlig tuncylinder, er at den gode har store arealer af skyllekanaler eller flere porte, som er EFTERBEABEJDET sådan at de er så glatte som muligt.
Men at forøge hastigheden fra 80 til 100 kræver rigtig mange heste mere, det er ikke umulig, men vil kræve mange mange timers arbejde med slibe og poleringsudstyr. Så hvis du vil opnå 100km/t er pengene nok givet bedre ud på anden cylinder.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 07-07-04 19:01

Oki lidt mere viden..Tak Palle...

Men den indsugningsstuds som på min er lavet af jern eller stål, kan man da få en som er større???..Ja for man læser jo tit om studser der er 21mm og 30mm f.eks...

Hvad med det rør i koblingen, skal det sidde der?

Vh Hividtiger

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 07-07-04 21:16

Jern, stål eller aluminium, de kan alle opfiles/slibes og poleres. Ja jeg vil tro du kan få en størrer, men om hullerne til fastspænding lige passer?
Hvorvidt røret skal sidde der: Ja vi har været inde på det i spørgsmål: http://www.kandu.dk/dk/spg/36405 som du ikke har fået lukket.?
Det rør der sidder ved fjederen i koblingen, er et fjederstyr, der skal som navnet siger, styre fjederen og kan ikke undværes, da fjederen jo eller kan kæntre/forskuppe sig. Så er spørgsmålet om fjederstyret er for langt, så remskiverne ikke kan bevæge sig frit: Tag din kobling ud, pres den så sammen og se om remmen kan gå helt i bund, kan den det, skal du ikke have en. Man kan få en til Big Max, den er ikke begrænset (For lang). Ny behøves nu aldrig, da du kan save et stykke af den, og at save 1cm af sker der ikke noget ved.
Men om din Dr.Big er begrænset ved et langt fjederstyr, ved jeg ikke da det afhænger af årgang, men jeg er nu ret overbevist om at din ikke er det, bl.a. fordi du allerede kan køre 80. Og de lange fjederstyr sidder vist mest kun i de gamle hot50 modeller, men det er jo en anden sag.

http://pgo.dondata.dk/Guides/Adskille%20Kobling.html
En helt anden ting er at PGO ikke har verdens bedste motor, så hvis den skal tunes yderligere, skal der bedre krumtap i.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : hvidtiger

Dato : 07-07-04 21:20

Tak for svaret pallebhansen.