/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Feriebørn fra Sydslesvig
Fra : pabloj
Vist : 665 gange
200 point
Dato : 07-07-04 14:03

Hej.
Er der nogle der har erfaringer med feriebørn fra Sydslesvig?
Hvis man melder sig til det, hvad forventer børnene, de tyske forældre sig af opholdet heroppe.
Hvilke krav sættes der for at have sådan et barn (alder o.s.v.).

Jes

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 210 point
Dato : 07-07-04 15:02

Vil lige starte med at jeg ikke har haft et feriebarn fra Sydslesvig boende.

Fra denne side http://www.graenseforeningen.dk/ferierejser.html

Citat
I dag har et feriebørnsophold den betydning, at sydslesvigske børn lærer hjemlige danske forhold at kende og desuden bliver fortrolig med brugen af det danske sprog. Opholdet, der er på 4 uger, ligger i begyndelsen af de sydslesvigske børns sommerferie, som kan variere noget som følge af rokaden mellem de tyske enkeltlandes ferieplaner.

Jeg synes du skal kontakte komiteens hovedkontor på tlf.nr.: 33 11 30 63 så vil du kunne få svar på dine spørgsmål.

På denne side http://www.rynettet.dk/nyhed.asp?ID=199

Citat
De sydslesvigske børn fra de danske skoler søger først og fremmest til Danmark for at ”lære at være danske” og for at forbedre deres danskkundskaber.
Hvis nogen i Danmark søger en legekammerat til ferien, kan man her få besøg af en jævnaldrende pige eller dreng. Det er vigtigt at pointere, at der er tale om ganske almindelige børn, som ikke er materielt trængende. De trænger derimod til legekammerater eller voksne, der er bedre end dem selv til at tale dansk. Der er altså udelukkende tale om et kulturbehov. Hele formålet med de sydslesvigske feriebørn er – kort fortalt - at vi danskere nord for grænsen rækker en hjælpende hånd til børn, der ønsker at være danskere, selv om de har tysk pas.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 07-07-04 17:52

Jeg ville nu gerne høre om der var nogle der havde erfaring efter at have haft feriebørn boende.
ans> Jeg har fundet det om det på nettet.

Jes

Godkendelse af svar
Fra : pabloj

Dato : 09-07-04 20:57

Tak for svaret ans.
Der er tilsyneladende ikke nogle der har erfaringer med feriebørn fra Sydslesvig.

Jes