/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
foder til pindsvin
Fra : ahtn
Vist : 12702 gange
100 point
Dato : 06-07-04 15:26

hej
hvad må man give pindsvin at spise ?
jeg VED at de IKKE må få mælk og at de GODT må få kattemad.
- men kan jeg give dem alm. madrester ? såsom ris, kartofler, kød, brød, pålæg, leverpostej osv osv. ???
jeg vil nødig gøre dem skade ved at lægge mad ud til dem, som de ikke kan tåle.
jeg har været inde på diverse hjemmesider, og synes ikke jeg kan finde andet om foder end det med mælk og kattemad.
er her en pindsvine-ven, der ved noget ?
mvh ahtn.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-07-04 15:35

Citat
Når du er så heldig at ha' pindsvin i din have, så pas godt på de små nyttedyr.
Du kan, om du vil, strø lidt kattetørfoder ud til dem, som supplement til snegle, bænkebidere, larver og andet ”guf”.
Frugt og grønt, brød, ris og andet vegetabilsk føde, går ufordøjet igennem.
Kun olieholdig planteføde som nødder, solsikkekerner og især avocado, kan de have glæde af.

Fra denne side http://www.pindsvin.dk/

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 06-07-04 16:07

Hej....

Der er ikke så meget andet at give dem end kattefoder (killingefoder - tørkost) og så er avocado en god idé, lidt hakkede hasselnødder, men begge dele bør opfattes som slik - pindsvin spiser jo som ans citerer bænkebiddere, snegle m.m ....
Det meste andet føde går totalt ufordøjet gennem pindsvinene - så som æbler, pærer og andet frugt.... (som ans så rigtigt citerer)

Hilsen en vinterplejer af Pindsvin

Karina

Kommentar
Fra : alice_trauelsen

Dato : 06-07-04 17:44

Hej
Vi har haft 6 pindsvin ind hele vinteren fordi de var for små til at kunne klare sig selv, de har fået killingefoder og deres livret var avocado. Men man skal passe på ikke at gøre dem tamme, når de skal ud i naturen igen. I dag er aller vores vintergæster ude igen. Vi møder dem sommetider og det er dejligt at de klare sig.
Mange hilsner
Alice
www.alice-trauelsen.dk
Pas på Jer selv og hinanden

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 06-07-04 19:53

Hej Ahtn
Desværre kan jeg ikke vise dig billeder af "mine" 24 pindsvin,de gik til da jeg havde en oversvømmelse.
Men den der med mælk er ikke helt rigtig,en god sjat vand ned i mælkeskålen,(halvt af hvert)kan de sagtens klare,og lidt råt fars ,kalv og flæsk,har de det helt fint med. Nu kan det godt være der kommer nogen efter mig,men ikke desto
mindre har jeg gjort det i mange år,og jeg har aldrig set et halvsløjt pindsvin,tværtimod har de stortrivedes,med masser af slagsmål,og anden sjov opførsel,pokkers mine billeder gik til,og her hvor jeg er nu er der ikke nogen,men masser af rådyr,de er til gengæld lidt vanskeligere at have med at gøre.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 06-07-04 20:36

hej ans og i andre
det vil altså sige, at hvis jeg stiller alm. madrester ud til dem, så fylder de bare maven, men får i øvrigt ikke nogen gavn af maden ?
mvh ahtn.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-07-04 21:14

Nødder, solsikkekerner og især avocado vil pindsvinene have glæde af.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-07-04 21:34

Pindsvin får også gavn af kødprodukter som kattemad. De er ikke kun "vegetarer". Men Keldd, det er med pindsvin som med katte, nogen kan godt tåle mælk og andre ikke. Det kommer an på, om de har det enzym der skal nedbryde laktosen i mælken. Det er meget bedre, for at være på den sikre side, at give fortyndet fløde hvis de skal have andet end vand.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 06-07-04 22:07

Ja mor,du har ret,kom i tanke om det for lidt siden,det er ca.10år siden jeg "holdt" pindsvin.

Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-07-04 22:13

Og det var altså ikke for at "komme efter dig".

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-07-04 22:19

Hvorfor kan man ikke bare nøjes med at give dem vand, det er det de selv kan finde i naturen.
Hvorfor gøre pindsvin til forsøgsdyr. Måske de kan tåle det, men hvis ikk? hva' så?
Jeg ved godt at mange vil gøre det bedste for "vilde" dyr. I mange tilfælde gør man dem bare en bjørnetjeneste.
Giv dem dog det, som de kan tåle.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 06-07-04 22:52

Det er jo lige det vi gør ans,giver dem det de kan tåle.
Men ellers har du helt ret.
Hilsen Keldd.
(går det godt Dova? Har lige fået ny harddisk,den driller ret kraftigt)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-07-04 23:16

Det går fint, men har ikke forstand på harddiske, men på dyr, og især katte. Ved i forresten at sådan et lille pindsvin kan bide en hugorm ihjel, det synes jeg da er imponerende.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 06-07-04 23:36

Ja,og så æder den den.
Hilsen Keldd.

Accepteret svar
Fra : Fnollerpige

Modtaget 100 point
Dato : 07-07-04 00:32

Hvis du synes vand er "kedeligt" så evt. afkølet kamillete .... ang. det med kødet, der trækker jeg nu grænsen, selvop pindsoen tilsyneladende ikke tager skade, kan du så være helt sikker på det ??
Naaah.....

Råt kød formoder jeg er noget skidt da de fleste pindsvin har en del orm i organismen.
Torskerogn i sindsygt små mængder kan gå an - men ellers så synes jeg at en menu bestående af:
Frisk vand (og kun vand), afkølet kamillete, killingetørforder (gerne fra Olivers Petfood - de leverer til Pindsvineforeningen), en sjælden gang imellem a la lørdags slik, lidt avocado, hakkede nødder som "guf".... og måske lade torskerogn fungere på samme måde.

Større krav stiller de såmænd ikke....

Karina

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 07-07-04 01:10

Jeg ved ikke om jeg kan være helt sikker,man kan da ikke være sikker på noget som helst,men de pindsvin jeg har haft med at gøre, så da ud til at have et godt liv,og hvis jeg var pindsvin,ville jeg nok foretrække det jeg har givet dem ,
frem for den blandede landhandel du foreslår.
Med hensyn til Pindsvineforeningen,er det da helt sikkert nogen velmenende menesker der står bag,men der er trods alt et par stykker til der ved hvad det handler om,og jeg vil gerne regne mig til en af dem.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-07-04 01:19

Ja, og i naturen spiser pindsvin gerne alt det kød de kan få fat i, og der er nok større risiko for ormeangreb derfra, end fra en smule kød nogen kunne finde på at give dem.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 07-07-04 01:32

Hey ...

Råt kød er decideret dumt at fodre, det tiltrækker i øvrigt osse spyfluer..... Pindsvins fjende nummer 1.
I følge pindsvine foreningen kan man med meget syge pindsvin der ikke tager føde til sig fodre med råt kalkunkød.
Men at fodre med råt kød i haven!! er noget f.. (og husk lige det er det spørgsmålet går på)

Det jeg foreslår er ingen blandet landhandel - det foreslåes rent faktisk af en kvinde i Pindsvine foreningen der har passet utroligt mange pindsvin.
Så det er altså en helt anerkendt, metode af eksperter.

Man lad os nu holde fast i der blev spurgt om "foder i haven" - og der hører råt kød aldeles ikke hjemme ....

Karina

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-07-04 01:43

Jamen du har da ret i at spyfluer går i råt kød. Det gør de såmænd også i kattemad som ellers bliver anbefalet som godt foder til pindsvin og ikke mindst i torskerogn.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 07-07-04 01:48

*S ja den med torskerognen den har du ret i ..... men jeg vil nu mene der går spy i råt kød betydeligt hurtigere end i tørfoder... ellers så skal man jo smide 20 kilo, og lade det ligge i ugevis - så har du fuldstændig ret.... men man KAN jo osse servere i moderate portioner. Råt kød tiltrækker spy øjeblikketligt over ret meget mere end 14 grader - så kan man jo selvfølgelig servere om natten, og sørge for at fjerne det inden temperaturen stiger - tidligt om morgenen.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 07-07-04 08:50

Se det har du helt ret i ,det med at give dem det (råt kød) om aftenen,og så fjerne resterne tidligt om morgenen.
Pindsvinenes aktiviteter ligger jo netop om natten.alt det man vil give dem skal jo stilles ud om aftenen.
Og fordi der er een i Pindsvineforeningen der har passet pindsvin i mange år,gør det hende vel ikke mere anerkendt end os andre ,der har gjort det samme(jeg har ihvert fald ikke anerkendt hende) i mange år.
Og man bliver vel heller ikke expert,fordi man melder sig ind i en forening.
En anden ting,vær helt sikker på jeg godt ved hvad spørgsmålet går på,for jeg er jo netop"expert".
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 07-07-04 13:30

Ja - du er ekspert, hende i foreningen er ekspert ..... men lad os nu ikke dissekere det yderligere - jeg synes nu det i siger begge to lyder acceptabelt. Så jeg skal nok lade være med yderligere at angribe *G

til spørgsmålsstilleren:
Se at få stillet noget mad ud til de søde små væsner

Karina

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 07-07-04 14:20

Altsammen er jo godt,Karina,og solen skinner ,lad os så komme ud i luften allesammen,
så ha`en velsignet dag allesammen
Hilsen Keldd

Godkendelse af svar
Fra : ahtn

Dato : 08-07-04 11:08

Tak for svaret Fnollerpige.
Og tak til alle I andre, der kom med gode råd.
mvh ahtn.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 02-01-22 16:46

Citat
Nødder, solsikkekerner og især avocado vil pindsvinene have glæde af.

NEJ, du må ALDRIG give pindsvin avocado.

Ligesom flere andre dyr (hunde, katte) kan pindsvin ikke tåle avocado, da det indeholder et stof, som de ikke kan udskille.
Deres hjerte og nyrer ødelægges, og de dør faktisk af det.

I nullerne kunne man stadig hos pindsvinevenner læse om, at pindsvin elsker avocado, og det er jo desværre sandt.
Men forskning har siden vist, hvor farligt det er for dem.
Vi bliver jo allesammen klogere.

Hvis du vil hjælpe pindsvin med lidt foder, er det bedste, som du kan give dem, decideret pindsvinefoder, som efterhånden kan fås mange steder.
Men katte-tørfoder (evt. killingefoder) er også OK i mindre mængde.

Du skal huske ikke at fodre så meget, at pindsvinene holder op med at lede efter deres naturlige føde (snegle, biller orme og lignende) for i stedet at leve at din "fastfood".
Det meste menneskemad er ikke godt for pindsvin (som for eksempel leverpostej, torskerogn og pålæg).
Det er ALT for salt.

- og som du allerede ved - heller aldrig mælk.