/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Peugeot buxy
Fra : brinkland
Vist : 353 gange
200 point
Dato : 06-07-04 13:51

I forbindelse med udskiftning af krumtaps aksel, kan jeg se at den trænger til et nyt stempel.
Det er et 47,6 mm stempel der sidder i. Hvilket stempel kan anbefales ?.

Skal også skifte kobling, kunne godt tænke mig en kobling der tager lidt hurtigere fat.
Hvilken kobling kan anbefales ?.
Men jeg har brug for et cowboy-tricks til, at få den satans kobling af, den sidder sgu fast, altså møtriken.

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 06-07-04 14:00

Det kommer jo an på hvilken cylinder du har på ? Det skal jo helst passe sammen....

Du kan jo nøjes med at skifte koblingstrykfjederen til en hårdere, men hvis du vil have maksimalt ud af det så køb en Polini EVO 2G Kobling eller en Malossi MHR kobling, det er begge to ganske udemærket koblinger...

Du bliver nød til at få møtrikken af med en lufttryks-hammer, det er klart det nemmeste...

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 06-07-04 14:02

Du skal have et stempel der passer præcis til din cyllinder.
Og en god kobling er Polini 2-G kobling.
Og den får du bedst af med noget luftværktøj.

Mordex.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-07-04 14:05

Du skal bruge et stempel lige nøjagtig fra det samme tunsæt, altså samme serie, man kan normalt ikke vælge frit. Så altså hvis du har en Hebo cylinder, så kan du ikke bare bruge Athena stempel, der kan jo være forskel på skørters mm længder.
Du skal normalt være glad for at koblingen ikke tager ved med det samme, så når motoren jo ikke op i ret mange omdrejninger, og yder så for lidt. Tuncylindre yder jo meget fordi de racer op i omdrejninger.
Men vil du have koblingen af, kan du somregel bare lade en sidde på knallerten, så baghjulet er blokeret, og med en topnøgle med fast håndtag, give et hurtigt ryk, ellers slås på håndtaget med en stor hammer, så møtrikken "hurtigt løsnes". Men har du en luftnøgle med slag i og kompressor, kan det også bruges( LIgesom på auto/dækværksteder bruger for at tage hjulmøtrikker af)
Nogle holder også koblingsskålen med en oliefiltertang.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 06-07-04 14:58

Hmm det har du ret i Palle, havde ikke lige læst at han faktisk skrev at den skulle tage fat før... Det lyder underligt, tror du mener at den skal tage fat senere, så den er oppe i flere opdrejninger før den tager fat...! Ellers skulle det være fordi du har en ond kobling på nu der er indstillet alt for højt !?

Kommentar
Fra : brinkland

Dato : 06-07-04 15:24

Jeg mener , at jeg skal gasse meget op, før den tager fat.

Kommentar
Fra : brinkland

Dato : 06-07-04 15:27

Har lige fundet ud af , hvilket stempel jeg skal have i.
Og det er et 47,0 mm stempel.
Koblings møtrikken har jeg også fået af, på et værksted.
Tror bare ,at jeg skifter koblings fjederen.

Kommentar
Fra : brinkland

Dato : 06-07-04 15:55

Hvordan skifter jeg koblingsfjederen ???

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 06-07-04 16:02

Næsten som en PGO:
http://pgo.dondata.dk/Guides/Adskille%20Kobling.html
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : brinkland

Dato : 06-07-04 19:40

Tak for svaret pallebhansen.