/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
bilradio
Fra : jk6
Vist : 795 gange
30 point
Dato : 06-07-04 08:22

Hej!
Når man skal montere en bilradio er det så nødvendigt at tilslutte stel til "-" udgangen på radioen hvis den virker. Tit for den jo stelforbindelse gennem kabinettet...

Accepteret svar
Fra : Brandmand38

Modtaget 40 point
Dato : 06-07-04 08:24

Hejsa...

Hvis du vil være sikker på en god og sikker montering/forbindelse, bør du forsyne radioen med den korrekte stelforbindelse. Jeg har selv tidligere brugt "kabinettet" som stel, som resulterede i en ødelagt radio, så hvis du vil være sikker så følg installationsvejledningen.

Henrik

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-07-04 08:49

Du skal have stellen forbundet. Ellers trækker den stel gennem antenne ledningen, hvilket ikke ere gavnligt for lyden. Ligeledes er stel trukket gennem kabinettet heller ikke nogen smart ting.

Lav det ordentlig - det svarer sig.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 06-07-04 10:40

Det er rigtig hvad både 3773 og brandmanden påpeger. Hvis ikke du monterer din stelforbindelse til radioen korrekt vil den forsøge at "trække/danne" stel gennem alt muligt andet som ovenstående nævnt.
Jeg var ude for at mit stelkabel mellem motor og karroseri/batteri knækkede på min Toyota Hi-Ace. Det resulterede i at næste gang jeg drejede startnøglen, så havde startmotoren ingen stelforbindelse andet end det som ellers var forbundet til motoren (olietryksindikator, bremsevædskemåler, horn osv.) og disse brændte sammen med et større elarbejde til følge bagefter.
Ikke fordi at en radio bruger samme amp. men den kan jo selv brænde af.

Mvh
Palle Jensen

Godkendelse af svar
Fra : jk6

Dato : 06-07-04 11:44

Tak for svaret Brandmand38. og jer andre :)