/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Står op og tisser
Fra : Jernladyen
Vist : 601 gange
100 point
Dato : 05-07-04 20:42

Hej. Min lille "tykkemis" er begyndt at stå op og tisse, så det sprøjter ud over det hele. Han virker ikke syg, men har tabt sig. Han har været på skrump i årevis uden at tabe sig noget videre, men i dag lagde jeg mærke til, at han nærmest er ved kun at se "godt i stand" ud. Jeg har fået en tid hos dyrlægen i morgen, men kunne godt tænke mig at høre, om der er nogle af jer andre, der har oplevet noget lign.?? Han er kast. da han var ung, så det kan ikke være testikelkræft. Men jeg er godt nok bekymret for ham.
Hilsen Jette

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 05-07-04 21:03

Nu skriver du ikke om der er andet at se/mærke på kattens adfærd, men noget kunne tyde på, at han vægrer sig ved at sætte sig fordi det evt. gør ondt på ham. For jeg går ud fra , at det ikke bare er "strinteri", det gør nogen katte selv om de er kastreret. Hvis han har problemer med nyrerne kan det også bevirke ændrede "tissevaner" fordi katten så ofte har ondt i ryggen/lænden.

Kommentar
Fra : LarsNic

Dato : 05-07-04 21:07

Hej. Det kan også være blæresten - hyppigt forekommende hos kastrater.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-07-04 21:12

Ja, men hvis det er blæresten plejer katten derimod at trykke sig længere ned når den tisser, og klager sig når det gør ondt.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 05-07-04 21:16

Hvis det er sten(krystaller), vil den ikke stå op og den ville næsten ikke kunne tisse og der vil med stor sikkerhed også være blod i urinen der kommer ud.

Rart at høre du tage ham til dyredoktoren...

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 05-07-04 21:29

Der er ikke blod i det han tisser. Det kan jeg se, fordi det rammer bl.a. en hvid fejebakke. Han kæler, kravler op til mig og spinder som han plejer. Han spiser og drikker som normalt = han kaster sig over maden. Men han er nok en smule mere inaktiv, selv om det næsten ikke kan lade sig gøre. Han gider ikke rende efter de små mere, hvis de driller ham.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 05-07-04 21:32

Hov, jeg glemte lige. Taliskoko, har jeg slet ikke fortalt jer, at dyrlægen har haft råd til en kæmpeudvidelse af bygningen?? Det er fordi jeg så tit kommer derop med mine "børn". Der var en overgang vi overvejede at betale ind på en konto hver månded hos dyrlægen, så der altid var til akutte tilfælde. Dem var der nemlig en uhyggelig masse af en overgang. Og flere af dem i 2-3.000 kr's klassen.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 05-07-04 21:41

Ja, så'en går det, når man holder af øglerne... Sig mig, har du opdræt.?

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 05-07-04 22:22

Nej det har jeg ikke. Jeg har 4 afsindigt kære huskatte og en allerigsk hund. Alle kast./ster. Det var meningen, at vi ville prøve at avle på hunden, da hendes papirer siger, hun har nogle meget fine forældre. Men da hun er allergiker, ville vi ikke, så hun blev steriliseret. Så var vi sikre på, der ikke sket uheld, og allergien videregivet. Der er nemlig en ting her i livet jeg virkelig afskyer, og det er opdrættere, der avler på syge/allergiske dyr.
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-07-04 15:16

Tak for svaret dova. Han havde blærebetændelse. Så han skal have antibiotika i 20 dage og smertestillende hver anden dag i 8 dage. Og så skal han have specialfoder resten af hans dage. Især p.g.a., at han også havde blærebetændelse 3 gange, da han var lille. Og så sagde dyrlægen, at Olivers foder IKKE er godt nok. Der er for mange mineraler i, siger hun.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-07-04 15:33

Ja, det er sgu groft, at de S..... producenter ikke kan finde ud af, at lave noget foder som dyrene ikke bliver syge af. Men godt at det "bare" var blærebetændelse og ikke alvorligere med f.eks. nyrer eller blæresten.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-07-04 15:41

Ja, men hun var ikke sikker på, om det ikke kunne nå at blive til det. Vi skal holde MEGET øje med ham, om han begynder at kaste op, blive dårlig eller have mere ondt. Så skal vi komme med det samme. Og jeg skulle bare være rolig. Det var den samme, der havde dyrlægevagten i weekenden!!!!!!!!!!!!!!!! Jeg håber sandelig ikke, det bliver nødvendigt at tage derop i weekenden. Så går vi da helt bankerot. Jeg blev lige lettet for 1221 kr. i dag.
Hilsen Jette