/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Hjælp! stjålet stel :'(
Fra : luciano666
Vist : 1553 gange
200 point
Dato : 05-07-04 00:55

Hjælp TAK! jeg har lige fundet ud af at mit stel er stjålet :( da jeg købte det, var det ikke meldt stjålet... og jeg har en underskrift på, at jeg har købt det af en...! men vi er begge kun 16år! hvad fanden skal jeg gøre!?!? jeg vil ikke miste hele min scooter. pga. mit stel lige pludseligt er meldt stjålet

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 05-07-04 01:02

Da må du spørge om du kan købe stelet af han/hun der er ejer af stellet. Spørg politiet om navn og adr, hvis du ikke hved det. Tror ikke det hjælper dig at I er 16år.
alimak

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 05-07-04 01:05

Du har købt et stel af en person der tilsyneladende har stjålet det.. SÅ hvad er du i tvivl om?

Du henvender dig til politiet og ja, du mister stellet, til gengæld kan det jo være du kan få hjælp til at få dine penge tilbage, me nhvis du IKKE gør det så står du noget værre, hvis du bliver stoppet nøjes du ikke med at miste stellet, du bliver også sigtet for tyveri.

At i begge er 16 har jo ikke den store betydning, andet end at i begge er over den kriminelle lavalder så i kan altså straffes.

Men du har jo ikke gjort noget forkert vel?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-07-04 01:09

Der er ikke den store hjælp at hente. Du mister din scooter.

http://www.crimprev.dk/frameset2.html

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-07-04 01:11

Du skal klikke på hæleri.
Nu, da du ved, at det er en stjålen knallert, du har købt, så vil du nok "stå" bedre ved selv at kontakte politiet, i stedet for det er dem, der kontakter dig.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 05-07-04 01:12

Hvordan ved du at stellet ikke var meldt stjålet da du købte det?

Og hvor stor forskel i tid er der fra du købte det og det blev meldt stjålet?

Kommentar
Fra : luciano666

Dato : 05-07-04 01:15

jeg har bare hørt at, hvis man er under 18år så gælder ens underskrift ikke... så jeg kan blive sigtet for tyveri! men jeg har jo bare købt stellet, som jeg troede var lovligt! da det ikke var stjålet på det tidspunkt, jeg købte det... så det jeg skal gøre er: at kontakte politiet, og spørge om, hvad jeg skal gøre med mit stel?

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 05-07-04 01:17

Det er lige nøjagtig hvad du skal, underskrifter har ingen betydning i denne sag, men det er trist at du mister din knallert.

Det er jo så en sag mellem dig og ham du har købt den af at få dine penge tilbage

Kommentar
Fra : luciano666

Dato : 05-07-04 01:20

jeg fik stellet tjekket da jeg købte det... og nu har jeg fået at vide, fra nogen af mine venner at stellet åbenbart er stjålet et eller andet sted fra... men ham jeg købte det af, har haft stellet i et godt stykke tid, uden det er meldt stjålet... så jeg ved ikke hvornår det er meldt stjålet,

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 05-07-04 01:22

Du har fået at vide af venner at det er meldt stjålet, og hvordan ved de det?

Er du sikker på det overhovedet er stjålet?

Du kan jo tjekke det igen

Kommentar
Fra : luciano666

Dato : 05-07-04 01:22

En ting er sikkert! jeg skal ikke miste min scooter... ham jeg har købt stellet af, må afmontere hele motoren osv. så det kun er stellet der er tilbage... hvorefter jeg må se om jeg kan tale med politiet, om hvad jeg skal gøre ved stellet... det kunne jo være godt hvis jeg kunne købe det af, personen som har fået det stjålet

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 05-07-04 01:25

Hvis det er dine egne dele der sidder på mister du dem jo ikke, men det skal du kunne bevise...
Gør dig selv en tjeneste at henvende dig til politiet, den eneste der ka nfå problemer hvis du ikke gør det er dig selv

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-07-04 01:29

Ring du til politiet og forhør dig om det er stjålet eller ej.
Hvis det er stjålet, så er der ingen vej tilbage. Du mister din scooter. Får du ham, som du har købt den af til at afmontere motor m.v., så er du stadig hæler. Enhver, som har handlet med en stjålen vare bliver betragtet som værende hæler.
Har du selv tænkt på at du har stillet dit spørgsmål i et offentligt forum. Nu ved brugerne at du er i besiddelse af en "hælervare"
Ja nu kan vi jo alle blive gjort til hælere!!!!!!!!!!!!! på grund af den viden, som du har givet.

Kommentar
Fra : luciano666

Dato : 05-07-04 01:36

jeg kan ikke bevise at det er mine egne dele der sidder på... men jeg kan bevise at jeg KUN har købt stellet... så håber jeg politiet ikke tager min motor, osv. men kun stellet... men problemet, er at jeg bliver nødt til at tage op til politistationen, med stellet, eller min scooter... ellers gider de ikke tjekke mit stel nummer... men hvis det så viser sig at det er stjålet... så tager de jo stellet, eller hele scooteren med det samme... det er jo lidt noget lort jeg er havnet i :(

er der ikke en betjent eller noget, som kan give mig et svar på hvad jeg skal gøre osv, her på Kandu????

øhh... og til dig ans: du er tak fordi du gad at ligge et bilag... men jeg tror du er lidt for paraniod! :P

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-07-04 01:59

Citat
Det siger loven:
• Hvis du køber eller får stjålne ting gratis, er du lige så kriminel, som hvis du selv havde stjålet dem.
• Bliver det opdaget, får du lige så streng en straf, som hvis du selv havde stjålet dem.
• Det er dit ansvar at finde ud af, om du tager imod stjålne ting. Mange af dem, der køber eller får hælervarer, undskylder sig med, at de ikke vidste, at tingene var stjålet. Men det går ikke! Du er skyldig i hæleri, hvis det viser dig, at den ting, du har taget imod, er stjålet.
• Køber du noget gennem Den Blå Avis eller opslagstavlen i supermarkedet, er det dit ansvar at kunne bevise, hvor du har varen fra. Bed derfor om at se den originale regning og få den, du køber af, til at skrive en kvittering til dig med hans eller hendes navn og adresse på, så du senere kan bevise, hvor du har varen fra.

Fra denne side http://www.ung-bladet.dk/kriminalitet/kriminalitet16.shtml

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 05-07-04 03:04

ans

Hvor står der at vi andre bliver gjort til hælere ved at deltage i tråden??

Der er jo ingen grund til at skræmme nogen mere end højst nødvendigt

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 05-07-04 05:36

Det undrer mig,som cykelhandler med brugte cykler gennem 15 år,at alle andre end lige mig,kan ringe til politiet og få oplyst om ting er stjålet,jeg er gennem tiden blevet tilbudt alskens køretøjer og har ringet politi.kostercentral o.s.v og hver gang fået at vide,at kan sælger ikke stille med original kvittering skal jeg lade tingen være.Politi og kostercentral er
IKKE et privat oplysnings kontor,så den med at det er kontrolleret hos politiet er vist fis i en hornlygte.Men reglerne er måske anderledes andre steder i landet?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-07-04 08:53

Hvis du har en lovpligtig ansvarsforsikring burde det i realiteten ikke være muligt at du kører rundt med et stjålet stel.Forsikringsselskaberne skulle efter sigende tjekke stelnumre om de er efterlyst. Og hos politiet er det som regel hos hittegodsafdelingen man får oplyst om det er efterlyst.

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 05-07-04 10:45

Slå nu lige kold vand i blodet osv!...Du er havnet i et typisk dilemma.Men der må jo være en dato på hvornår det er blevet meldt stjålet og hvornår du har købt det..Hvis de kan se at du har købt det før det er blevet meldt stjålet og har en kvittering på det og siger at du tjekkede det da du købte det, så er politiet da bare glad for at du er ærlig og gør det rigtige..Så jeg tror da ikke at du bliver meldt for hæleri hvis du kan bevise, at det er købt før det er blevet meldt stjålet..Hvis du ikke gør noget og bare beholder det, BLIVER det endnu være. da du måske engang bliver stoppet og så tjekker de jo stelnummeret og så bryder det løs..Ikke nok med at du køre rundt på et stjålet stel. men du kan umuligt have ansvar på da det netop er meldt stjålet..Så det eneste rigtige er at fortælle politiet det..Tror ikke at du får hakket hovedet af eller noget...De ved jo godt at du gør det rigtige...

VH Hvidtiger

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-07-04 11:14

Citat
Brugt knallert
Køber du en brugt knallert af en privat, og det senere viser sig, at knallerten er stjålet, risikerer du at miste knallerten uden erstatning. Du kan minimere den risiko ved at bede om en kvittering, når du køber en brugt knallert. Er det ikke muligt, kan du i stedet bede sælgeren om at udfylde en blanket, der bl.a. angiver knallertens stelnummer, motorens nummer samt sælgerens ID.

Hvis du har gjort, hvad du kunne for at undgå et købe en stjålet motercykel, kan du ikke blive dømt for hæleri, men du kan ikke med garanti sikre dig, at du ikke skal aflevere knallerten igen til den retmæssige ejer, hvis det viser sig, at den er stjålet.

Hvis du har en lovpligtig forsikring, så vil man på den vej kunne finde frem til hvor "stellet" befinder sig.
Det bedste for dig vil være at kontakte politiet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-07-04 11:15

Ovenstående er fra denne side http://www.stopindbrud.dk/Default.asp?ID=583

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-07-04 11:58

Hvis du fik stellet tjekket da du købte det, og det ikke var meldt stjålet dengang, synes jeg det lyder mærkeligt om det skulle være det nu. Tror du ikke bare det er løse rygter der ikke er hold i alligevel? For det er da ikke normalt, at folk ikke melder deres ting stjålet før så længe efter. Så længe du ikke ved det bestemt, og når du har kvittering på det, synes jeg bare du skal tage det helt roligt. For selv om du skulle blive stoppet og tjekket, må det jo kunne konstateres hvornår du har købt stellet i god tro.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-07-04 12:29

Hvis luciano666 har tegnet en lovpligtig forsikring, som er blevet godkendt, må det vel bevise at han har handlet i god tro.
Behandling af sager i et forsikringsselsskab kan jo tage lang tid. Erstatningen for en stjålen knallert kan man først få udbetalt tidligst en måned efter, hvis tyveriet samtidigt er meldt til politiet.

Citat
Tyveri skal altid anmeldes til politiet. Hvis knallerten ikke er kommet til veje efter en måned, får du erstatningen ud­betalt af forsikringsselskabet. Men husk - politiet skal underrettes - du kan ikke bare lade knallerten "blive væk" og så få erstatning.

http://www.forsikringsoplysningen.dk/Forsikringsoplysningen/Ungforsikring/Motorkoeretoejer/Knallert.aspx

Det kan jo være at personen, som har fået stjålet sin knallert, selv har brugt tid på at finde den, før det blev meldt til forsikring/politi.

Luciano666

Kan dine forældre ikke hjælpe dig?

Kommentar
Fra : luciano666

Dato : 05-07-04 14:49

jeg har en lovpligtig ansvars forsikring... og det undre mig da også at jeg kan få den forsikret hvis stellet skulle være meldt stjålet... men jeg er ikke 100% på at stellet er meldt stjålet... jeg hørte bare her i lørdags, at ham der har solgt mig stellet, skulle have stjålet det.
men jeg gider ikke have noget på min straffeatest, da jeg har tænkt mig at blive betjent når jeg bliver ældre... jeg regner slev med at hvis jeg bliver stoppet af polititet, og de siger den er meldt stjålet... så må jeg tale med dem... og vise alle mine kvitteringer osv.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 05-07-04 15:38

Prøv at kigge længere oppe i tråden, der er nogle ting du lige skal have på det rene inden du sætter en masse i bevægelse

Du har fået at vide af venner at det er meldt stjålet, og hvordan ved de det?

Er du sikker på det overhovedet er stjålet?

Hvordan fik du det tjekket da du købte det??

Kommentar
Fra : luciano666

Dato : 05-07-04 17:43

jeg tog stellet med op til nærpolitiet og fik det tjekket... men det tør jeg sgu ikke gøre nu! fordi hvis det er meldt stjålet, så er det jo ikke så skide godt for mig...! og politiet gider ikke at tjekke stelnumre hvis man bare ringer til dem og spørger om det... :(

mine venner kender ham jeg har købt stellet af, og de har fået at vide af ham, at det er stjålet...
jeg er ikke 100% sikker på det er stjålet... men jeg tager ingen chancer

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 05-07-04 19:34

Du tager den største chance af dem alle hvis du ikke henvenderr dig itl politiet nu.

Prøv at læs hvad der står i alle indlæggene, eller vil du blive ved med at køre denne tråd indtil der er en der siger du bare kan beholde stellet?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-07-04 23:24

Du skriver at du ikke er 100% sikker på at det er stjålet, men tager ingen chancer!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Du er 16 år, så jeg går ud fra at du har knallertkørekort, som er påkrævet, når man ikke er ældre.
Du kender reglerne, det er jeg overbevist om.

Bliver du standset af politiet risikerer du at miste ikke kun stellet, men flere dele, hvis de er ulovlige. Samtidig kan du blive sigtet for at benytte en stjålen knallert. Da den kriminelle lavalder er 15 år vil du ligeledes kunne blive idømmet straf.

Hvad siger dine forældre til det?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 06-07-04 14:04

Når du fik tjekket stellet da du købte det, og har en ansvarsforsikring, tror jeg du kan tage det helt roligt. Og selv om nogen kender nogen der siger at det er stjålet, er det jo ikke sikkert det passer. og selv om det gjorde, er det ikke sikkert det er meldt stjålet og dermed efterlyst. Og det eneste der så kommer ud af, at du henvender dig og siger det er stjålet er, at du får det konfiskeret, men ejermanden kan ikke findes hvis det ikke er anmeldt, og så bliver det bare solgt på hittegodsauktion. Sådan fungerer det altså og du kan aldrig blive sigtet for noget som helst hvis ikke der foreligger en efterlysning på at det er stjålet.

Godkendelse af svar
Fra : luciano666

Dato : 09-07-04 20:53

Tak for svaret dova.

Det var sgu svært at finde ud af hvem der skulle "vinde"
i kom alle sammen med nogle gode svar! og det er jeg glad for :)