/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fredslilje
Fra : bauchmann
Vist : 9510 gange
100 point
Dato : 04-07-04 20:43

Er der nogen der kan fortælle mig, hvorfor min fredslilje får brune blade? Den er egentlig stor og flot, men de brune blade skæmmer. Den står i selvvander, får hvergangsgødning og tørrer aldrig ud.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 110 point
Dato : 04-07-04 20:55

Hej
Den kan ikke lide sur jord... Den må hellere tøre lidt ud engang i mellem end at stå i meget vand. Prøv at lugte jorden og se om den lugter af andet end jord... Skift eventuelt jorden og vand den lidt sjældnere...
Selvvander potter er ofte plante dræbere hvis der ikke kommer luft til røderne engang imellem så jorden kan tøre lidt ud... manglende ventilation i rodnet får planter til at rådne..
mvh Benjamin
PS jeg er ikke gartner men kan gode lide mine stue planter og dem jeg har på kontoret..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-07-04 21:08

Måske skulle du lige se efter om den potte, som planten står i er stor nok.

Citat
Er der stadig masser af jord omkring rødderne? Så bare bliv ved med at have den stående i krukken, og vand med hvergangsgødning.
Men ser du ikke andet end en masse rødder, der er formet efter krukkens kant? Så er det på tide at omplante!

Det er fra denne side http://80.80.7.89/livsstil/include_article.asp?single=true&id=10561&goer%20dine%20stueplanter%20foraarsklare.htm

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Henrik7500

Dato : 04-07-04 21:09
Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 04-07-04 21:11

Jeg kan sige, at den kom i en større potte i foråret, så den har masser af jord.
Torben

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-07-04 21:17

De brune blade, planten får, er det hele bladet eller kun spidsen af bladet?

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 04-07-04 21:22

Det er først i spidsen, men det breder sig hurtigt til hele bladet.
Torben

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-07-04 21:45

Det kan evt. skyldes berøring af bladene. Det kan være berøringen sker, når du går forbi planten. Den kan stå for tæt på vindue eller væg.

Hvis det er det, kan du ikke gøre andet end at klippe de brune blade væk. Måske vil den se "bar" ud, men pænere på længere sigt end de brune blade.

Kommentar
Fra : leneogbo

Dato : 04-07-04 21:50

heii. hvor står din lilje henne? liljen kan godt lide sol men ikke direkte så vil den miste farve. man anbefaler at lijen kun skal have gødning hver anden gang og intet gødning i vinterperioden..
liljen trives bedst hvist du vander den når dens øverste jordskårpe er tørret ud.
Mange klipper deres fredslilje ned ca hver andet år i vinter perioden.
mvh lene

Kommentar
Fra : leneogbo

Dato : 04-07-04 21:51

skårpe = skorpe gG

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-07-04 23:08

Brune tørre blade er fordi planten er for tør. Den må ikke tørre ud, men skal holdes fugtig uden at jorden er drivvåd. Fredsliljen egner sig bedst til at stå uden direkte sol og uden for meget berøring af bladene.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-07-04 23:11

Ps. en fredslilje er slet ikke en rigtig lilje. Dens nærmeste planteslægtning er en Flamingoblomst. Og bladene kan også blive brune af for megt gødning, men så er det ikke visne blade, men bløde misfarvede blade.

Godkendelse af svar
Fra : bauchmann

Dato : 05-07-04 20:39

Tak for svaret Benjamin.Hansen.